Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Såhär skriver Skatteverket: ” Den sammanlagda ersättningen som plattformsoperatören har betalat ut eller tillgodoräknat säljaren ska anges på kontrolluppgiften. Om plattformsoperatören har tagit ut avgifter och provisioner från kundens betalning för den berörda verksamheten så är det ersättningen efter dessa avgifter som ska anges på kontrolluppgiften”.
Om socialtjänsten misstolkar siffrorna så får väl individen förklara för socialtjänsten.
Tack så mycket för ditt svar! Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att leta upp informationen från Skatteverket. Det låter ju faktiskt som att Tradera
inte räknar med provisionen i den rapporterade summan, vilket i så fall är ett lättande besked.
Det jag fortfarande funderar på är fraktkostnaden. Om jag har förstått det rätt så betalar köparen alltid hela summan (inklusive frakt) via Tradera, och jag som säljare får sedan den summan utbetald – men sen går en del direkt till fraktbolaget. Vet du, eller någon annan, om den rapporterade summan från Tradera inkluderar fraktkostnaden också, eller om det bara är själva försäljningsbeloppet efter provision?
Och ja, jag håller helt med om att det i slutändan blir en fråga för socialtjänsten att tolka siffrorna rätt. I en ideal värld borde det gå att förklara, men av det jag har läst i olika trådar här på Flashback verkar det vara en vanlig upplevelse att handläggare inte alltid är så tillmötesgående eller ens läser igenom mejl ordentligt. Så även om man i teorin borde kunna förklara siffrorna, verkar det i praktiken kunna vara svårt att få dem att faktiskt lyssna och förstå.
Igen, stort tack för hjälpen!