2025-03-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ja, du har rätt.

Det var lite svårt att sätta sig in exakt vad de menade (skatteverket) i början men nu fattar jag i alla fall.

37 lax fångades in förra året.

Bara att gratulera om du har näsa för kvalitetsprylar du både haft nytta av och sedan tjänar en spänn på när du avyttrar.
Mitt gamla bös åker mest till tippen.
Orkar inte tjafsa med zigenare fattiga luffare och barn över typ vinterdäck gammal mobil utomhusmöbler begagnade vitvaror etc som jag kanske får tusen spänn för.
Citera
2025-03-07, 01:30
Medlem
FuckSwedens avatar
Rapporterar Facebook Marketplace också in?
Citera
2025-03-07, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Rapporterar Facebook Marketplace också in?

Nej.
Enbart plattformar som hanterar betalningen
Citera
2025-03-08, 02:40
Medlem
Henpojkens avatar
Hej,
Jag har försökt läsa på och googla för att förstå exakt hur Tradera rapporterar försäljningar till Skatteverket, men jag har inte lyckats hitta någon helt tydlig förklaring på vad som ingår i den summan som rapporteras. Därför vill jag dela med mig av hur jag har förstått det och hoppas på att någon kan bekräfta eller rätta mig om jag har missförstått något.

Tradera rapporterar en för hög inkomst eftersom de inkluderar både fraktkostnader och provision i det rapporterade beloppet.

Varför är detta ett problem?
Ja, det här är ett stort problem, särskilt för personer som är sjukskrivna, arbetssökande eller får ekonomiskt bistånd.

Exempel:
• Du säljer 11 varor för 20 kr/st, vilket är 220 kr.
• Köparen betalar frakt på 56 kr per vara, totalt 616 kr.
• Traderas provision är 10 %, alltså 22 kr.
• Totalt betalt av köpare: 220 kr + 616 kr = 836 kr.

Vad rapporterar Tradera till Skatteverket?
Förmodligen hela summan 836 kr, trots att:
• Du endast får 198 kr för dina varor efter Traderas avgifter.
616 kr är fraktkostnader som går direkt till fraktbolaget.

Hur påverkar detta bidrag och ersättningar?
Försäkringskassan: Om de ser 836 kr som inkomst istället för de faktiska 198 kr du fått för dina varor, kan det påverka din rätt till sjukpenning, sjukersättning eller bostadsbidrag.
Ekonomiskt bistånd (socialbidrag): Socialtjänsten kan tolka den rapporterade summan som pengar du haft tillgängliga, även om du aldrig faktiskt fick dem. Det kan göra att du får mindre bistånd eller blir återbetalningsskyldig 835kr-198kr=637kr
Citera
2025-03-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henpojken
Hej,
Jag har försökt läsa på och googla för att förstå exakt hur Tradera rapporterar försäljningar till Skatteverket, men jag har inte lyckats hitta någon helt tydlig förklaring på vad som ingår i den summan som rapporteras. Därför vill jag dela med mig av hur jag har förstått det och hoppas på att någon kan bekräfta eller rätta mig om jag har missförstått något.

Tradera rapporterar en för hög inkomst eftersom de inkluderar både fraktkostnader och provision i det rapporterade beloppet.

Ja, det här är ett stort problem, särskilt för personer som är sjukskrivna, arbetssökande eller får ekonomiskt bistånd.

Exempel:

Försäkringskassan: Om de ser 836 kr som inkomst istället för de faktiska 198 kr du fått för dina varor, kan det påverka din rätt till sjukpenning, sjukersättning eller bostadsbidrag.
Ekonomiskt bistånd (socialbidrag): Socialtjänsten kan tolka den rapporterade summan som pengar du haft tillgängliga, även om du aldrig faktiskt fick dem. Det kan göra att du får mindre bistånd eller blir återbetalningsskyldig 835kr-198kr=637kr

Såhär skriver Skatteverket: ” Den sammanlagda ersättningen som plattformsoperatören har betalat ut eller tillgodoräknat säljaren ska anges på kontrolluppgiften. Om plattformsoperatören har tagit ut avgifter och provisioner från kundens betalning för den berörda verksamheten så är det ersättningen efter dessa avgifter som ska anges på kontrolluppgiften”.

Om socialtjänsten misstolkar siffrorna så får väl individen förklara för socialtjänsten.
Senast redigerad av ardathbey 2025-03-08 kl. 12:15.
Citera
2025-03-08, 12:21
Avstängd
Stasi Sverige. Har ni fått förryckta försäljningar från blocket? Skojar ni? Nån som kan dela bild på detta genuint nyfiken hur det ser ut
Citera
2025-03-08, 13:40
Medlem
Henpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Såhär skriver Skatteverket: ” Den sammanlagda ersättningen som plattformsoperatören har betalat ut eller tillgodoräknat säljaren ska anges på kontrolluppgiften. Om plattformsoperatören har tagit ut avgifter och provisioner från kundens betalning för den berörda verksamheten så är det ersättningen efter dessa avgifter som ska anges på kontrolluppgiften”.

Om socialtjänsten misstolkar siffrorna så får väl individen förklara för socialtjänsten.

Tack så mycket för ditt svar! Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att leta upp informationen från Skatteverket. Det låter ju faktiskt som att Tradera inte räknar med provisionen i den rapporterade summan, vilket i så fall är ett lättande besked.

Det jag fortfarande funderar på är fraktkostnaden. Om jag har förstått det rätt så betalar köparen alltid hela summan (inklusive frakt) via Tradera, och jag som säljare får sedan den summan utbetald – men sen går en del direkt till fraktbolaget. Vet du, eller någon annan, om den rapporterade summan från Tradera inkluderar fraktkostnaden också, eller om det bara är själva försäljningsbeloppet efter provision?

Och ja, jag håller helt med om att det i slutändan blir en fråga för socialtjänsten att tolka siffrorna rätt. I en ideal värld borde det gå att förklara, men av det jag har läst i olika trådar här på Flashback verkar det vara en vanlig upplevelse att handläggare inte alltid är så tillmötesgående eller ens läser igenom mejl ordentligt. Så även om man i teorin borde kunna förklara siffrorna, verkar det i praktiken kunna vara svårt att få dem att faktiskt lyssna och förstå.

Igen, stort tack för hjälpen!
Citera
2025-03-08, 14:22
Medlem
Citat:
Hej,

Exempel:

I ditt exempel redovisas ingenting då du haft färre än 20 annonser/erhållit under €2000.
I din självdeklaration kan du under "Övriga Upplysningar" redogöra för vad du faktiskt fått utbetalat som I exemplet ovan.

Om du kan sälja lösöre och på så vis inte behöva bidrag är det väl jättebra.
Missar jag något?
Citera
2025-03-08, 14:36
Medlem
Henpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
I ditt exempel redovisas ingenting då du haft färre än 20 annonser/erhållit under €2000.
I din självdeklaration kan du under "Övriga Upplysningar" redogöra för vad du faktiskt fått utbetalat som I exemplet ovan.

Om du kan sälja lösöre och på så vis inte behöva bidrag är det väl jättebra.
Missar jag något?

Tack för ditt svar! Jag tror dock att vi pratar om lite olika saker. Det här handlar inte om beskattning eller deklarationen i sig, utan om hur summan som Tradera rapporterar kan påverka utsatta personer.

Även om man inte ska betala skatt på försäljningen, så rapporteras den fortfarande till Skatteverket om man haft fler än 20 annonser eller överstigit €2000. Och det är den siffran jag undrade om stora delar av beloppet är fraktkostnader och Tradera-provision.

Det gör att personer som säljer för små summor men där frakten är väldigt hög (t.ex. 10 000 kr totalt, där bara 2 000 kr är för själva varorna) riskerar att bli återbetalningsskyldiga, trots att de i praktiken knappt tjänat något alls. Det är det som jag ser som ett problem och som jag ville lyfta.

Och ja, att kunna sälja saker och bli mindre beroende av bidrag vore ju toppen – om det faktiskt vore en inkomst att räkna med. Om försäljningen i praktiken inte ger något överskott utan mest går till frakt och avgifter, så blir det ju snarare en fälla för den som redan har det svårt ekonomiskt.
Citera
2025-03-08, 14:50
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Jag tror dock att vi pratar om lite olika saker. Det här handlar inte om beskattning eller deklarationen i sig, utan om hur summan som Tradera rapporterar kan påverka utsatta personer.

Även om man inte ska betala skatt på försäljningen, så rapporteras den fortfarande till Skatteverket om man haft fler än 20 annonser eller överstigit €2000. Och det är den siffran jag undrade om stora delar av beloppet är fraktkostnader och Tradera-provision.

Det gör att personer som säljer för små summor men där frakten är väldigt hög (t.ex. 10 000 kr totalt, där bara 2 000 kr är för själva varorna) riskerar att bli återbetalningsskyldiga, trots att de i praktiken knappt tjänat något alls. Det är det som jag ser som ett problem och som jag ville lyfta.

Och ja, att kunna sälja saker och bli mindre beroende av bidrag vore ju toppen – om det faktiskt vore en inkomst att räkna med. Om försäljningen i praktiken inte ger något överskott utan mest går till frakt och avgifter, så blir det ju snarare en fälla för den som redan har det svårt ekonomiskt.

Det är väl ändå det jag skrev?
Under "Övriga Upplysningar" redogör man,precis som du gjort,vad man faktiskt fått utbetalat.

Dessutom har det nog i de allra flesta fall inte tjänas en krona.
Du vet skillnaden på omsättning och vinst?
Citera
2025-03-09, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
50 000 kr får du tjäna per år skattefritt, men upp till dig att visa kvitton till skattemyndigheten att du inte sålt med mer vinst. och att du inte köpt för att sälja för då blir det 30%på hela beloppet som är vinst!

Får och får, om man startar och bedriver en verksamhet på Tradera i syfte att tjäna pengar så ska det skattas från första kronan.

Det är en missuppfattning att man får sälja saker för 50000 kr om året skattefritt i alla lägen.

Omsätter man som TS 200k om året så lär Skatteverket med all rätt inte anse att det är någon hobbyverksamhet eller normalt avytteande av lösöre.
Citera
2025-03-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Dessutom har det nog i de allra flesta fall inte tjänas en krona.
Du vet skillnaden på omsättning och vinst?

Precis, varför uttrycker sig alla som de är Drew Pritchard eller nåt när de säljer sitt junk på Blocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in