Citat:
Ursprungligen postat av
Undersnusk
Det finns ett bad på hisingen
Minst två, Lundby och Kärra.
Jag har inte någon större koll på vilka förmågor de ersättande badet planeras ha, men badhus kan ha olika användningsområden, exempelvis äventyrsbad, simskola, motionssimning, simhopp och träning/tävling på mer eller mindre elitnivå. Bastu, spa och liknande kan placeras i andra lokaler.
Nuvarande Valhallabad verkar klara motionssimmning, simskola och tävling i hopp och 25-metersbassäng; 50-metersbassängen, som är nyare, tror jag saknar läktare.
Äventyrsbad finns det i grannkommunerna, det är inget som kommunen behöver bygga.
Det ursprungliga badhuset (mosaik mm) ligger i så långt bort man kan komma från Mässan, som vill ha marken, i kvarteret. Så en lösning skulle kunna vara att behålla 25-metersbassängen med tillhörande delar, riva 50-metersbassängen och om så behövs Valhalla sporthall (bowling mm). Då skulle Mässan kunna expandera på övriga delar av kvarteret: En viktig detalj är dock att det inte undvikas bebyggelse på ytan söder om Valhallabadets 25-metersbassäng och bort till nuvarande mässbyggnader, det handlar om ljusinsläppet till badet. Sedan kan det vid behov byggas någon mindre simanläggning i annan del av kommunen, läktare behöver man kanske inte satsa på.
Jag har ingen aning om vad det kostar att bygga/driva/renovera badhus och jag tycker att den ursprungliga badanläggningen är ganska läcker.