2025-03-05, 21:14
Avslutad
Jag gick restaurang på gymnasiet och började ganska direkt efter det att jobba på Max "hamburgare". Utav olika anledningar som jag inte vill gå in på så fick jag sparken efter 3 månader.

Sedan dess har jag verkligen kämpat med att få jobb, så fort jag kommer på en arbetsintervju så vill arbetsgivaren ha referenser (något jag inte kan ge då tidigare chef hatar mig). Vad fan ska jag göra?

Jobb får jag inte, känns som att studier är det enda jag kan vända mig till... Men hatar att studera, vill jobba och tjäna pengar!
Citera
2025-03-05, 21:21
Medlem
Varför fick du sparken
Citera
2025-03-05, 21:25
Medlem
Galejans avatar
Fixa en fejkad referens från någon bekant som är egenföretagare, alternativt hitta på en helt egen och lämna en vän som referenskontakt. Det är sällan arbetsgivare ens kollar upp referenserna och om det skulle ske så svarar kompisen att jodå Kalle jobbade här i ett år och var bästa medarbetaren någonsin. Vem ska kunna kolla? Det handlar sannolikt inte om några avancerade arbetsplatser så motivationen/förmågan att luska är garanterat begränsad.
Citera
2025-03-05, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fixa en fejkad referens från någon bekant som är egenföretagare, alternativt hitta på en helt egen och lämna en vän som referenskontakt. Det är sällan arbetsgivare ens kollar upp referenserna och om det skulle ske så svarar kompisen att jodå Kalle jobbade här i ett år och var bästa medarbetaren någonsin. Vem ska kunna kolla? Det handlar sannolikt inte om några avancerade arbetsplatser så motivationen/förmågan att luska är garanterat begränsad.
Ändå rätt bra tips... Men kan jag inte åka dit för någon form utav förfalskning?
Citera
2025-03-05, 21:28
Medlem
Du ska självklart lämna referens till din förra chef.
Inte helt säkert han kommer säga något dåligt.
I min ungdom blev jag mer eller mindre sparkad.
Dock lämnade chefen sen bra rekommendationer.
Tror chefer inte längre bryr sig om dom en gång blivit av med problemet.
Är ju bara bra för dom om en konkurrent gör en dålig rekrytering.
Citera
2025-03-05, 21:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkaleva
Ändå rätt bra tips... Men kan jag inte åka dit för någon form utav förfalskning?
Nej. Det är inte olagligt att ljuga för chefen.
Citera
2025-03-05, 21:33
Medlem
franges avatar
Jaga, så det var att du fick sparken efter tre månader (!) som är orsaken till att du gjort en massa "Buuuh Max är dumma och jag har ont i stjärten!!"-trådar?
(FB) Max - Sveriges äckligaste pannbiff
(FB) Max och deras vedervärdiga pannbiffar

Antingen så säger du att du inte har arbetat någonstans tidigare eftersom du gått gymnasiet, eller så ljuger du ihop någon referens och låter en kompis svara i telefon som din förra "chef".
Citera
2025-03-05, 21:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Du var ju på väg att lämna landet härom veckan och hatar oresonligt alla som är äldre än dig, så ...
Citera
2025-03-05, 21:43
Avslutad
Citat:
Nej. Det är inte olagligt att ljuga för chefen.
Kan jag kanske också lägga till någon arbetsplats som jag aldrig jobbat på på mitt cv o ge numret till en polare?
Citera
2025-03-05, 21:59
Medlem
Onanikrems avatar
Gå till nästa burgarhak, donken eller BK och säg du har inga referenser har eftersom du efter gymnasiet tog en kurs i genusvetenskap som du hoppade av. Se till att du inte får sparken på nästa jobb och chefen "hatar" dig

Du behöver ju inte välja genusvetenskap, du kan säga någon annan kurs
Citera
2025-03-05, 22:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Kolla om du kan hitta en praktikplats eller något. Eller gå någon (kortare) utbildning och fråga sedan läraren om denne kan vara referens. Eller så kan du fråga någon av dina gamla kollegor?
Citera
2025-03-05, 22:31
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Gäller ju dock att personen är bra på att ljuga. Mina kompisar hade inte klarat av det. De är helt värdelösa på att hålla masken i situationer där det förväntas av dem att fara med osanning.

För egen del frågade jag farsan en gång. Han var visserligen chef på min tidigare arbetsplats, men inte på min avdelning. Så det blev lite av en halvsanning när han intygade att jag skött mig bra.
Och om du undrar varför jag inte frågade min chef på avdelningen så är det helt enkelt för att när jag hörde av mig så kom hon inte ens ihåg mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in