• 1
  • 2
2025-03-06, 17:34
Medlem
2023-01-01s avatar
Jag har pendlat till jobbet i ett års tid och har då fått höra att jag ska ändra i min deklaration. Utan förändringar får jag tillbaka ca 20 tusen. Om jag lägger till restid så får jag ytterligare 14 tusen, men utbetalningen sker i Juni istället för April, om jag förstår det hela rätt.

Skulle ni tagit mindre pengar tidigare, eller mer pengar senare?

Svara inte bara "tidigare" eller "senare", och påpeka inte att detta är unikt från person till person, utan motivera varför ni skulle gjort det ena eller det andra.

Själv funderar jag på att ta mindre pengar tidigare, då jag har en skuld på 2000:- till en langare som lovat att skjuta mig snart om jag inte betalar, jag tror före juni, och jag har inte pengarna förrän jag får återbäringen.
Citera
2025-03-06, 17:37
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Jag har pendlat till jobbet i ett års tid och har då fått höra att jag ska ändra i min deklaration. Utan förändringar får jag tillbaka ca 20 tusen. Om jag lägger till restid så får jag ytterligare 14 tusen, men utbetalningen sker i Juni istället för April, om jag förstår det hela rätt.

Svara inte bara "tidigare" eller "senare", och påpeka inte att detta är unikt från person till person, utan motivera varför ni skulle gjort det ena eller det andra.

Själv funderar jag på att ta mindre pengar tidigare, då jag har en skuld på 2000:- till en langare som lovat att skjuta mig snart om jag inte betalar, jag tror före juni, och jag har inte pengarna förrän jag får återbäringen.
Jag tycker du ska ta mindre pengar tidigare och skita fullständigt i langaren.
Helt enkelt för att det ger mer pengar för stunden och skapar lite spänning i tillvaron, det verkar vara saker du prioriterar.
Citera
2025-03-06, 17:48
Medlem
Behöver man något egentligt skäl till att ta det senare? Mitt skäl är att jag inte får slut på pengar varje månad utan har en buffert så jag klarar mig. Så det finns ingen som helst anledning för någon som har koll på sin ekonomi att gå miste om 20k.
Citera
2025-03-06, 17:51
Medlem
Onanikrems avatar
Skulle självklart välja +10k senare då jag inte har något akut problem/behov av pengar.

Skulle jag knarka och eller leva på nudlar och Eldorado så kanske jag skulle omvärdera beslutet. Men bara kanske..
Citera
2025-03-06, 18:30
Medlem
Eftersom min ekonomi inte står och faller med skatteåterbäringen och när jag får ut denna, hade jag givetvis valt att vänta till i juni för att få tillbaka alla pengar jag har rätt till. 14k känns som lite väl mycket att bara kasta bort?
Citera
2025-03-06, 19:41
Medlem
Eftersom du skriver "restid" funderar jag om du har 100% koll på avdraget.
Du är medveten om att det är vissa kriterier som ska uppfyllas för att göra avdrag för resor till och från jobbet?

Hur långt har du till jobbet? (i kilometer, inte minuter)
Citera
2025-03-06, 19:43
Medlem
2023-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Eftersom du skriver "restid" funderar jag om du har 100% koll på avdraget.
Du är medveten om att det är vissa kriterier som ska uppfyllas för att göra avdrag för resor till och från jobbet?

Hur långt har du till jobbet? (i kilometer, inte minuter)
Jag har ca 50km till jobbet, enkel resa. Pendlar 5 dagar i veckan.

Jag uppriktigt uppskattar tillrättavisningar, påpekanden, kommentarer, ifrågasättanden, upplysningar m.m., tack på förhand!
Citera
2025-03-06, 19:47
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Är väl bara idioter eller pundare som tackar nej till mer pengar
Citera
2025-03-06, 19:54
Medlem
2023-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Är väl bara idioter eller pundare som tackar nej till mer pengar
Grejen är att jag vill köpa knark för pengarna men då kommer det ha gått för lång tid innan jag betalat skulden så då kommer han inte sälja till mig. Skulle du alltså ta 14 tusen kronor extra om det innebar att du behövde vara nykter?
Citera
2025-03-06, 19:56
Medlem
Svaret ligger i om man är i akut behov av pengarna eller inte. Har man redan pengar så det räcker är det väl helt okej att fixa så att det blir rätt och få pengarna senare.
Citera
2025-03-06, 20:00
Medlem
Svinsvens avatar
Du kan både ha och äta kakan. Lämna in deklarationen utan ändringar. Vänta tills pengarna har betalats ut. Begär en omprövning där du gör de ändringar du vill. Efter en tid kommer resten av pengarna.

https://www.skatteverket.se/privat/d...14b1bfdf4.html
Citera
2025-03-06, 20:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Grejen är att jag vill köpa knark för pengarna men då kommer det ha gått för lång tid innan jag betalat skulden så då kommer han inte sälja till mig. Skulle du alltså ta 14 tusen kronor extra om det innebar att du behövde vara nykter?

Självklart skulle jag ta 14 k extra. Men alla är vi olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in