• 1
  • 2
2025-03-06, 20:13
Medlem
För mig är svaret självklart senare. Tjänar jag cirka 7 000kr per månaden på att vänta i två månader är det givet.

Jag har ingen jätte god ekonomi så för mig är det mycket pengar.. men jag har inte heller så dålig ekonomi att jag akut behöver ha några pengar i april.

Hade jag haft sån panik med pengar hade jag lånat 10 lax i april med löfte om att den får tillbaka 15 i juni. En bra förtjänst för utlånaren men jag går fortfarande plus 9lax på det sättet.
Citera
2025-03-06, 20:58
Medlem
Är ju ren megavinst att ta ett smslån på 2k i två månader om du nu måste pröjsa kranen och sen vänta in de extra 14k.
Citera
2025-03-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Eftersom du skriver "restid" funderar jag om du har 100% koll på avdraget.
Du är medveten om att det är vissa kriterier som ska uppfyllas för att göra avdrag för resor till och från jobbet?

Hur långt har du till jobbet? (i kilometer, inte minuter)
Kan du länka till Skatteverket där de nämner km istället för minuter?

När jag själv sökte på det angående köra bil till jobbet så spelade km ingen roll utan bara om man sparade mer än 2 timmar restid per dag.
https://www.skatteverket.se/privat/s...2e203f23d.html
Citera
2025-03-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMSH
Kan du länka till Skatteverket där de nämner km istället för minuter?

När jag själv sökte på det angående köra bil till jobbet så spelade km ingen roll utan bara om man sparade mer än 2 timmar restid per dag.

Man får göra avdrag för kilometer/mil. Inte minuter/timmar.
Kan du länka till Skatteverket där de nämner att du får göra avdrag för minuter/timmar?

Och antal kilometer spelar visst roll.
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
För att få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil ska avståndet mellan din bostad och din arbetsplats vara minst 5 kilometer och för resor med kollektivtrafik minst 2 kilometer.
Citera
2025-03-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Man får göra avdrag för kilometer/mil. Inte minuter/timmar.
Kan du länka till Skatteverket där de nämner att du får göra avdrag för minuter/timmar?

Och antal kilometer spelar visst roll.

Jo fast fyller man i deras ”Beräkna reseavdrag” är svaret Nej om det finns kollektivtrafik och tidsvinsten med bil är mindre än 2 timmar.

Men ja bortser man från de större städerna är det många som inte har kollektivtrafik och tar man bilen varje dag så kommer man snabbt upp i 11000kr+ (25kr/mil enligt skatteverket)

Edit: Och du har rätt att är man godkänd för avdrag är det längden i kilometer som avgör storleken på avdraget. Kanske det jag missförstod i ditt första inlägg
Citera
2025-03-10, 09:54
Medlem
Q-s avatar
Garanterat mer pengar senare. Kvittar om det hade bara rört sig om en hundring. Är inte i behov av pengar akut någonsin. Ju mer skattepengar jag kan ta tillbaka av det jag betalat staten desto bättre.
Citera
2025-03-10, 10:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Jag har pendlat till jobbet i ett års tid och har då fått höra att jag ska ändra i min deklaration. Utan förändringar får jag tillbaka ca 20 tusen. Om jag lägger till restid så får jag ytterligare 14 tusen, men utbetalningen sker i Juni istället för April, om jag förstår det hela rätt.

Skulle ni tagit mindre pengar tidigare, eller mer pengar senare?

Svara inte bara "tidigare" eller "senare", och påpeka inte att detta är unikt från person till person, utan motivera varför ni skulle gjort det ena eller det andra.

Själv funderar jag på att ta mindre pengar tidigare, då jag har en skuld på 2000:- till en langare som lovat att skjuta mig snart om jag inte betalar, jag tror före juni, och jag har inte pengarna förrän jag får återbäringen.

Eftersom jag har en vanlig välskött vuxenekonomi så hade jag väntat på pengarna, pengar så man klarar sig har man ju ändå i hyfsat överflöd, mer än 10k i vart fall.
Citera
2025-03-16, 20:01
Medlem
Man måste ha riktiga problem med hjärnkontoret om man väljer att skänka 14 papp till staten att lägga på allsköns skit som staten gör.

Om jag så fick 100kr extra så fyller jag givetvis i det oavsett om det tar ett år extra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in