• 1
  • 2
2025-03-06, 22:24
Medlem
Undersnusks avatar
Valhallabadet i Göteborg står inför en planerad stängning och rivning som en del av stadens strategi att uppföra ett nytt centralbad. Beslutet att ersätta Valhallabadet med en modern anläggning har fattats av kommunfullmäktige, med den nya placeringen planerad norr om Valhallagatan mot Burgårdsparken.

Trots beslutet om rivning har det funnits motstånd från allmänheten och vissa politiska grupper. Ett Göteborgsförslag med titeln “Ompröva beslutet att riva Valhallabadet” samlade snabbt över 200 röster, vilket krävs för att frågan ska behandlas politiskt. Dock avfärdades förslaget av en majoritet av stadens toppolitiker.

För närvarande är Valhallabadet fortfarande öppet för allmänheten med ordinarie öppettider. Besökare rekommenderas att hålla sig uppdaterade om eventuella förändringar eller avvikelser i öppettiderna genom att besöka badets officiella hemsida.

Det är viktigt att notera att även om beslutet om rivning har fattats, är tidpunkten för när Valhallabadet kommer att stängas och rivas ännu inte fastställd. Under tiden fortsätter badet sin verksamhet tills vidare.
Citera
2025-03-06, 22:45
Medlem
Det öppnar ju få nya mångmiljonmutor som är så vanliga i Göteborg.
Citera
2025-03-06, 23:40
Medlem
Politikerna i göteborg älskar att bygga tågtunnlar, hus och monument över sig själva. Då finns det alltid pengar. Även när det kostar hur många miljarder som helst över budget, som det alltid gör när det skall byggas i göteborg. Men på skolor och dagis sparas det ständigt
Citera
2025-03-07, 11:48
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Men jag förstår fortfarande inte vem som önskat att bygga ett nytt badhus. Har aldrig hört någon önska det. Stora simtävlingar är inte särskilt vanliga ändå.

Ska fan säga upp mig så att ha inte betalar nån mer kommunalskatt till pisspolitikerna i Gbg
Citera
2025-03-07, 17:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det finns alltid motståndare när något ska rivas. Inte sällan vilsna tomtar som lever i det förgångna och klamrar sig fast vid en brusten illusion om att det var bättre förr.

Sanningen är att badhus, bibliotek och andra stora, kostsamma inrättningar för den fattiga arbetarklassen för länge sedan har passerat sina bäst-före datum.
Citera
2025-03-07, 20:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Men jag förstår fortfarande inte vem som önskat att bygga ett nytt badhus. Har aldrig hört någon önska det. Stora simtävlingar är inte särskilt vanliga ändå.

Ska fan säga upp mig så att ha inte betalar nån mer kommunalskatt till pisspolitikerna i Gbg

Valhallabadet är gammalt, slitet och underdimensionerat. Göteborg behöver ett modernt centralbad för simundervisning, motionssimning och tävlingsverksamhet. Frågan har utretts i många år. Att lägga runt 350 miljoner på att renovera Valhallabadet kontra lägga kanske 1,5 miljarder och få en modern anläggning med en simhall med god kapacitet samt sporthallar och annat. Man får ändå kolla på Return of investment här. Ska man nästan en halv miljard på ett befintligt badhus som redan nu är underdimensionerat eller ska man satsa mer på något som ska fungera i femtio år till i en växande stad?
Citera
2025-03-10, 08:15
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Jag är på valhallabedet några ggr per år och jag tycker inte att det verkar överfullt där, snarare tvärtom. Dessutom finns ju fler simhallar i området som borde kunna vara med och dela på belastningen.

I GP stod det förra veckan att utredningen om badet låg på storlekordningen 10 000 sidor, undrar vad det kostar per sida att gör en sån utredning? De pengarna hade faktiskt kunnat gå in i att renorvera badet istället...
Citera
2025-03-10, 08:18
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Valhallabadet är gammalt, slitet och underdimensionerat. Göteborg behöver ett modernt centralbad för simundervisning, motionssimning och tävlingsverksamhet. Frågan har utretts i många år. Att lägga runt 350 miljoner på att renovera Valhallabadet kontra lägga kanske 1,5 miljarder och få en modern anläggning med en simhall med god kapacitet samt sporthallar och annat. Man får ändå kolla på Return of investment här. Ska man nästan en halv miljard på ett befintligt badhus som redan nu är underdimensionerat eller ska man satsa mer på något som ska fungera i femtio år till i en växande stad?

Men jag förstår självklart din synvinkel, om göteborg ska växa så måste allmännyttan göra det med. Men jag vet bara inte om jag tycker man behöver riva ikoniska byggnader i den processen, eller om just simhallar är det bästa man kan lägga de pengarna på...
Citera
2025-03-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Varför ska simhallar vara så stora? Bygg hellre en hall till med 50-metersbassäng på Hisingen. Prislappar på högst 500 miljoner för nybygget och 350 miljoner för renoveringen. Badhallshysterin sjunger ändå på sista versen pga kommunernas dåliga ekonomi.
Citera
2025-03-16, 14:50
Medlem
Citat:
Rivningshotade Valhallabadet i Göteborg är en av de 14 finalisterna som har nominerats till listan över Europas sju mest hotade kulturarv 2025.

Bakom listan står Europa nostra, en intresseorganisation för att bevara kulturarv.

Bland de nominerade finns fler byggnadsverk i Norden.
https://www.sverigesradio.se/artikel...tade-kulturarv

Citat:
Många göteborgare tycker det vore fel att riva Valhallabadet för ett nytt centralbad. Det visar P4 Göteborgs Novus-undersökning.

Valhallabadet invigdes i mitten av 1950-talet och enligt undersökningen svarar 46% att det vore fel att riva det. Knappt 30% svarar att det är rätt.
https://www.sverigesradio.se/artikel...mligt-att-riva

Citat:
Ett hemligt avtal skulle redan 2022 bestämma Valhallabadets öde. Politiker i Göteborg var överens om att förbinda sig till flera viktiga detaljer i det stora evenemangsbygget.

Elisabet Lann (KD) drog sig ur uppgörelsen kring evenemangsområdet bara någon vecka innan den blev offentlig i mars 2022. Hon var inte beredd att skriva under det avtal som mejlades runt till politikerna, ett avtal som P4 Göteborg tagit del av.

P4 Göteborg har pratat med flera av politikerna i arenagruppen som berättar att avtalet skrotades, och i stället formulerades överenskommelsen i ett yrkande, men med samma innebörd.
https://www.sverigesradio.se/artikel...arsta-jag-sett

Snyggt jobbat.
Citera
2025-03-17, 10:12
Medlem
Undersnusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Varför ska simhallar vara så stora? Bygg hellre en hall till med 50-metersbassäng på Hisingen. Prislappar på högst 500 miljoner för nybygget och 350 miljoner för renoveringen. Badhallshysterin sjunger ändå på sista versen pga kommunernas dåliga ekonomi.
Det finns ett bad på hisingen
Citera
2025-03-17, 17:08
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Det finns ett bad på hisingen
Minst två, Lundby och Kärra.

Jag har inte någon större koll på vilka förmågor de ersättande badet planeras ha, men badhus kan ha olika användningsområden, exempelvis äventyrsbad, simskola, motionssimning, simhopp och träning/tävling på mer eller mindre elitnivå. Bastu, spa och liknande kan placeras i andra lokaler.

Nuvarande Valhallabad verkar klara motionssimmning, simskola och tävling i hopp och 25-metersbassäng; 50-metersbassängen, som är nyare, tror jag saknar läktare.
Äventyrsbad finns det i grannkommunerna, det är inget som kommunen behöver bygga.
Det ursprungliga badhuset (mosaik mm) ligger i så långt bort man kan komma från Mässan, som vill ha marken, i kvarteret. Så en lösning skulle kunna vara att behålla 25-metersbassängen med tillhörande delar, riva 50-metersbassängen och om så behövs Valhalla sporthall (bowling mm). Då skulle Mässan kunna expandera på övriga delar av kvarteret: En viktig detalj är dock att det inte undvikas bebyggelse på ytan söder om Valhallabadets 25-metersbassäng och bort till nuvarande mässbyggnader, det handlar om ljusinsläppet till badet. Sedan kan det vid behov byggas någon mindre simanläggning i annan del av kommunen, läktare behöver man kanske inte satsa på.

Jag har ingen aning om vad det kostar att bygga/driva/renovera badhus och jag tycker att den ursprungliga badanläggningen är ganska läcker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in