Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag försökte lyssna men det var så intetsägande så jag började spela vid sidan om.
Men det snappade jag upp, och tänkte i samma banor. Det är ju skitdåligt för ekonomin, och nu vet man redan att den backar. Så varför? Det är ju svårt att se hur hans miljardärpolare har nåt att vinna på just tariffer, så länge de inte uttryckligen läggs på nån konkurrents varor. Är det faktiskt så att Trump har nån barnslig övertro på tariffer, trots att det gick som det gick förra gången? Det verkar ju helt fnattigt...
Dessutom, finns det nåt annat land på den här planeten som han tänkt att inte göra sig ovän med. Förutom Ryssland och Israel (man får de vänner man förtjänar...). Nu ska han jävlas också med EU och med Indien. Efter att hans handelsminister antytt att de kommer att backa när det gäller Kanada och Mexiko (som satte hårt mot hårt direkt). Fattar Trumpen inte att om de nu visat vad som biter, och vilka varor man ska välja så att det biter, så är det bara för alla andra "tariffare" att ta efter. Det kommer inte att säljas mycket amerikansk whisky, pickuppar, Teslor och jordbruksprodukter (bland annat) utanför USA den närmsta tiden.
Har ingen aning vad han ens tänker när det gäller tullar, en övertro av dess like, tror han att den amerikanska marknaden kan absorberar bortfallet av deras export och sälja på den inhemska marknaden? Precis som förra gången när det gällde grisindustrin så hade man en överkonsumtion vilket skapade ett prisfall därtill den amerikanska staten fick gå in med
USD 16 miljarder för att rädda den från att kollapsa helt.
Tullkrig är aldrig bra för ens ekonomi, därav används det väldigt sällan då det kan träffa och slå helt fel.
Sen har jag inte förstått riktigt varför han gör det mot Kanada? Att det skulle handla om fentanyl är ju befängt då under hela 2024 var det 0.2% av beslagen utav fentanyl kom från Kanada.
Sist Trump var vid makten omförhandlade de ett handelsavtal med Mexiko/Kanada och då sa han att det var "
det mest rättvisa och bästa avtalet i historien".