2025-03-07, 15:38
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Är du som de där personerna på TLC som bara har rått kött i kylen och tuggar i dig eller vadå?
My strange addiction? Weston Rowe var med i ett avsnitt. Men för att svara på din fråga så ja, jag har bara rått i kylen.

Egentligen borde man inte kalla rått kött för "rått" utan bara kalla det för kött, och man borde istället alltid kalla tillagat kött för vad det är, tillagat kött, eller värmebehandlat.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2025-03-07 kl. 15:42.
Citera
2025-03-07, 15:47
Medlem
Katarina1991s avatar
Hur äter du rått kött då?
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Inget av det. Jag föredrar att äta rått. Kött, organ, fisk, skaldjur, ägg, mjölk, fett etc. Då behöver man inte tillaga något eller knappt förbereda. Det finns bara där i sin naturliga form. Bara att äta. Det är dessutom godare alla gånger.
Citera
2025-03-07, 15:48
Medlem
Restaurang.
Citera
2025-03-07, 15:55
Medlem
Imnshos avatar
En riktigt bra lunchrestaurang slår lätt fiiiina krogen. Både godare och billigare.

Men bäst är att laga sin favvorätt hemma i mysbyxorna och knäppa ett par långburkar till.
Citera
2025-03-07, 15:56
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina1991
Hur äter du rått kött då?
Vadå hur? Det är bara att äta, helst med lite fett eller ägg till. Försök hitta ganska högkvalitativt först. Det är inte så att jag äter Lidls kött. Har väl hänt att man har ätit ICAs några gånger.

Många som aldrig har ätit rått klarar inte av att äta det och det beror ofta på att dom har ätit väldigt tillagat kött hela sitt liv. Så dom har vant sig vid den karamelliserade stekytan och det söta kryddade tillagade köttet, med processade såser till. Så plötsligt blir det väldigt svårt att äta naturligt icke värmebehandlat kött. Sen är det självklart en stor bakterieskräck hos folket, många tror att man dör osv, men jag har ätit i 8 år och lever fortfarande.

Det är en liten övergångsperiod och det kan ta ett tag att vänja sig, men för mig tog det bara en vecka.
Citera
2025-03-07, 16:23
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Föredrar min frus mat varje dag i veckan.
Citera
2025-03-07, 16:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Föredrar min frus mat varje dag i veckan.

och hon i sin tur värmer färdigmat och packar om den
Citera
2025-03-07, 16:29
Medlem
Katarina1991s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
och hon i sin tur värmer färdigmat och packar om den
Citera
2025-03-07, 16:45
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
My strange addiction? Weston Rowe var med i ett avsnitt. Men för att svara på din fråga så ja, jag har bara rått i kylen.

Egentligen borde man inte kalla rått kött för "rått" utan bara kalla det för kött, och man borde istället alltid kalla tillagat kött för vad det är, tillagat kött, eller värmebehandlat.

Ja men precis. Tanken är väl att om det finns bakterier så dödar man av majoriteten eller allt om man tillagar. Sen så tror jag att många är extra känsliga osv som du är inne på. Finns massa kötträtter som är just med rått så jag kan förstå det, men svårt att se att jag själv skulle göra det fullt ut även om jag tror det går inom vissa ramar tryggt.

Har du någon gräns eller något som du inte äter rått? Ger du dig på rå kyckling och gris också osv som har vissa förhöjda risker ? Är bara nyfiken
Citera
2025-03-07, 17:04
Medlem
dwgs avatar
Köper aldrig färdig fryst mat.

Gör all mat , om inte de är resturang besök
Citera
2025-03-07, 17:21
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Ja men precis. Tanken är väl att om det finns bakterier så dödar man av majoriteten eller allt om man tillagar. Sen så tror jag att många är extra känsliga osv som du är inne på. Finns massa kötträtter som är just med rått så jag kan förstå det, men svårt att se att jag själv skulle göra det fullt ut även om jag tror det går inom vissa ramar tryggt.

Har du någon gräns eller något som du inte äter rått? Ger du dig på rå kyckling och gris också osv som har vissa förhöjda risker ? Är bara nyfiken
Har ätit allt rått förutom kyckling men det beror på att det är så svårt att hitta fin kyckling i detta land som inte är proppfull med antibiotika, så det är det man blir sjuk av, att djuret har fått i sig antibiotika eller att styckaren använde handsprit, inte pga E coli och salmonella. Så jag brukar skrapa bort ytan på köttet så jag inte äter desinfektionsmedel. Det enda sättet att få i sig E.coli är om man äter avföringen från djuret, eller kommer i kontakt med den. Hade jag haft egna ovaxxade kycklingar så hade jag ätit dom, eller om nån annan erbjöd.
Citera
2025-03-07, 17:24
Medlem
Onanikrems avatar
Lagar i princip alltid mat hemma, även om jag kan fuska med med både fryspuckar och färdigmat på låda ibland om det är något bra erbjudande. Inte lika gott, men ibland är man ju lat.

Skulle aldrig betala 60+ kr för en låda färdigmat, men ibland hittar man dem för 20 - 29 kr och då händer det jag blir lat och köper en eller tv.

Restaurang går helt bort då det är för dyrt, och snabbmat typ donken gillar jag inte ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in