2025-03-10, 08:03
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jo bebis. Vissa har precis lärt sig gå då (sent men sant). 1 1/2 år är pyttelitet.

Man lämnar barn på förskola vid den åldern. Alltså är de rätt medvetna om sin omgivning och kan göra saker. De är inte bara ett litet kolli som äter, bajsar och sover som de gör de första 6 månaderna. Dessutom såg denna pojken ut att vara runt två år eller lite äldre av bilderna i FUP att döma. Alltså inga 18 månader utan snarare 24+.
Citera
2025-03-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Arv, tillgång och dryckeskultur kan vara just såna saker som får en person att istället välja att avstå och hellre vara ensam och ses som tråkig. Handlar det om arv vet man ju om de högre riskerna, såvida man inte är adopterad.

Absolut och det var bara ett fåtal exempel. Visst förstår jag tanken med att alkoholism är ingen sjukdom för det är "bara att sluta dricka" eller "det är bara att inte börja dricka", men ser man utslagna alkoholister på stan så tycker åtminstone jag att det inte verkar vara så jäkla lätt, utan det är nog en rätt komplex bild av olika faktorer som spelar in där fysiskt beroende är en
Citera
2025-03-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Man lämnar barn på förskola vid den åldern. Alltså är de rätt medvetna om sin omgivning och kan göra saker. De är inte bara ett litet kolli som äter, bajsar och sover som de gör de första 6 månaderna. Dessutom såg denna pojken ut att vara runt två år eller lite äldre av bilderna i FUP att döma. Alltså inga 18 månader utan snarare 24+.

Såklart de är medvetna om sin omgivning! Vissa kan prata med flerordsmeningar.

De är fortfarande VÄLDIGT små.
Räknas som babies och inte toddlers i USA.

Och vaddå bara bajsar, äter och sover de första sex månaderna??
En sexmånaders bebis kan göra massor. Min väninnas som gick när han var 6 månader, den andra när han var 7 (extremt tidigt dock, de har inget utvecklat djupseende så de kan vandra rakt ut för ett stup). Själv sa jag några ord vid en åldern (också extremt tidigt). Alla sexmånaders barn är dock medvetna om sin omgivning.

Stod 18 månader i tråden. Senare har jag sett 2 år.

Stod i fup att mamman gick på cipramil eller liknande under graviditeten (recept).
Citera
2025-03-10, 09:31
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Så han frågade ändå och hon hittade på eller hade 14 åringen ansvaret över sitt syskon?

Nu ska man kanske inte lasta 14 åringen för mycket då det alltid är föräldrarnas ansvar men som 14 årig så ska man kunna passa sina mindre syskon.
Även om inte mamman sa till 14 åringen så är det märkligt att som 14 åringen inte känner ansvar för sitt syskon om man vet att man har en mamma som är alkoholist.
Finns många barn som tar en vuxen roll när man har föräldrar som är missbrukare. Märkligt att inte denna tog denna rollen.

Tror mamman ljuger, hör ju liksom ihop med beteendet att försumma sitt barn att man skyller på ett annat av sina barn. Skulle inte förvåna mig om 14-åringen rapar upp något mamman hittat på och tar på sig skulden för att skydda mamman.
Citera
2025-03-10, 09:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Tror mamman ljuger, hör ju liksom ihop med beteendet att försumma sitt barn att man skyller på ett annat av sina barn. Skulle inte förvåna mig om 14-åringen rapar upp något mamman hittat på och tar på sig skulden för att skydda mamman.

Tydligen så hade dottern ingen aning om att lillebror lämnades ensam. Dottern var hos sin far. Var det någon som nämnde i tråden.
Citera
2025-03-10, 10:43
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jo, det är fel. Har man modersinstinkter väntar man inte till efter 30, och graviditeten var säkert inte alls oplanerad vid den åldern.
Hon hade ju en 14-åring så hon hade fått första barnet runt 26. Kanske handlar det om ett missbruk som accelererat och hon då tappat modersinstinkten mer och mer.

Så var det för mitt ex som var första barnet till en relativt nykter mamma som dock blev sjuk och inte kunde jobba längre och då började hon dricka mer och mer. Sladdisen som föddes långt senare hade en nergången alkis till mamma.
Citera
2025-03-10, 11:02
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Hon hade ju en 14-åring så hon hade fått första barnet runt 26. Kanske handlar det om ett missbruk som accelererat och hon då tappat modersinstinkten mer och mer.

Så var det för mitt ex som var första barnet till en relativt nykter mamma som dock blev sjuk och inte kunde jobba längre och då började hon dricka mer och mer. Sladdisen som föddes långt senare hade en nergången alkis till mamma.

Även ett barn som är 21 år enl. FUP.
Citera
2025-03-10, 11:13
Medlem
Citat:

Hon har även en 20-årig dotter. Edit: tvåa på bollen.
Citera
2025-03-10, 11:14
Medlem
Pinoputchins avatar
En fyllekärring helt enkelt.
Citera
2025-03-10, 13:09
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Jag tycker inte man kan säga att en 2,5 åring som inte klarar av att vara ensam hemma ett dygn för handikappad.

Men det måste man ju göra om man till och med inte kan lämna barnet en liten stund själv då måste man tro att det måste ligga någon slags handikapp bakom det som gör att barnet är speciellt behov av 24 timmars övervakning.

Det där är ju inte riktigt normalt att man inte kan lämna ett så pass vuxetbarn utan det skall bli skrik i media.

Så då antar jag det måste ligga någon sjukdomsbild bakom som gör man inte kan lämna barnet ensamt en längre tid.

Håller du inte med om det?
Citera
2025-03-10, 14:15
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud

Född maj 2021
Så nästan 2,5 om jag räknat rätt
Citera
2025-03-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Men det måste man ju göra om man till och med inte kan lämna barnet en liten stund själv då måste man tro att det måste ligga någon slags handikapp bakom det som gör att barnet är speciellt behov av 24 timmars övervakning.

Det där är ju inte riktigt normalt att man inte kan lämna ett så pass vuxetbarn utan det skall bli skrik i media.

Så då antar jag det måste ligga någon sjukdomsbild bakom som gör man inte kan lämna barnet ensamt en längre tid.

Håller du inte med om det?

Barnet lämnades inte en liten stund utan ett helt dygn. Morsan drog iväg under kvällen och var sedan bort i 24 timmar. Under det dygnet behövde barnet äta frukost, lunch och middag. Barnet behövde också sällskap och tröst. Nu satt stackaren själv i sin spjälsäng från att han vaknade på morgon till sent på kvällen då han hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in