2025-07-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du har fel om att jag har fel om Trump
Trump är definitivt en maktmissbrukare, mobbare och BEDRAGARE. Nu blåser han de fattiga, som han lovade ett bättre liv...

Det kommer att gynna DELAR av näringslivet,
och MISSgynnar redan en del näringsgrenar MYCKET. Det har jag ju skrivit massor om inklusive förklarat varför...
Ja, det begriper inte idioten Trump - eller ljuger bedragaren Trump om...
Det är inte alls så enkelt, eftersom om lönerna stiger då måste priserna stiga ÄNNU mer, så lönerna behöver stiga ännu mer, så priserna behöver stiga ännu mer, så...
Jag tror du missförstod mig. Vi talar samma språk.
Självklart kommer de fattiga usla jävlarna få lida, som jag skrev ovan. Majoriteten av de fattiga är kolsvarta också.
Näringslivet kommer gynnas. Det är detta som är målet. Köp aktier i USA.

Nej. Det kommer inte missgynna majoriteten av näringslivet. Kanske vissa som bygger sin affärsidé på HBQT och Kommunism.
Vi talar definitivt INTE samma språk:
1. Det är ju Trumpsidan, som är de usla - igen...

2. Gällande "majoritet" skrev jag inget om proportionerna. Även OM det är majoritet och det är 70-30 så blir det SÄMRE för 30. Hur många kommer att konka av dem?
Det stod nyligen att konkurser/rekonstruktionanmälningar redan ÖKAT fastän effekterna knappt börjat för de flesta brancherna...

3. Ditt sista stycke är KORKAT.
Citera
2025-07-25, 14:05
Medlem
Citat:
Citat:
FEL. Det blir inte billigare,
det blir mindre DYRT vilket det är en enorm skillnad mellan...

- - -
Förrut glömde jag skriva om
4. Effekten av dollarraset blir att
/det blir ännu dyrare att handla import i usa både för konsumenter och företag.
/usa-exportprodukter blir billigare än de skulle blivit utan dollarraset, MEN det hjälper ju inte om löner och andra kostnader gjort dem för dyra - eller om de bojkottas...
Jag tror du har fel. USA kommer få det dyrt att konsumera, även inrikes som utrikes.
Det var delvis det JAG skrev
Definitivt dyrare inom usa (utom möjligen om det blir depresion).
Gällande exporten beror det på vilken blir störst av kostnadsökningarna eller dollarraseffekten.
Citera
2025-07-25, 14:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...
Ja. Du misslyckades. Jag menade att om det är billigare att handla inrikes än utrikes, på grund utav tullarna, så kommer folk handla inrikes. Enkel logik.
...

Produktion i USA är ofta så dyr att de inhemska varorna ändå inte kan konkurrera, och för många prylar är tillverkningsprocessen absolut beroende av import av saker som ingår. Du har säkert läst om bilindustrin, att det inte alls är så att en amerikansk bil betyder att allt är gjort i USA.

En annan känd effekt av tullar är att de kan höja priserna även på inhemska varor: tillverkarna passar på att höja, när allt annat blev dyrare.

För "enklare" varor är tillverkning också mycket rationaliserad och integrerad. Det är exempelvis inte så att ett stålverk gör allt möjligt stål. Vad jag har hört finns det exempelvis i princip bara ett stålverk - i Kanada - som gör något sorts konstruktionsstål, till både Kanada och USA, vilket gick bra fram tills det att den orange kom på att man skulle försöka vrida klockan tillbaka mer än 100 år.

Men visst ser man tecken på upphettning i den amerikanska industrin. Om man kickar ut folk ur landet kommer inhemsk arbetskraft att bli mer efterfrågad, så löner bör stiga och arbetslöshet minska. Men det är bara en effekt. Den kan mycket väl käkas upp av att företag och jordbrukare inte längre behöver folk, om de inte kan sälja.
Citera
2025-07-25, 14:44
Medlem
Förr i tiden blev jag panikslagen av alla dessa domedagsekonomer som säger att det ska krascha. Harry Dent, Peter Schiff eller Michael Burry. Alla har haft fel. Ja en dag kommer det att slå in men när det sker är det knappt någon som kan förutse.
Både Peter och Burry kunde förutse förra krisen men idag är världen mycket mer komplex än 2007.

Se till att vara skuldfri. Investera i olika saker så bör du vara täckt.
Bry dig inte om vad "experterna" säger.
Citera
2025-07-25, 15:44
Medlem
Citat:
Jag vet att det är påslag på importpriser. Det är konsumenten som betalar.
Dvs, företag i USA som importerar komponenter åker på en kostnadsökning som gör att priset stiger.

Citat:
Ja. Du misslyckades. Jag menade att om det är billigare att handla inrikes än utrikes, på grund utav tullarna, så kommer folk handla inrikes. Enkel logik.
Där finns ingen logik, så det är begripligt att jag misslyckades.

Vissa produkter, typiskt tjänster så som en hårklippning produceras och konsumeras lokalt. Men där har vi ingen skillnad mot tidigare.

Produkter som nu tillverkas i utlandet och där det finns fördelar med det skall nu tillverkas i USA och man tappar fördelarna. Då stiger t ex lönekostnad samt fasta kostnader / tillverkad enhet varvid produkterna får högre produktionskostnad och säljs till högre pris än innan. (Låta vara lägre än utländska med tullar).
Högre priser för konsumenterna -> lägre levnadsstandard.

Logik ger motsatsen till det du skrev.

Citat:
Låt oss säga att stål blir en bristvara i USA på grund utav att det är för dyrt att köpa utländsk stål. Billigare att köpa inhemskt stål. Men det inhemska stålet är ändå dyrt redan från början.
Ja, säg att importerat stål med vissa egenskaper var något billigare före tullarna. Och nu har stigit i pris så att kunderna föredrar inhemskt producerat. Då kan inte inhemska producenter möta efterfrågan, så på några års sikt drar dom bara upp priset så att efterfrågan och deras produktion möts.
Men dom kan ta de högre vinsterna och investera i ökad produktionskapacitet. Så på lång sikt kan dom möta inhemsk efterfrågan. Men troligen till ett högre pris. Så prisuppgången lär bli bestående.

Det är inte så att produktionskostnaden är fix världen över. Den skiljer mycket.

Och för produkter med höga fasta kostnader så är stora försäljningsvolymer en nödvändighet.

Citat:
Bilarna lär gå upp i pris. Så enda sättet för att få sålt bilen, är om lönerna höjs. Annars förlorar exakt alla. Bilarna går inte sälja osv.
Ska du betala lönehöjningarna från din plånbok då?

Det är vad som krävs. Annars blir det inga löneökningar.

Dina tankegångar är lite åt hållet att man kan få mindre övervikt genom att manipulera badrumsvågen till att visa lägre vikt.

Kostnadsökningar => lägre levnadsstandard.
Citera
2025-07-25, 18:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Dvs, företag i USA som importerar komponenter åker på en kostnadsökning som gör att priset stiger.

Där finns ingen logik, så det är begripligt att jag misslyckades.

Vissa produkter, typiskt tjänster så som en hårklippning produceras och konsumeras lokalt. Men där har vi ingen skillnad mot tidigare.

Produkter som nu tillverkas i utlandet och där det finns fördelar med det skall nu tillverkas i USA och man tappar fördelarna. Då stiger t ex lönekostnad samt fasta kostnader / tillverkad enhet varvid produkterna får högre produktionskostnad och säljs till högre pris än innan. (Låta vara lägre än utländska med tullar).
Högre priser för konsumenterna -> lägre levnadsstandard.

Logik ger motsatsen till det du skrev.

Ja, säg att importerat stål med vissa egenskaper var något billigare före tullarna. Och nu har stigit i pris så att kunderna föredrar inhemskt producerat. Då kan inte inhemska producenter möta efterfrågan, så på några års sikt drar dom bara upp priset så att efterfrågan och deras produktion möts.
Men dom kan ta de högre vinsterna och investera i ökad produktionskapacitet. Så på lång sikt kan dom möta inhemsk efterfrågan. Men troligen till ett högre pris. Så prisuppgången lär bli bestående.

Det är inte så att produktionskostnaden är fix världen över. Den skiljer mycket.

Och för produkter med höga fasta kostnader så är stora försäljningsvolymer en nödvändighet.

Ska du betala lönehöjningarna från din plånbok då?

Det är vad som krävs. Annars blir det inga löneökningar.

Dina tankegångar är lite åt hållet att man kan få mindre övervikt genom att manipulera badrumsvågen till att visa lägre vikt.

Kostnadsökningar => lägre levnadsstandard.

Jag citerar hela ditt svammelinlägg och säger att jag håller med dig.
Men du måste förstå att om Chevrolet inte kan sälja sina bilar på grund utav att deras elektronik eller stål har gått upp i pris, då har Chevrolet två val:

1. Göra det billigare att producera. Detta kan innebära sämre arbetsskydd och allt som får anställda att jobba hårdare för att pressa priserna.

2. Konsumenten måste få högre lön. Detta är inget som Chevrolet kan göra något åt.

Vad jag vet historiskt så brukar företagen pressa priserna igenom att låta dom anställda jobba hårdare till sämre förmåner.

Men förr eller senare så vänjer sig folket med detta.
Citera
2025-07-25, 18:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Produktion i USA är ofta så dyr att de inhemska varorna ändå inte kan konkurrera, och för många prylar är tillverkningsprocessen absolut beroende av import av saker som ingår. Du har säkert läst om bilindustrin, att det inte alls är så att en amerikansk bil betyder att allt är gjort i USA.
Jag vet att produktion i USA är dyr. Lönerna är 2 till 3 gånger större än i USA.
I Sverige, som ändå är ett av dom mest betalda länderna i Europa, så har vi en industrilön på ca 35 tusen. I USA så tjänar dom 70 tusen eller mer. Nu menar jag vanliga "blue collar workers".

Jag har läst om amerikansk bilindustri. Där försöker dom med nöd och näppe att producera så billigt som möjligt för att pressa priserna. Ändå blir bildarna dyra och materialkvaliten är inte lika bra som en Mercedes E-klass.

Citat:
En annan känd effekt av tullar är att de kan höja priserna även på inhemska varor: tillverkarna passar på att höja, när allt annat blev dyrare.

Ja. Denna "passa på inflation"-effekten känner man till. Räcker bara att ett rykte sprids att bensinen kommer bli dyrare, så höjs den med 1 kr dagen efter, trots att inget har händ i världen.

Citat:
För "enklare" varor är tillverkning också mycket rationaliserad och integrerad. Det är exempelvis inte så att ett stålverk gör allt möjligt stål. Vad jag har hört finns det exempelvis i princip bara ett stålverk - i Kanada - som gör något sorts konstruktionsstål, till både Kanada och USA, vilket gick bra fram tills det att den orange kom på att man skulle försöka vrida klockan tillbaka mer än 100 år.

Jag gillar inte att kasta skit på Trump. Han har bra och vettiga idéer. Tullarna är ett av dom. Sedan att folket får lida, är en annan sak. Jag ser att USAs näringsliv kommer gynnas mycket under Trump. Trump är ju "mammon" och Wallstrets hund.

Själv har jag köpt Länsförsäkringar USA Index. Oj oj, tack Trump!

Trump är bra för folk som har pengar.

Citat:
Men visst ser man tecken på upphettning i den amerikanska industrin. Om man kickar ut folk ur landet kommer inhemsk arbetskraft att bli mer efterfrågad, så löner bör stiga och arbetslöshet minska. Men det är bara en effekt. Den kan mycket väl käkas upp av att företag och jordbrukare inte längre behöver folk, om de inte kan sälja.

Jag tror mycket att företagen kommer automatisera mera. Det är inte ovanligt med självkörande truckar idag på företag.
Citera
2025-07-25, 18:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det var delvis det JAG skrev
Definitivt dyrare inom usa (utom möjligen om det blir depresion).
Gällande exporten beror det på vilken blir störst av kostnadsökningarna eller dollarraseffekten.

Har du någon statistik på hur priserna ligger till i USA?
Har Trumpen lyckas?
Eller är det som vilken Democrat som helst: Lura folket med HBQT-bögsex och höj priserna?
Citera
2025-07-25, 19:16
Medlem
Citat:
Har du någon statistik på hur priserna ligger till i USA?
Har Trumpen lyckas?
Såklart Trump inte lyckas
Juni var inflationen 2,7 % och STIGANDE
och det fastän effekterna av tullarna knappt har börjat än...

Vet inte specifika varor nu, men för några månader hade bara dessa gått ned:
/bensin o d för Trump hade beordrat ökad pumpning.
/ägg för de hade varit svindyra p g a fågelinfluensa i USA hade slagit ut stor del av amerikanska äggproduktionen och Trump hade ställt till handeln med Mexiko där de kostade bara 30 % av priset i usa så ägg hade blivit den största smuggelvaran Men sedan minskade priset p g a äggproduktionen började återhämta sig.
Citat:
Eller är det som vilken Democrat som helst: Lura folket med HBQT-bögsex och höj priserna?
Sånt är ju Trumps specialitet
Citera
2025-07-25, 19:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Såklart Trump inte lyckas
Juni var inflationen 2,7 % och STIGANDE
och det fastän effekterna av tullarna knappt har börjat än...

Vet inte specifika varor nu, men för några månader hade bara dessa gått ned:
/bensin o d för Trump hade beordrat ökad pumpning.
/ägg för de hade varit svindyra p g a fågelinfluensa i USA hade slagit ut stor del av amerikanska äggproduktionen och Trump hade ställt till handeln med Mexiko där de kostade bara 30 % av priset i usa så ägg hade blivit den största smuggelvaran Men sedan minskade priset p g a äggproduktionen började återhämta sig.
Sånt är ju Trumps specialitet

Fast Trump är ändå bra. Jag menar, han är emot invandringen. Jag kan leva med höga priser så länge invandringen är väck.

Att inflationen stiger under sommaren är en klassiker. Folk är på semester.

Men ja. Det ska bli intressant vilka han vill gynna: Konsumenter eller producenter.

Som jag tror så är det producenter med tanke på att alla producenter som är ej beroende av Ching Chong eller liknande gult folk, kommer gynnas av Trump.
Citera
2025-07-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men visst ser man tecken på upphettning i den amerikanska industrin. Om man kickar ut folk ur landet kommer inhemsk arbetskraft att bli mer efterfrågad, så löner bör stiga och arbetslöshet minska.
Det var BRIST på industriarbetare redan innan Trump började ställa till.
Vet inte hur det är med sanningen i det, men arbetslösheten uppgavs vara bara 4 % innan Trump och påstås vara ungefär samma nu.
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Förr i tiden blev jag panikslagen av alla dessa domedagsekonomer som säger att det ska krascha. Harry Dent, Peter Schiff eller Michael Burry. Alla har haft fel. Ja en dag kommer det att slå in men när det sker är det knappt någon som kan förutse.
Va? Michael Bury hade ju RÄTT 2007-08.

(Och jag förutspådde och talade om både rasen 1988 och IT-bubblan ungefär ett halvår innan de hände. Bl a lyssnade INTE en VD i ett investmentbolag då jag sa det till honom (Däremot hade jag annat för mig 1993 och 2008 var jag allvarligt sjuk så de två såg jag inte komma och 2008 hade jag nog inte sett för jag trodde inte att "experterna" var så korkade/så bedrövlig kontroll. )

Olika människor har olika mått. Det blev stora ras, men inte så mycket som på 30-talet.
Numera domineras börser av TA-idioter, annars skulle raset som var i våras inte ha återhämtat sig eftersom tullkriget inte är över...
Störst risk för recesion/depresion är det i USA, eftersom efterfrågan kan minska snabbt på många varor eftersom de fattiga kommer inte ha råd...
Citat:
Jag gillar inte att kasta skit på Trump. Han har bra och vettiga idéer. Tullarna är ett av dom. Sedan att folket får lida, är en annan sak. Jag ser att USAs näringsliv kommer gynnas mycket under Trump. Trump är ju "mammon" och Wallstrets hund.
Det är ju IDIOTISKA ideer, länder har blivit förbannad på Trump och säker andra handelspartners, vilket gör att amerikanska brancher redan krisar. Det kommer att bli ännu värre då den stora massan inte kommer ha råd med inflationen Trump ställer till och då kommer ännu fler företag att krisa. Konkurs/rekonstruktionsanmälningarna har redan ökat...

Trump begriper ju inte ens den enorma skillnaden mellan tullar och moms, och tullberäkningarna var ju helkorkade.
Det Trump är "bra" på är maktmissbruk, hot och bedrägerier... Fast egentligen är han inte så bra på bedrägerier eftersom han åkt dit...
Citera
2025-07-25, 20:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det var BRIST på industriarbetare redan innan Trump började ställa till.
Vet inte hur det är med sanningen i det, men arbetslösheten uppgavs vara bara 4 % innan Trump och påstås vara ungefär samma nu.
...

Min enda info är tråden här på fb, som jag inte ens har läst, så det kanske bara är hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in