2025-03-05, 02:04
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Rejlt uppsving i popularitet senaste tiden, givetvis, Ivans drmmar om ett splittrat Europa till trots.

r det nu jag blir kallad fr rysstroll eller vatnik eller vad nu ni Ukraina-bgar vill slnga er med fr dagen, fr att jag stller mig kritisk till ett projekt som redan tidigare varit p dekis? Vi lever i Romarrikets skymningsdagar, men bnderna som skrdar oliver i Betlehem har nnu inte insett att Rom str i lgor. Det betyder inte att de klarar sig oskadda...

Alla gr som alla vill. Jag skiter i bde USA, Ukraina och Ryssland. Bryr mig om min plnbok, och jag sover hellre gott med glittrande guld n med rk och speglar och illusioner om en brs som ska fortstta med evig tillvxt. Jag har tjnat bra med pengar de senaste ren, men ven den bsta av fester tar slut, du vet? Snacka ni vidare om Europa och Emerging Markets och vad ni vill - jag kommer att betrakta och flja diskussionen p avstnd, fri frn den ngest som fljer som ett brev p posten i tider som dessa.
Citera
2025-03-05, 02:23
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Du r annorlunda. S speciell. Mer nyttig idiot.

Konstruktivt, din jvla boomer. Lnkar trams frn 2023 och frvntar sig att bli tagen p allvar. Vet inte om jag ska skratta eller tycka synd om dig. Blir nog bde och.
Citera
2025-03-05, 02:38
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Tror du levt under en sten om du tror att ngon underskning gllande EU frn 2023 ens r god nog att torka sig i rven med idag. Lite annat omvrldslge, kompis.

Fan snackar du om pajas? EU r enat mer n ngonsin. Framfr allt nu nr man ska plja in 8000 miljarder kronor fr frsvaret. Sen att pajas lnder som Ungern och Slovakien vill suga rysk kuk r en annan femma.

Slng ut dom. Riktiga Europa kommer klara sig.
Citera
2025-03-05, 03:00
Medlem
Skrckscenariot: Kombinationen av inflation och depression.

Jag startade en diskussionstrd om hur vi kan undvika social oro och kande kriminalitet i en sdan situation.

Nr det finansiella systemet nstan kollapsade under repokrisen 2019, intrffade Covid-19.

Kommer man frska manipulera befolkningen igen fr att infra undantagstillstnd?

(FB) Nya Covid-nedstngningar p gng?
Citera
2025-03-05, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Efter Trump och hans vice president uppvisat sandldeniv senast gllande Ukraina brjar nog fler undra om USA r en bra partner.

Vi fr nog vnda oss till Kina i framtiden och ka handeln med dom.
S r det.

Trots att Kina har en dlig instllning till yttrandefrihet och mnskliga rttigheter, r de inte vr fiende. De r verkligen en motstndare, eller tminstone en huvudkonkurrent till USA, men vi br inte lta oss dras in i den konflikten.

Jag trodde aldrig jag skulle sga detta, men jag skulle faktiskt fredra att alliera oss med Kina snarare n med USA. Den senare verkar nmligen allt svrare att lita p.
Citera
2025-03-05, 03:25
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Japp, och kapitalet styr. Vad r oddset fr att Trump frgiftas eller skjuts inom 12 mnader?

Varfr skulle det hnda? Det rcker ju med impeachment, de gr ju saker som r direkt fientliga mot sin egen stat och d r det frsta saken som hnder. Min gissning r att Trumps period som president r slut innan ret r slut.
Citera
2025-03-05, 03:26
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det r ju historiskt geopolitiska hndelser som sker i dagarna. Instabilitet.

Och instabiliteten heter Musk i efternamn?
Ingen vill gra ngra affrer med USA s lnge den dr dren r dr.
Citera
2025-03-05, 03:29
Medlem
Ska man fortstta sitta p amerikanska indexfonder? Spiltans verkar inte pverkas srskilt, Avanza global andra sidan
Citera
2025-03-05, 03:41
Medlem
JoakimBalls avatar
Det gr skert jtte dligt fr USA, de har precis kommit verens med chip-monopolet TSMC att flytta produktioen till Arizona USA fr 600 biljarder + tror att det var Nissan som flyttar ver sin produktion till USA.. det gr dligt fr dem.. aftonbladet sa ju s
Citera
2025-03-05, 04:02
Avstngd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Det gr skert jtte dligt fr USA, de har precis kommit verens med chip-monopolet TSMC att flytta produktioen till Arizona USA fr 600 biljarder + tror att det var Nissan som flyttar ver sin produktion till USA.. det gr dligt fr dem.. aftonbladet sa ju s

600 biljarder? Vad jag lst s handlar det om 100 miljarder dollar, men visst youtube sa ju skert 600 biljarder s d mste det vara sant.
Citera
2025-03-05, 04:16
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
600 biljarder? Vad jag lst s handlar det om 100 miljarder dollar, men visst youtube sa ju skert 600 biljarder s d mste det vara sant.

officiella siffran r 165 billions. s hr lngt. men lyssnade lite grann p tech-gurus och fler adjacent (intilliggande) fretag har redan planer p att flytta till USA fr att skra framtiden om TSMC fullfljer affren.

siffran i sig spelar ingen roll...
Citera
2025-03-05, 04:19
Avstngd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
officiella siffran r 165 billions. s hr lngt. men lyssnade lite grann p tech-gurus och fler adjacent (intilliggande) fretag har redan planer p att flytta till USA fr att skra framtiden om TSMC fullfljer affren.

siffran i sig spelar ingen roll...

Jo eftersom 600 biljarder r en astronomisk summa, och billion p engelska betyder miljard p svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in