Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-20, 23:01
Medlem
JymdKjams avatar
I Kiruna bor det ca 17 500 personer. Om de tar var sitt dopp i kommunens nya badhus så kostar doppet 50 286 kr om biljetterna skulle betala hela bygget, enligt prislappen just nu. Men - den kan stiga ytterligare:

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrbo...sig-en-miljard

Citat:
Den ursprungliga kalkylen har gått från 360 till 550 till 720 miljoner kronor och den sjätte februari tas frågan återigen upp i kommunfullmäktige med förslag om ytterligare cirka 160 miljoner.

Citat:
-Det finns ingen enskild ansvarig i detta.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrbo...mmunens-ansvar

Någon märklig firma med namn likt den amerikanska hypen WeWork (av vissa kallad scam) som agerar ”generalkonsult” (nytt ord!) anser heller inte att de har ansvar för notan:

Citat:
Nu uttalar sig Mille Örnmark, koncernchef i We Group och projektchef för nya Kiruna badhus, om deras ansvar som generalkonsult. Enligt honom har de inget ansvar över kostnadsökningarna.

Och ingen är - som vanligt - ansvarig…. Ja, vad säger vi? Hur handskas kommunpamparna med skattepengarna? I vems fickor hamnade alla hundratals miljoner? Låter en miljard för en simhall rimligt på ett ställe där det bor färre än 20 tusen personer?

Vad är en Generalkonsult för något? Hur ser kommunens uppdragsavtal ut?
Senast redigerad av JymdKjam 2023-02-20 kl. 23:24.
Citera
2023-02-20, 23:07
Medlem
Farfarsfars avatar
Haha, kommunen verkar ha åkt på en ordentlig blåsning av We Group. Googla Mille Örnmark. 😄 Känns som en sådär härligt excentrisk skojartyp. Jag skulle nog tveka att köpa en bil av den karln. 😄
Citera
2023-02-20, 23:23
Medlem
Sosse-korruption.

Helt sjukt att ingen sitter bakom lås och bom.
Citera
2023-02-20, 23:30
Medlem
frdks avatar
inför tjänstemanna ansvar! idioti detta
Citera
2023-02-20, 23:33
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Haha, kommunen verkar ha åkt på en ordentlig blåsning av We Group. Googla Mille Örnmark. 😄 Känns som en sådär härligt excentrisk skojartyp. Jag skulle nog tveka att köpa en bil av den karln. 😄
det går ju inte att bedöma av ett foto på ewbben.
Upphandlingarna är en smula mer avancerade än så
Citera
2023-02-21, 00:06
Medlem
lone stars avatar
Snubben sitter i 15 bolagsstyrelser, enligt uppgifter på nätet. Har han ens tid göra annat än sitta i styrelser?
Ser man bilder på Mille i sina färgglada glasögon så får man lätt tanken att han skulle platsa i Jönssonligan som Vanhedens brorsa
Citera
2023-02-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
det går ju inte att bedöma av ett foto på ewbben.
Upphandlingarna är en smula mer avancerade än så

Ja det här är som vanligt säkert bara något vi lågutbildade inte begriper oss på.
Citera
2023-02-21, 01:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Politiker ser av tradition badhus som prestigebyggen. Ofta med förhoppning att det ska locka turister. O sätta orten på kartan.

Nu investeras 57 000 kr per invånare.

Men man ska komma ihåg att det är en sak att bygga anläggningen o en löpande kostnad att driva den.
Löner, energi, vatten o kemikalier kostar. Om ca 20 år så kommer det kosta enorma pengar att renovera anläggningen.

Ska man också ta lärdom från andra kommuner o deras badhus så är de magneter för ”grupper” som inte klarar av att uppföra sig utan trakaserar andra. Vilket fått många att inte längre besöka de kommunala badhusen.

Kanske med lite tur så finansierar LKAB det hela, o att Kiruna saknar ”problem grupper”.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2023-02-21 kl. 01:17.
Citera
2023-02-21, 01:14
Medlem
Sickmyducks avatar
Efter de senaste 10 åren börjar jag undra om inte Sverige är lika korrupt som Ryssland.
Citera
2023-02-21, 01:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Efter de senaste 10 åren börjar jag undra om inte Sverige är lika korrupt som Ryssland.

Det kan komma en dag när folk hoppas på att bli befriade av Putin…

Svensk korruption är av Åsanisse buskis nivå. Folk skitar ned sig för småpengar o oftast så är de mer notoriska Sossar…
Citera
2023-02-21, 01:24
Medlem
Sickmyducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar

Det var min första tanke också men kollar man upp honom på tex Linkedin så verkar han faktiskt ha helt rätt kompetens och erfarenhet för denna typen av jobb.

Först chef på ett företag som hette Weedo i 20 år som sysslade just med badhus och spa. Sen CEO för de nya bolaget We Group verkar ha fortsatt med samma sak de senaste 8 åren.

Dessutom ordförande i svenska badbranschen och president för European Union of Swimming pool and spa Associations (EUSA)

Så om detta stämmer har han lång och bred erfarenhet av just denna branschen. Tycker det är fel att avfärda honom som en skojare. Helt ärligt verkar han faktiskt arbeta hårt, brinna för det han gör och driver ett bra bolag men jag kan ha fel.

https://www.wegroup.se/
Senast redigerad av Sickmyduck 2023-02-21 kl. 01:29.
Citera
2023-02-21, 02:16
Medlem
Bertil85s avatar
Dem kunda ha byggt en lyxyatch istället för ett väääldigt dyrt badhus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback