2025-03-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Köp av den som har lägst kilopris, och som inte verkar vara ett bluff-företag. Om säljaren så är en tant som köpt in guldet för 400000 förra seklet, och som säljer det nu för 800000, så gör ju du inte en sämre affär för det, bara för att hon har en spread på 50%. Varför känner du att du måste ha en del i tantens investeringsvinst?
Det är inte det spreaden handlar om. Det är skillnaden på det momentana köp- och säljpriset.
Citera
2025-03-04, 17:56
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har förklarat för dig. Du har ingen spread på aktier. Det innebär inte att du får köpa för vad du vill, eller sälja för vad du vill. Men när säljare och köpare är överens så får säljaren vad köparen betalar.

Naturligtvis kan man handla guld med precis samma premisser, man kommer överens om ett pris, men när man handlar via förmedlare så har vi den där spreaden.

Du kan inte köpa en aktie och sedan sälja den direkt till samma pris om inte kursen har går upp. I aktier med hög omsättning är det tight spread så det är en liten skillnad. I aktier med väldigt låg omsättning kan spreaden vara lika stor som för guld. Det finns människor som försörjer sig på altiespreadar.

Den här grundkursen i aktiehandel är ganska off topic.
Citera
2025-03-04, 18:00
Medlem
Citat:
Om det finns höga transaktionskostnader, kostnader för värdering, transport, etc, ja.

Men jag förstår inte varför de olika handlarnas vinstmarginaler skulle vara intressanta. Jag köper ju av den säljare som säljer billigast, oavsett vad denne har gett för att köpa in guldet. Jag säljer ju sedan till den köpare som betalar mest för guldet, oavsett vad denne köpare sedan tänker begära för guldet i nästa steg.
Förstår du skillnaden mot börsnoterade aktier som inte har någon spread?

Jag säger inte att det är något fel med att guldhandlaren vill tjäna pengar, men man måste absolut ta hänsyn till spreaden när man investerar i guld. Inse att guldpriset måste upp tio-femton procent innan man kan börja räkna hem någon vinst.

Fysiskt guld är i dagsläget ingenting man köper och säljer grannar emellan eller på krogen en lördagskväll. Och handlar man via en förmedlare så har man spreaden, skillnaden mellan köp- och säljpris.
Citera
2025-03-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Du kan inte köpa en aktie och sedan sälja den direkt till samma pris om inte kursen har går upp. I aktier med hög omsättning är det tight spread så det är en liten skillnad. I aktier med väldigt låg omsättning kan spreaden vara lika stor som för guld. Det finns människor som försörjer sig på altiespreadar.

Den här grundkursen i aktiehandel är ganska off topic.
Det finns ingen spread i börsnoterade aktier. Den som köper betalar vad den som säljer får.

Och självklart kan jag sälja en aktie och sedan köpa tillbaka den för samma pris om inte kursen går upp.

Om någon påstår sig försörja sig på aktiespreadar så handlar det nog om ett missförstånd. Daytraders gör snabba affärer, och kan köpa en aktie för att sälja den minuten senare, men det har ingenting med spread att göra.

Spreaden hos guld är inte heller något som en vanlig investerare kan tjäna på, utan tvärt om, förlora på.
Citera
2025-03-04, 18:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det är inte det spreaden handlar om. Det är skillnaden på det momentana köp- och säljpriset.

Fortfarande irrelevant värde för TS, som vill köpa guld, vad samma aktör råkar köpa in för just i samma ögonblick som TS köper.
Citera
2025-03-04, 18:10
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Det finns ingen spread i börsnoterade aktier. Den som köper betalar vad den som säljer får.

Och självklart kan jag sälja en aktie och sedan köpa tillbaka den för samma pris om inte kursen går upp.

Om någon påstår sig försörja sig på aktiespreadar så handlar det nog om ett missförstånd. Daytraders gör snabba affärer, och kan köpa en aktie för att sälja den minuten senare, men det har ingenting med spread att göra.

Spreaden hos guld är inte heller något som en vanlig investerare kan tjäna på, utan tvärt om, förlora på.

Köp- och säljorder på samma pris finns inte på marknaden för då blir det ett avslut och de försvinner.
Citera
2025-03-04, 18:12
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Förstår du skillnaden mot börsnoterade aktier som inte har någon spread?

Jag säger inte att det är något fel med att guldhandlaren vill tjäna pengar, men man måste absolut ta hänsyn till spreaden när man investerar i guld. Inse att guldpriset måste upp tio-femton procent innan man kan börja räkna hem någon vinst.

Fysiskt guld är i dagsläget ingenting man köper och säljer grannar emellan eller på krogen en lördagskväll. Och handlar man via en förmedlare så har man spreaden, skillnaden mellan köp- och säljpris.

Jag förstår att det är intressant för den som köper och säljer guld att försöka hålla goda marginaler, annars är det ju ingen mening att hålla på. Men exakt vilka påslag olika handlare har borde vara irrelevant för TS. Det TS borde fråga efter är var TS kan köpa billigast, och var TS sedan kan sälja till bästa pris.
Senast redigerad av henriko 2025-03-04 kl. 18:20.
Citera
2025-03-04, 18:14
Medlem
Sn0o0oZs avatar
abu dhabi eller dubai är nog det enda alternativet.
Citera
2025-03-04, 18:20
Medlem
Citat:
Fortfarande irrelevant värde för TS, som vill köpa guld, vad samma aktör råkar köpa in för just i samma ögonblick som TS köper.
Jo, om man vill ha guldet för att det är fint, så är det irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Köp- och säljorder på samma pris finns inte på marknaden för då blir det ett avslut och de försvinner.
Ja, då har köpare och säljare kommit överens om ett pris.

Men okej, jag kan förstå att du vill kalla skillnaden mellan önskat säljpris och önskat köppris för spread, men fortfarande så får säljaren det köparen betalar, till skillnad mot när man handlar med guld via exempelvis Tavex.

Citat:
Jag förstår att det är intressant för den som köper och säljer guld att försöka hålla goda marginaler, annars är det ju ingen mening att hålla på. Men exakt vilka påslag olika handlare har är irrelevant. Det TS borde fråga efter är var TS kan köpa billigast, och var TS sedan kan sälja till bästa pris.
Och den skillnaden är spread. När du handlar med börsnoterade aktier så har du inte den, men för att lugna signaturen "AppleIntelligence" så kanske du inte alltid kan sälja för hur hög kurs som helst, och inte heller köpa för hur låg kurs som helst. Men när man är överens så får säljaren exakt vad köparen har betalat, minus eventuellt courtage.
Citera
2025-03-04, 18:23
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är intressant för den som köper och säljer guld att försöka hålla goda marginaler, annars är det ju ingen mening att hålla på.
Det är vad tråden handlar om, och det var därför jag föreslog börshandlat guld istället, då fysiskt guld har en väldigt stor spread.
Citera
2025-03-04, 18:27
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Har kollat igenom lite olika ställen att köpa guld på!

Dom måste tagit LSD och svamp eller något, en spread på 8.9% är dom helt dumma i huvudet?

Finns det någon sida som inte är rent av bedragare?

Kan tillägga att jag inte ska köpa guld för småpengar! För då är 8.9% skitsamma. Utan det är 30-50 tusen i avgifter.

Om du väntar 5 eller 10 år innan du säljer guldet igen får du riktigt bra spread
Citera
2025-03-04, 18:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jo, om man vill ha guldet för att det är fint, så är det irrelevant.

Exakt varför skulle en enskild handlares marginaler vara av ett större intresse än utpriset om man köper guldet för att tjäna pengar på, än om man bara skulle titta på det?

Det känns som det är ännu viktigare om man tänker tjäna pengar, att man tittar på slutpriset, och inte sitter och bryr sig om vad handlaren gjort sig för procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in