2025-03-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskokula
Nu har jag gjort en JO-anmälan.

Tack, det var viktigt, ett litet barn ska inte skändas på det sättet . Det räcker med vad psykopatmamman gjort mot honom.
Citera
2025-03-11, 00:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Alltså den där Tindra måste vara den vidrigaste horan som vandrat i Sverige. Fy i helvete vilken vidrig jävla person som lovar att ta hand om sin brorsa men sen sket i det.
Men man lämnar väl inte barnet ensamt innan barnvakten kommit?
Tänk om denna har råkat för en olycka eller något liknande.
Det är ju mammans ansvar att se till att barnet har någon hos sig innan hon går ut!
Är du så jävla trög att du inte fattar det? Skrämmande!
Citera
2025-03-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar alltså att ett barn som är 18 månader gammalt är medveten om vad som händer i dess omgivning?

Och visst är det fruktansvärt att en mamma lämnar sitt barn ensam för att åka iväg och festa.
Ja, ett barn i den åldern gråter om mamma försvinner i en affär, springer emot en när man hämtar på förskola och endel barn (rätt många) kan gråta när man lämnar barnet på morgonen. De ropar efter sin förälder om denne är borta för länge och kan kräva att man inte lämnar de ensam i rum ens i sitt eget hem.
Ett barn i den åldern kan leka själv i ett barnsäkrat rum, men man tittar till det flera gånger om man t.ex lagar mat eller diskat. Hör man barnet leka som vanligt, kan de räcka för att man ska fortsätta att t.ex. diska.

En 18 månaderna känner ingen sina föräldrar, just som föräldrar med även mor och farföräldrar och förskolepersonal, de kan ha en eller flera bästis på förskolan och de kan uttrycka sin vilja med några ord och gester. De kan förstå saker som ”Hämta nallen” och kan gå mot dörren när man säger att man ska gå ut. De förstår att de ska ha kläder på sig, och förstår rutiner som att man äter vid ett bord och vad skeden ska användas till. De kan göra gester när man sjunger Imse vimse spindel.

Man kan inte lämna en 18 månaders ensam hemma, om barnet sover så kan man möjligen springa i väg och hämta något på tomten utan att ha dåligt samvete. Att vara borta i 30 min skulle jag reagera på och möjligen förstå om man verkligen måste springa till ICA för att vällingen är slut och man inte vill slita upp ett sovande barn. Men där går verkligen gränsen och ska ses som ett undantag där man verkligen bannar sig själv över att man glömde/missade att handla det. De flesta skulle be en vän handla eller låta en granna titta till barnet när man är iväg.

Barn som gråter utan att få gehör tar skada. Man behöver inte släppa allt varje gång, men man gör det så ofta man kan, så att de gånger man inte kan inte blir så många.
Citera
2025-03-11, 05:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Är du dum i hela huvudet? Hälften av alla mammor får sitt första barn efter de fyllt 30 år. Det är knappast i den gruppen du hittar den största gruppen där det finns problem.

Givetvis så menade personen inte att det är det minsta ok att lämna ett barn ensam, hur fick du det till det? Man kan ju ändå fråga sig hur djävligt dålig en mamma kan vara. Det är ju inte direkt svårt att lägg dit mat och dryck och även en empatilös lågbegåvad pucko borde kunna tänkt att det givetvis blir extra jobbigt om man är hungrig och törstig när man dessutom är övergiven med full blöja.
Det är ett problem att kvinnor väntar allt längre med att skaffa sitt första barn, vi inbillas att vi är fertila längre än vi faktiskt är. Jag nämnde detta i samband med att modersinstinkt kom på tal, inte som en faktor att äldre mammor är sämre än yngre.

Ett "matpaket" är ingen förmildrande åtgärd, såsom vissa här verkar vilja göra gällande. För ett övergivet, hysterisk litet barn med full blöja, är mat inte prio ett. De har inte den mognaden eller tidsuppfattningen att de tänker på att det vore bra att få i sig något.

I ett senare inlägg här verkar du tycka att det i undantagsfall är ok att lämna en sovande unge i 30 minuter för att köpa välling. Det kan hända oerhört mycket på 30 minuter, så det skulle jag absolut avråda ifrån.

Jag skulle gissa att mamman tråden har resonerat som du, att 30 minuter undantagsvis inte är en så stor grej. Sedan har hon tänjt på gränserna när det visat sig gått bra en eller två gånger tills det blivit en vana och allt längre tidsperioder.
Citera
2025-03-11, 10:05
Medlem
Rättegången började den 7 mars, någon som vet hur utfallet blev?
Citera
2025-03-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DansAmanda
Sånt jvla skitsnack. Missbruk är ett val. Ett val kopplat till sårbarheter absolut. Men någonstans beroende på omständighet kanske i sin tur kopplat till psykisk sjukdom -ETT VAL. Alkoholism i sig är inte en sjukdom.

Kan du förklara hur det finns folk med missbrukare till föräldrar som har din påstådda ”sjukdom” genetiskt som klarar av att dricka med måtta? Är sjukdomen diskriminerande eller hur fungerar sjukdomen?

Studier visar att ungefär 50–60 % av risken för alkoholberoende kan förklaras av genetik. Ärftliga faktorer som påverkar alkoholmissbruk:

Gener som påverkar alkoholnedbrytning. Enzymer som ADH1B och ALDH2 påverkar hur snabbt alkohol bryts ner. Vissa varianter (vanliga i Östasien) gör att alkohol ger starka obehagliga effekter, vilket minskar risken för alkoholmissbruk.

Gener som påverkar belöningssystemet. Dopaminreceptorn D2 (DRD2) påverkar hur belönande alkohol känns. Opioidreceptorn OPRM1 påverkar hur kroppen reagerar på alkohol och dess euforiska effekter.

Gener kopplade till impulskontroll och känsloreglering. GABRA2 och CHRM2 påverkar GABA-systemet, som reglerar stress och ångest. Kan göra vissa mer benägna att självmedicinera med alkohol. Serotoninsystemet (5-HTTLPR) påverkar känsloreglering och kan öka risken för impulsivt drickande.

Men generna ger inte noll eller 100 procents chans, utan det ger överrisker eller underrisker. Så vid en överrisken minskar möjligheten till val. Själv påverkas jag av Enzymer som ADH1B och ALDH2. Jag mår ofta dåligt av alkohol även små mängder. Så risken att jag skulle börja missbruka alkohol är liten. Men jag har en högre risk för opiater.
Citera
2025-03-11, 18:15
Medlem
Citat:

Om vad?
Citera
2025-03-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Men det måste man ju göra om man till och med inte kan lämna barnet en liten stund själv då måste man tro att det måste ligga någon slags handikapp bakom det som gör att barnet är speciellt behov av 24 timmars övervakning.

Det där är ju inte riktigt normalt att man inte kan lämna ett så pass vuxetbarn utan det skall bli skrik i media.

Så då antar jag det måste ligga någon sjukdomsbild bakom som gör man inte kan lämna barnet ensamt en längre tid.

Håller du inte med om det?

Nu lämnades ju inte denna 2,5 åring själv en liten stund utan ett dygn. Men en 2,5 åring kan faktiskt aldrig lämnas ensam hemma även kortare stunder. Om du gör så med ditt barn hemma finns det en stor risk att ditt barn befinner sig i fara och att du blir anmäld. En 2,5 åring är inte handikappad för att hen inte kan vara ensam hemma i den åldern. Jag tror inte det handlar om någon sjukdomsbild hos barnet.
Citera
2025-03-11, 19:31
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar alltså att ett barn som är 18 månader gammalt är medveten om vad som händer i dess omgivning?

Och visst är det fruktansvärt att en mamma lämnar sitt barn ensam för att åka iväg och festa.

Barnet var inte 18 månader fortfarande. Rätt stor skillnad på ett barn som är 18 och 30 månader. Sen behöver inte medvetande vara att man kan uttrycka hela meningar som du verkar tro.
Citera
2025-03-11, 20:03
Medlem
Scrattys avatar
Citat:

Jättebra! Uppdatera oss med eventuella uppdateringar kring det sedan tack!
Citera
2025-03-11, 20:51
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattjagaren
Rättegången började den 7 mars, någon som vet hur utfallet blev?
Dom kan dröja upp till 2 veckor.
Citera
2025-03-11, 21:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Barnet var inte 18 månader fortfarande. Rätt stor skillnad på ett barn som är 18 och 30 månader. Sen behöver inte medvetande vara att man kan uttrycka hela meningar som du verkar tro.

Barnet i Uppsala var 18 månader gammalt när mamman lämnade det ensamt.

"I minst ett dygn fick ett 18 månader gammalt barn sitta i sin spjälsäng. Utan tillgång till mat eller vatten, i en överfull blöja.

På fredag inleds rättegången mot barnets mamma, rapporterar Aftonbladet"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...k-pa-nattklubb

Jag vet inte vart du fått 30 månader ifrån men vi borde kunna enas om att råka ut för något så här hemskt vid 18 månaders ålder kan skapa ett trauma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in