2025-07-23, 14:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Ökar priserna något i USA?
Typ matpriser och bensinpriser? Huspriser?
Har Trump lyckats? Eller är det producentens marknad nu?
Citera
2025-07-25, 11:00
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Ingen som vet?
Kanske Trump lyckas då?
Citera
2025-07-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ökar priserna något i USA?
Typ matpriser och bensinpriser? Huspriser?
Har Trump lyckats? Eller är det producentens marknad nu?
Vadå "eller" ? Det skulle ha varit producenternas marknad* om Trump skulle ha lyckats - men det gör han såklart inte

*Vissa företag kan gå bra, men skit för många speciellt jordbruk, turism och producenter som behöver de mycket dyrare av tullar råmatrielen/delarna.
Men värst är det för de fattiga kunderna, som kommer att få betala då tullhöjningarna slår igenom efter att bunkringarna från innan tullhöjningarna har tagit slut.
Citat:
Ingen som vet?
Kanske Trump lyckas då?
Det står mycket under
Politik Politik: utrikes Politik: USA
https://www.flashback.org/f519-politik-usa-50725
Citera
2025-07-25, 11:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vadå "eller" ? Det skulle ha varit producenternas marknad* om Trump skulle ha lyckats - men det gör han såklart inte

*Vissa företag kan gå bra, men skit för många speciellt jordbruk, turism och producenter som behöver de mycket dyrare av tullar råmatrielen/delarna.
Men värst är det för de fattiga kunderna, som kommer att få betala då tullhöjningarna slår igenom efter att bunkringarna från innan tullhöjningarna har tagit slut.
Det står mycket under
Politik Politik: utrikes Politik: USA
https://www.flashback.org/f519-politik-usa-50725

Jag tänker så här:

Tullar på -> Utbudet blir mindre, oavsett -> Högre priser

Vi tar t.ex. ett företag som är beroende av elektronik från Kina. Om det kostar 30% mer att köpa elektronik från USA än från Kina och tullarna har gjort att det blir 40% dyrare att handla från Kina. Då kommer priserna öka 30% för att klara av att betala lönerna.

Så summa summarum så kommer både lönerna och priserna stiga i USA på grund utav tullar.
Citera
2025-07-25, 11:59
Medlem
Citat:
Jag tänker så här:

Vi tar t.ex. ett företag som är beroende av elektronik från Kina. Om det kostar 30% mer att köpa elektronik från USA än från Kina och tullarna har gjort att det blir 40% dyrare att handla från Kina. Då kommer priserna öka 30% för att klara av att betala lönerna.

Så summa summarum så kommer både lönerna och priserna stiga i USA på grund utav tullar.
Det är inte så enkelt.
Värst är det för fattiga amerikaner, som redan har jobb och handlar kinavaror på t ex Walmart, som det är ingen chans att usa kan producera för liknande priser.

1. Ingen chans att snittlönerna kommer att stiga lika mycket. KANSKE för industrijobbare, men INTE troligt eftersom det redan var brist på sådana innan Trump satte igång sin skit.

2. Om amerikanskt kostar 30 % mer än från Kina FÖRE Trump, kommer de att kosta ännu mer p g a:
/eventuella lönehöjningar
/importerade råvaror/delar/utrustning som amerikansk produktion behöver
/vid export från usa - tullar andra länder slår tillbaka med mot usa p g a Trump.

3. USA tappar kunder p g a:
/Trumps tullkrig har gjort att andra länder letar mer efter alternativ för att kunna skippa usa.
/Trumps agerande med mobbande, hattande och brutna avtal t o m sådana han gjort själv och då hävdade var fantastiskt... visar att usa/Trump inte går att lita på,
och har gjort att fler avskyr/blivit förbannade på USA. Allra mest hos kanadensarna, som förut gillade usa ganska bra, vilket bl a har gjort att deras turistande i usa har minskat mycket, amerikansk sprit bojkottas...
Citera
2025-07-25, 12:00
Medlem
Citat:
Jag tänker så här:

Hur tänker du där egentligen?

Tullar är att påslag på importpriser. Det är ingen begränsning av utbud.

Men högre priser blir det.

Citat:
Vet inte om någon annan klarade av att följa logiken, men jag misslyckades.

Om företag A ligger i USA och är som du beskriver beroende av import från Kina så stiger priset på importerade komponenter med 40% (vid tullar på 40%).
Men försäljningspriset på företag A's produkter beror bara lite på importpriset från kina. De har massor av kostnader i USA. Så pris till kund ökar mycket mindre än 40%

Citat:
Och hur lönerna skulle kunna öka blev än mer obegripligt.

När kostnaderna för div importerade varor stiger så kan folk i USA konsumera mindre. => efterfrågan på arbetskraft till gällande pris minskar => lönerna sjunker så att fler kan arbeta. (Man får komma ihåg att i USA styrs man inte så mycket av arbetsmarknadslagar och kollektivavtal. I Sverige hade istället arbetslösheten ökat och levnadsstandarden sjunkit, iom att de färre som arbetar nu skall försörja de som inget producerar).
Citera
2025-07-25, 12:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur tänker du där egentligen?

Tullar är att påslag på importpriser. Det är ingen begränsning av utbud.

Men högre priser blir det.
Jag vet att det är påslag på importpriser. Det är konsumenten som betalar.

Citat:
Vet inte om någon annan klarade av att följa logiken, men jag misslyckades.

Om företag A ligger i USA och är som du beskriver beroende av import från Kina så stiger priset på importerade komponenter med 40% (vid tullar på 40%).
Men försäljningspriset på företag A's produkter beror bara lite på importpriset från kina. De har massor av kostnader i USA. Så pris till kund ökar mycket mindre än 40%

Ja. Du misslyckades. Jag menade att om det är billigare att handla inrikes än utrikes, på grund utav tullarna, så kommer folk handla inrikes. Enkel logik.

Citat:
Och hur lönerna skulle kunna öka blev än mer obegripligt.

När kostnaderna för div importerade varor stiger så kan folk i USA konsumera mindre. => efterfrågan på arbetskraft till gällande pris minskar => lönerna sjunker så att fler kan arbeta. (Man får komma ihåg att i USA styrs man inte så mycket av arbetsmarknadslagar och kollektivavtal. I Sverige hade istället arbetslösheten ökat och levnadsstandarden sjunkit, iom att de färre som arbetar nu skall försörja de som inget producerar).

Låt oss säga att stål blir en bristvara i USA på grund utav att det är för dyrt att köpa utländsk stål. Billigare att köpa inhemskt stål. Men det inhemska stålet är ändå dyrt redan från början.

Bilarna lär gå upp i pris. Så enda sättet för att få sålt bilen, är om lönerna höjs. Annars förlorar exakt alla. Bilarna går inte sälja osv.
Citera
2025-07-25, 12:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det är inte så enkelt.
Värst är det för fattiga amerikaner, som redan har jobb och handlar kinavaror på t ex Walmart, som det är ingen chans att usa kan producera för liknande priser.

1. Ingen chans att snittlönerna kommer att stiga lika mycket. KANSKE för industrijobbare, men INTE troligt eftersom det redan var brist på sådana innan Trump satte igång sin skit.

2. Om amerikanskt kostar 30 % mer än från Kina FÖRE Trump, kommer de att kosta ännu mer p g a:
/eventuella lönehöjningar
/importerade råvaror/delar/utrustning som amerikansk produktion behöver
/vid export från usa - tullar andra länder slår tillbaka med mot usa p g a Trump.

3. USA tappar kunder p g a:
/Trumps tullkrig har gjort att andra länder letar mer efter alternativ för att kunna skippa usa.
/Trumps agerande med mobbande, hattande och brutna avtal t o m sådana han gjort själv och då hävdade var fantastiskt... visar att usa/Trump inte går att lita på,
och har gjort att fler avskyr/blivit förbannade på USA. Allra mest hos kanadensarna, som förut gillade usa ganska bra, vilket bl a har gjort att deras turistande i usa har minskat mycket, amerikansk sprit bojkottas...

Du har fel om Trump.
Tullarna kommer gynna USAs näringsliv. Konsumenterna kommer självklart få lida.

När tullarna tar kraft så kommer priserna stiga. Lönerna måste stiga också, annars får dom inte sålt sin skit. Skulle inte lönerna stiga så måste priserna minska. Så enkelt är det.
Citera
2025-07-25, 13:11
Medlem
Citat:
Du har fel om Trump.
Tullarna kommer gynna USAs näringsliv. Konsumenterna kommer självklart få lida.
Du har fel om att jag har fel om Trump
Trump är definitivt en maktmissbrukare, mobbare och BEDRAGARE. Nu blåser han de fattiga, som han lovade ett bättre liv...

Det kommer att gynna DELAR av näringslivet,
och MISSgynnar redan en del näringsgrenar MYCKET. Det har jag ju skrivit massor om inklusive förklarat varför...
Citat:
När tullarna tar kraft så kommer priserna stiga.
Ja, det begriper inte idioten Trump - eller ljuger bedragaren Trump om...
Citat:
Lönerna måste stiga också, annars får dom inte sålt sin skit. Skulle inte lönerna stiga så måste priserna minska. Så enkelt är det.
Det är inte alls så enkelt, eftersom om lönerna stiger då måste priserna stiga ÄNNU mer, så lönerna behöver stiga ännu mer, så priserna behöver stiga ännu mer, så...
Citera
2025-07-25, 13:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Du har fel om att jag har fel om Trump
Trump är definitivt en maktmissbrukare, mobbare och BEDRAGARE. Nu blåser han de fattiga, som han lovade ett bättre liv...

Det kommer att gynna DELAR av näringslivet,
och MISSgynnar redan en del näringsgrenar MYCKET. Det har jag ju skrivit massor om inklusive förklarat varför...
Ja, det begriper inte idioten Trump - eller ljuger bedragaren Trump om...
Det är inte alls så enkelt, eftersom om lönerna stiger då måste priserna stiga ÄNNU mer, så lönerna behöver stiga ännu mer, så priserna behöver stiga ännu mer, så...

Jag tror du missförstod mig. Vi talar samma språk.
Självklart kommer de fattiga usla jävlarna få lida, som jag skrev ovan. Majoriteten av de fattiga är kolsvarta också.
Näringslivet kommer gynnas. Det är detta som är målet. Köp aktier i USA.

Nej. Det kommer inte missgynna majoriteten av näringslivet. Kanske vissa som bygger sin affärsidé på HBQT och Kommunism.
Citera
2025-07-25, 13:29
Medlem
Citat:
(Till ekbo)
Jag menade att om det är billigare att handla inrikes än utrikes, på grund utav tullarna, så kommer folk handla inrikes. Enkel logik.

Låt oss säga att stål blir en bristvara i USA på grund utav att det är för dyrt att köpa utländsk stål. Billigare att köpa inhemskt stål. Men det inhemska stålet är ändå dyrt redan från början.

Bilarna lär gå upp i pris. Så enda sättet för att få sålt bilen, är om lönerna höjs. Annars förlorar exakt alla. Bilarna går inte sälja osv.
FEL. Det blir inte billigare,
det blir mindre DYRT vilket det är en enorm skillnad mellan...

- - -
Förrut glömde jag skriva om
4. Effekten av dollarraset blir att
/det blir ännu dyrare att handla import i usa både för konsumenter och företag.
/usa-exportprodukter blir billigare än de skulle blivit utan dollarraset, MEN det hjälper ju inte om löner och andra kostnader gjort dem för dyra - eller om de bojkottas...
Citera
2025-07-25, 13:32
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
FEL. Det blir inte billigare,
det blir mindre DYRT vilket det är en enorm skillnad mellan...

- - -
Förrut glömde jag skriva om
4. Effekten av dollarraset blir att
/det blir ännu dyrare att handla import i usa både för konsumenter och företag.
/usa-exportprodukter blir billigare än de skulle blivit utan dollarraset, MEN det hjälper ju inte om löner och andra kostnader gjort dem för dyra - eller om de bojkottas...

Jag tror du har fel. USA kommer få det dyrt att konsumera, även inrikes som utrikes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in