2025-03-04, 18:37
Medlem
Costco köper iofs inte tillbaka guld, men är det någon som jämfört deras guldpriser med Tavex och andra? Hur står sig Costco?
Citera
2025-03-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Exakt varför skulle en enskild handlares marginaler vara av ett större intresse än utpriset om man köper guldet för att tjäna pengar på, än om man bara skulle titta på det?
En enskild handlares marginaler är inte intressanta. Förstår inte varför du hänger upp dig på det.
Citat:
Det känns som det är ännu viktigare om man tänker tjäna pengar, att man tittar på slutpriset, och inte sitter och bryr sig om vad handlaren gjort sig för procent.
Absolut. Och skillnaden mellan inköpspriset och slutpriset momentant, kallas för spread.

För att du ska tjäna på att investera i guld, så måste guldpriset gå upp närmare tio procent. Om du köper en aktie så kan det räcka med kanske 0.1%.

Men visst, om du kan köpa och sälja guld privat så kan du få ner spreaden, kanske till noll. Men lycka till med det.
Citera
2025-03-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är vad tråden handlar om, och det var därför jag föreslog börshandlat guld istället, då fysiskt guld har en väldigt stor spread.

Det beror ju också lite på varför man vill ha guld i sin portfölj.

Är allt fina fisken i världen är ju pappersguld som du föreslår att föredra.
Låg spread på köp/sälj och inga förvaringsproblem/risk för rån/stöld.

Men skiter det sig och pengar är bajs är ditt pappersguld ännu mer värdelöst.
Då är det ju fysiskt guld som kan vara bra att ha.
Citera
2025-03-04, 19:32
Medlem
Tavex har 3% - 6% till o från
Citera
2025-03-04, 19:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
En enskild handlares marginaler är inte intressanta. Förstår inte varför du hänger upp dig på det.

För att TS gnäller om att några aktörer har nästan 10% totalt påslag, och att det är påslaget som TS stört sig på, och inte det faktiska priset, som givetvis är det som kommer avgöra om hans affär blir bra, till skillnad från vilka påslag säljaren innan gjort på sina inköp, som inte påverkar TS lönsamhet överhuvudtaget.

Citat:
Absolut. Och skillnaden mellan inköpspriset och slutpriset momentant, kallas för spread.

Och återigen. Vad har enskild handlares "spread" med saken att göra? Vi har ju redan rett ut att TS inte behöver sälja tillbaka till samma aktör. Alltså är enbart slutsumman intressant när man jämför olika aktörer. TS tittar således på fel siffra.

Citat:
För att du ska tjäna på att investera i guld, så måste guldpriset gå upp närmare tio procent. Om du köper en aktie så kan det räcka med kanske 0.1%.

Fast nu var det guld tråden gällde. TS ville köpa guld. TS frågade inte om allmänna råd om vilka typer av investeringar som var bäst.

Därför är denna jämförelse med hur andra marknader fungerar helt ointressant.

Citat:
Men visst, om du kan köpa och sälja guld privat så kan du få ner spreaden, kanske till noll. Men lycka till med det.

Men varför skulle man vilja ha en låg spread där man handlar? Varför bry sig ens? Hur orkar ni? Släpp det.

TS ska givetvis köpa där det är bäst kilopris!
Citera
2025-03-04, 19:50
Medlem
Citat:
TS ska givetvis köpa där det är bäst kilopris!
Men då kan väl du berätta var man köper billigast och var man sedan kan sälja det guldet dyrast. Det är väl en enkel match för dig.

Berätta gärna också vilken spread man får.

Citat:
Men varför skulle man vilja ha en låg spread där man handlar? Varför bry sig ens? Hur orkar ni? Släpp det.
Jadu, kanske för att det påverkar vinsten. Har du någon annan förklaring?

Guld har ett marknaspris, det är noterat ungefär som olja. När du köper en guldtacka så betalar du mer än marknadspris. När du sedan säljer den tackan så får du ett pris under marknadspriset.

Det gör att marknadspriset på guld måste öka med mer än än spreaden, innan du kan räkna hem någon vinst.

Du kan alltså inte köpa en guldtacka och sedan titta på hur priset för guld förändras. Du måste titta på vad du kan sälja din guldtacka för, och vad du köpte den för (spread plus/minus nya värdet).

Jag tog upp aktier som exempel på andra sätt att investera eftersom börsnoterade sådana inte har någon spread. Om du köper en aktie i dag, och den går upp 1%, så har du gjort en vinst på 1%. Hade du köpt guld i dag och marknadspriset hade gått upp 1%, så hade du förlorat på att sälja guldet.

Marknadspriset på guld är inget som du och jag kan handla för, mer än i exempelvis ETF:er.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 20:05.
Citera
2025-03-04, 20:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Men då kan väl du berätta var man köper billigast och var man sedan kan sälja det guldet dyrast. Det är väl en enkel match för dig.

Det har jag inget svar på. Men det hade varit en bättre fråga att ställa, än att börja titta på marginaler.

Citat:
Berätta gärna också vilken spread man får.

Högst oklart vad du menar.

Jag hoppas du på något konstigt sätt menar vilken vinst TS skulle kunna tänkas göra, och att du inte fortfarande tycker det är intressant vilken spread det är hos den handlare som är billigast, och som du hade hoppats att jag skulle veta vilken det är.

Men om spread är momentan, som du själv skrivit, så kan man så klart inte prata om spread för TS själv. TS kommer inte köpa och sälja momentant. TS skriver ju att köpet är en investering. Det tolkar i alla fall jag som att TS inte tänker day-trada guld, utan behålla det ett tag.

Om TS inte köper och säljer samma dag, så är den här spreadfrågan återigen helt irrelevant. Kan ni släppa begreppet någon gång?

Vad som då är intressant är bästa inköpspris TS kan hitta idag, och vad den bäst betalande köparen vill ge TS den dagen TS vill cacha in sin investering.

Bra aktörer att köpa från, kanske någon hade haft tips på, om frågan hade ställts.

Bra aktörer att sälja till, i framtiden, kan förmodligen ingen svara på, då ingen vet hur framtiden ser ut.
Citera
2025-03-04, 20:26
Medlem
Citat:
Det har jag inget svar på. Men det hade varit en bättre fråga att ställa, än att börja titta på marginaler.

Högst oklart vad du menar.

Jag hoppas du på något konstigt sätt menar vilken vinst TS skulle kunna tänkas göra, och att du inte fortfarande tycker det är intressant vilken spread det är hos den handlare som är billigast, och som du hade hoppats att jag skulle veta vilken det är.

Men om spread är momentan, som du själv skrivit, så kan man så klart inte prata om spread för TS själv. TS kommer inte köpa och sälja momentant. TS skriver ju att köpet är en investering. Det tolkar i alla fall jag som att TS inte tänker day-trada guld, utan behålla det ett tag.

Om TS inte köper och säljer samma dag, så är den här spreadfrågan återigen helt irrelevant. Kan ni släppa begreppet någon gång?

Vad som då är intressant är bästa inköpspris TS kan hitta idag, och vad den bäst betalande köparen vill ge TS den dagen TS vill cacha in sin investering.

Bra aktörer att köpa från, kanske någon hade haft tips på, om frågan hade ställts.

Bra aktörer att sälja till, i framtiden, kan förmodligen ingen svara på, då ingen vet hur framtiden ser ut.
Men förstår du verkligen inte att spreaden gör att guldpriset måste gå upp till mer än spreaden för att kunna ge vinst? Spreaden handlar INTE om skillnaden på när man köper och när man säljer, utan på kursen momentant.

Jag lägger ner det här nu. Handla med fysiskt guld så kanske det går in. Och jag håller mig till börshandlade produkter där man inte har någon spread.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 20:29.
Citera
2025-03-04, 20:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Men förstår du verkligen inte att spreaden gör att guldpriset måste gå upp till mer än spreaden för att kunna ge vinst? Spreaden handlar INTE om skillnaden på när man köper och när man säljer, utan på kursen momentant

Nej. Det förstår jag inte.

Självklart behöver inte TS invänta att guldpriset ska öka motsvarande den spread som den han köpte av hade, för att nå break even.

Det TS måste invänta för att nå break even är att guldpriset ökar så pass mycket att TS kan hitta en köpare som är villig att betala lika mycket som TS gav, helt oavsett vad denna nya köpare har för spread, och helt oavsett vilket spread den ursprunglige säljaren hade.
Citera
2025-03-04, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har förklarat för dig. Du har ingen spread på aktier. Det innebär inte att du får köpa för vad du vill, eller sälja för vad du vill. Men när säljare och köpare är överens så får säljaren vad köparen betalar.

Naturligtvis kan man handla guld med precis samma premisser, man kommer överens om ett pris, men när man handlar via förmedlare så har vi den där spreaden.

Glöm inte försäkringarna när det gäller fysiskt guld.
Citera
2025-03-04, 22:11
Medlem
Köps och säljs guldet mellan privatpersoner så kan man komma överens om marknadspriset.

Att däremot handla med säljare är, precis som TS beskriver det, en dålig affär. Tavex säljer idag en 1kg guldtacka för 1'006'809,80 SEK. Om du går in i butiken 10 minuter senare och vill sälja får du bara 944'854,04 SEK.

Marknadspriset för tillfället var ungefär 981k SEK. Men det är inte varje dag någon säljer 1kg guldtackor på blocket och om det skulle ske så kan ju rånrisken bara skyhög.

Tavex står för säkerheten att du får guldet du betalar för, och dessutom slipper du bli rånad. Det kan vara värt några %?
Citera
2025-03-04, 23:22
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Köps och säljs guldet mellan privatpersoner så kan man komma överens om marknadspriset.

Att däremot handla med säljare är, precis som TS beskriver det, en dålig affär. Tavex säljer idag en 1kg guldtacka för 1'006'809,80 SEK. Om du går in i butiken 10 minuter senare och vill sälja får du bara 944'854,04 SEK.

Marknadspriset för tillfället var ungefär 981k SEK. Men det är inte varje dag någon säljer 1kg guldtackor på blocket och om det skulle ske så kan ju rånrisken bara skyhög.

Tavex står för säkerheten att du får guldet du betalar för, och dessutom slipper du bli rånad. Det kan vara värt några %?

Dessutom är man ganska säker på att man får riktigt guld.

Köpa av privatpersoner för stora summor är riskabelt på många sätt. Rån, utblandat guld , fejk guld osv.

Jag hade varit en enkel kille att lura på guld. Så betalar så klart extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in