• 1
  • 2
2025-03-17, 20:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Varför ska simhallar vara så stora? Bygg hellre en hall till med 50-metersbassäng på Hisingen. Prislappar på högst 500 miljoner för nybygget och 350 miljoner för renoveringen. Badhallshysterin sjunger ändå på sista versen pga kommunernas dåliga ekonomi.
Nja. Vitsen är ju att det ska finnas ett centralbad som jag nog tycker ska finnas för en stad i storleken. Finns ingen poäng att bygga på Hisingen där som påpekats redan finns vanliga stadsdels /förortssimhallar som finns i alla delar av stan. Centralbadet ska ju vara lite större och pampigare. Valhalla är riktigt slitet.
Citera
2025-03-17, 20:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Vitsen är ju att det ska finnas ett centralbad som jag nog tycker ska finnas för en stad i storleken. Finns ingen poäng att bygga på Hisingen där som påpekats redan finns vanliga stadsdels /förortssimhallar som finns i alla delar av stan. Centralbadet ska ju vara lite större och pampigare. Valhalla är riktigt slitet.
Vad är ett Centralbad? Alltså vilka funktioner och varför.
Citera
2025-03-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Det finns ett bad på hisingen

Tänker mer på en större anläggning närmare stan. Man måste inte satsa allt på samma plats. Så nära Korsvägen och Västlänken är det bättre att bygga ut centrum. Annars riskerar man att kasta pengar i sjön om folk inte använder Västlänken.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Varför då? Det är väl bara att säga nej till jättebadhusen. Hur enkelt som helst.
Senast redigerad av storkvitter 2025-03-17 kl. 21:37.
Citera
2025-03-21, 08:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Valhallabadet är gammalt, slitet och underdimensionerat. Göteborg behöver ett modernt centralbad för simundervisning, motionssimning och tävlingsverksamhet. Frågan har utretts i många år. Att lägga runt 350 miljoner på att renovera Valhallabadet kontra lägga kanske 1,5 miljarder och få en modern anläggning med en simhall med god kapacitet samt sporthallar och annat. Man får ändå kolla på Return of investment här. Ska man nästan en halv miljard på ett befintligt badhus som redan nu är underdimensionerat eller ska man satsa mer på något som ska fungera i femtio år till i en växande stad?

Ja varför renovera för ynka 350 millar när man kan bränna 1,5 miljarder på ett bräde? Eller snarare 2-3 miljarder inklusive fördyringar.
De kan ju ta in Kiruna som konsulter, deras nya simbassäng skulle kostat 360 miljoner och är nu uppe i 1.3 miljarder.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Minst två, Lundby och Kärra.

Jag har inte någon större koll på vilka förmågor de ersättande badet planeras ha, men badhus kan ha olika användningsområden, exempelvis äventyrsbad, simskola, motionssimning, simhopp och träning/tävling på mer eller mindre elitnivå. Bastu, spa och liknande kan placeras i andra lokaler.

Nuvarande Valhallabad verkar klara motionssimmning, simskola och tävling i hopp och 25-metersbassäng; 50-metersbassängen, som är nyare, tror jag saknar läktare.
Äventyrsbad finns det i grannkommunerna, det är inget som kommunen behöver bygga.
Det ursprungliga badhuset (mosaik mm) ligger i så långt bort man kan komma från Mässan, som vill ha marken, i kvarteret. Så en lösning skulle kunna vara att behålla 25-metersbassängen med tillhörande delar, riva 50-metersbassängen och om så behövs Valhalla sporthall (bowling mm). Då skulle Mässan kunna expandera på övriga delar av kvarteret: En viktig detalj är dock att det inte undvikas bebyggelse på ytan söder om Valhallabadets 25-metersbassäng och bort till nuvarande mässbyggnader, det handlar om ljusinsläppet till badet. Sedan kan det vid behov byggas någon mindre simanläggning i annan del av kommunen, läktare behöver man kanske inte satsa på.

Jag har ingen aning om vad det kostar att bygga/driva/renovera badhus och jag tycker att den ursprungliga badanläggningen är ganska läcker.
Om nu Mässan behöver den marken för att expandera så kan väl de bekosta en ny simhall?
Citera
2025-03-21, 08:07
Avstängd
När de gör såhär i kommuner runtom i Stockholm, så tar privata Medley över, och trippar priserna. Kommunen står för ombygget, och ofta står den gamla simhallen kvar, men är istället övergiven.

Korruptionen är nu på högsta nivå någonsin antar jag.
Citera
2025-03-21, 08:09
Medlem
Om jag förstår saken rätt så ska inte den nya badhallen stå på samma plats som Valhallabadet gör idag? Det innebär väl att man håller Valhallabadet öppet till dess att den nya badhallen invigs, sedan stänger man Valhallabadet och river den.

Om man däremot bygger på samma plats, då innebär det att Göteborg står helt utan centralbad i nästan 10 år.
Citera
2025-03-21, 11:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja varför renovera för ynka 350 millar när man kan bränna 1,5 miljarder på ett bräde? Eller snarare 2-3 miljarder inklusive fördyringar.
De kan ju ta in Kiruna som konsulter, deras nya simbassäng skulle kostat 360 miljoner och är nu uppe i 1.3 miljarder.

Om nu Mässan behöver den marken för att expandera så kan väl de bekosta en ny simhall?
Det viktiga verkar inte vara Mässan utan Scandinavium, som behöver bytas ut. För att slippa vara utan arena och bad är tydligen tanken att bygga en ersättare till Valhalla på andra sidan gatan, riva Valhalla, bygga en ersättare till Scandinavium på Valhallas tomt och sedan riva Scandinavium. Scandinaviums tomt kommer sedan antagligen att annekteras av Mässan och antagligen kommer Scandinaviums ersättare att kunna samverka smidigt med Mässan.
Citera
2025-03-21, 20:52
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Kiruna känns ju helt horribelt, om det nu är en badanläggning det handlar om. Jag kan tycka att det är en bättre investering för framtiden för Göteborg att lägga 1,5 miljarder på en ny sportanläggning med fyra sporthallar och ett nytt centralbad med tillräcklig kapacitet för att klara behovet för en växande stad 50 år framåt, än att renovera Valhallabadet för 350 millar.
Citera
2025-03-21, 21:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kiruna känns ju helt horribelt, om det nu är en badanläggning det handlar om. Jag kan tycka att det är en bättre investering för framtiden för Göteborg att lägga 1,5 miljarder på en ny sportanläggning med fyra sporthallar och ett nytt centralbad med tillräcklig kapacitet för att klara behovet för en växande stad 50 år framåt, än att renovera Valhallabadet för 350 millar.
Kirunabadet: (FB) Ett badhus för 1 000 000 000 kr (Kiruna)
Citera
2025-03-21, 23:04
Medlem
De 350 miljoner att renovera Valhalla inkluderar inte att bygga om 25m bassängen som är feldimensionerad och inte tillåten för tävlingar. Det är där kruxet ligger, det skulle förmodligen kosta lika mycket eller mer än att bygga ett nytt modernt bad. Om mosaiken är så viktigt borde det gå att plocka ner den och sätta i nya badet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in