2025-03-07, 15:36
Avstängd
Moa Ilar hade kunnat få sin första mästerskapsmedaljen idag..
Citera
2025-03-07, 15:36
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De är väl båda från Tornedalen? Bra virke där.
Jonna är västerbottning
Citera
2025-03-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Att Weng jublar beror ju på att hon i alla stafetter vägrat åka sista sträckan och utsätter istället sina lagkamrater för att möta Sundling. Ingen vill. Fosnäs tvingades nog mer eller mindre pga Weng.

Det var lite bortskämda med att Marit Björgen abonnerade på sistasträckan i sisådär 15 år. Weng borde ta ansvaret nu. Hon är ingen junior längre som kan förlita sig på Johaug och Björgen. Hon är veteran nu, bäst kapacitet efter Johaug och bättre spurt än Johaug, alltså ska hon åka sista.

Och sen om de nu hade en taktik att sätta en oerfaren åkare på sista och ge henne ett försprång, så var det ju väldigt konstigt att hon verkar ha instruerats att kasta bort hela det försprånget på 2 km åkning.
Citera
2025-03-07, 15:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Här sätter Ebba dricka i halsen när Jonna kör ikapp efter 2km

https://www.tv2.no/video/sport/fikk-...G54zi-20283850

Bästa VM-sekvensen!
Citera
2025-03-07, 15:38
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vi får tacka Ribban för att hon skapade spänning!
Ja, der sa du faktisk noe fornuftig. Emma var så fokusert på Heidis bakski, at hun hang med alt for lenge.
Om hun hadde pacet løpet etter egen förmåga, ville det ikke blitt mer enn max 10-15 sekunder, og løpet ville ha vært vært kjørt allerede
efter 1. etappe. Må vel være noe av det mest spennende vi har sett, takket være det.

Styrkeforholdet mellom Jonna og Fosnæs burde vel alle ha kjent til på forhånd, og ikke minst Jonnas dyriske vinnerinstinkt.
Er jo min favoritt, uansett nasjon, (som synes av min avatar,) så ikke overrasket over hvordan det ble til slutt.

Mener vel også at man burde berømme det norske laget for deres chansning, og for å ha bidratt til å gi oss kanskje skihistoriens
mest rafflende renn. ( Ble så svett at jeg må ha en dusj nu )
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
De hade förstånd nog att vara glada över sitt silver, och att Fosnaes bjöd upp till kamp på upploppet.
Hade varit eländigt om de uppträtt lika surt som Kristine Pingislungan Skistad.

Håller med. Fosnes gjorde ett bra lopp och gör faktiskt ett snabbare upplopp än Sundling. Sundlings styrka är kanske inte farten på upploppet (där får hon stryk av både Maja och Linn) utan i att komma ensam in på upploppet…

Fosnes har absolut kunnat utmana om guldet om hon haft lite mer sug i backen och det svarade bättre i underlaget.

Såväl norska som svenska teamet spelade sina kort optimalt anser jag. Det blev väldigt jämnt och alla gjorde vad de kunde. Möjligen kunde man tänka sig Ilar på förstasträckan (eller Maja) men det är klart att Linns frånvaro stör på samma sätt som hålen i det norska laget.

Jäkligt roligt lopp - återigen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Moa Ilar hade kunnat få sin första mästerskapsmedaljen idag..
Fast då hade det inte blivit lika spännande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De är väl båda från Tornedalen? Bra virke där.

Jonna är från Västerbottens inland. Bra virke där också.
Citera
2025-03-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Byström har gått sin tränarutbildning i Norge och jobbat 5 år med det norska längdlandslaget

Byström har jobbat med Klaebo.

Byström:" Jag känner att jag har mycket att ta med från Norge".

https://www.aftonbladet.se/sportblad...yttelandslaget

Det gick bra idag, trots allt. Vi tackar Jonna Sundling för att det inte blev skampåle för Byström.
Citera
2025-03-07, 15:39
Medlem
Även om det har varit ett lyckat VM så tycker jag att ledningen har gjort flera felbeslut hittills

• Att peta Jonna i 10 km ett fullständigt idiotbeslut när hon har den här formen.

• Att sätta Maja på sistasträckan i teamsprinten och inte Jonna. Hur tänkte man här? Blev onödigt nervöst.

• Emma Ribom som första åkare i dagens stafett. Först och främst hade hon ett gult kort som kunde stått laget dyrt sen är hon otroligt formsvag.

• Man petar Anger på 5-milen istället för Berglund och Gisselman? Förfan man kör väl bästa åkarna och Berglund är definitivt inte bättre än Anger även om han har några lopp i benen.

• Sen kan man fråga sig varför Halvardsson var uttagen och varför Myhlback inte flygs in till 5-milen?

Nej tycker ledningen är svag. Tur för dom att man har Jonna och Ebba.
Senast redigerad av Guldvask 2025-03-07 kl. 15:46.
Citera
2025-03-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Många här som borde ta till sig det tipset

Visst,men affekt är del av supporterskap.
Personligen så var jag beredd att prepare snaran för Emma Ribom vid första växlingen.
Jag ondgjorde mig exempellöst för omgivningen med uttryck som att det vilar förbannelse över damstafetten plus att Emma åkte som en sönderkokt sparris.

Jag tycker för övrigt att sistnämnda omdöme håller sin verklighet.

Nu räddade Jonna Sundling dagen..och det mesta är rosa.

Hopp eller förtvivlan,en supporters vardag.
Citera
2025-03-07, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det gick bra idag, trots allt. Vi tackar Jonna Sundling för att det inte blev skampåle för Byström.

Det var nära ögat att Byströms uttagning gick in..för Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in