2025-03-04, 17:33
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Faktiskt inte. Om jag säljer en aktie till dig, så får jag precis det du betalar. Sedan får vi båda i de flesta fall betala courtage.

Har du sett en orderbok? Köp- och säljkurserna är olika.
Citera
2025-03-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad menar du? Menar du att TS "köper" från någon slags omvänt pantbank?

Om TS köper guld på riktigt, kan ju inte säljaren sätta några krav på vad nästa köpare max får ge för guldet, eller hur?
I normalfall handlar man fysiskt guld från exempelvis Tavex. Priset du köper för är betydligt högre än det du kan sälja tillbaka det för till dem.

Men naturligtvis kan ts köpa och sälja guld till och från precis vem hen vill. Hittar hen någon som säljer sitt guld till reapris så ska hen såklart slå till, och sedan sälja det till någon som vill betala överpris.
Citera
2025-03-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Har du sett en orderbok? Köp- och säljkurserna är olika.
Om jag vill sälja, så lägger jag en säljorder på exempelvis elva kronor. Då kanske det finns de som vill köpa, men för tio kronor. Kanske det blir så att jag går ner en femtioöring och köparen upp med lika mycket, så att vi möts på tio kronor och femtio öre.

Det priset är vad köparen betalar, och det är priset som jag får. Spread är när det är skillnad mellan inköps- och försäljningspris.

Köp- och säljkurserna är inte något slutpris, det är helt enkelt bud. Titta istället på "senaste avslut".
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 17:41.
Citera
2025-03-04, 17:42
Medlem
Citat:
Om jag vill sälja, så lägger jag en säljorder på exempelvis elva kronor. Då kanske det finns de som vill köpa, men för tio kronor. Kanske det blir så att jag går ner en femtioöring och köparen upp med lika mycket, så att vi möts på tio kronor och femtio öre.

Det priset är vad köparen betalar, och det är priset som jag får. Spread är när det är skillnad mellan inköps- och försäljningspris.

Samma sak vid guldköpet. Köparen betalar samma som säljaren får. Ingen spread enligt dig.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
I normalfall handlar man fysiskt guld från exempelvis Tavex. Priset du köper för är betydligt högre än det du kan sälja tillbaka det för till dem.

Men naturligtvis kan ts köpa och sälja guld till och från precis vem hen vill. Hittar hen någon som säljer sitt guld till reapris så ska hen såklart slå till, och sedan sälja det till någon som vill betala överpris.

Ok. Detta tolkar jag som att min magkänsla var rätt. Att "spread" är ett totalt irrelevant värde att titta på när man ska köpa, ur ett krasst egoistiskt ekonomiskt perspektiv.

Sedan kan man så klart ha filosofiska och moraliskt aspekter på om någon aktör väldigt höga marginaler. Jag personligen ser inget moraliskt fel i om man lyckas köpa billigt och sälja dyrt. i alla fall inte på en öppen marknad. Möjligen ombord på en kryssningsbåt, eller på toppen av en berg, fast det är en annan diskussion.
Citera
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Vilka marginaler en handlare har borde vara helt irrelevant för den som tänker köpa guld. Man köper väl rimligen av den som ger lägst pris, och verkar pålitlig, och när man vill sälja säljer man givetvis till den som ger högst pris.

Jag förstår inte varför TS ska bry sig om vad de han handlar av har gett för guldet?

Inte så det funkar! Jag köper guld för att det är en del av en investering. Då vill jag inte köpa guld för 1 miljon som är värt 900 000

Alltså måste guldet öka med 10% för att ens gå +-0

Om man däremot hittar någon som säljer samma guldtacka för 960 000
Så behöver guldet bara öka 4% för att gå +-0
Citera
2025-03-04, 17:45
Medlem
Citat:
Samma sak vid guldköpet. Köparen betalar samma som säljaren får.
Jo, om du handlar privat, men inte om du handlar via exempelvis Tavex. Självklart får Tavex vad du betalar för guldet, men den som sedan köper det av dom får betala mer än vad du sålde det för.
Citera
2025-03-04, 17:46
Medlem
Citat:
Jo, om du handlar privat, men inte om du handlar via exempelvis Tavex. Självklart får Tavex vad du betalar för guldet, men den som sedan köper det av dom får betala mer än vad du sålde det för.

Du har fel men vägrar erkänna det. Så kan man också hantera livet.
Citera
2025-03-04, 17:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Inte så det funkar! Jag köper guld för att det är en del av en investering. Då vill jag inte köpa guld för 1 miljon som är värt 900 000

Alltså måste guldet öka med 10% för att ens gå +-0

Om man däremot hittar någon som säljer samma guldtacka för 960 000
Så behöver guldet bara öka 4% för att gå +-0

Jag fattar inte. Menar du att varje handlare själv bestämmer vad marknadsvärdet är? Det är ju något du måste bestämma, vad du anser marknadsvärdet är.

Köp av den som har lägst kilopris, och som inte verkar vara ett bluff-företag. Om säljaren så är en tant som köpt in guldet för 400000 förra seklet, och som säljer det nu för 800000, så gör ju du inte en sämre affär för det, bara för att hon har en spread på 50%. Varför känner du att du måste ha en del i tantens investeringsvinst?
Citera
2025-03-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ok. Detta tolkar jag som att min magkänsla var rätt. Att "spread" är ett totalt irrelevant värde att titta på när man ska köpa, ur ett krasst egoistiskt ekonomiskt perspektiv.

Sedan kan man så klart ha filosofiska och moraliskt aspekter på om någon aktör väldigt höga marginaler. Jag personligen ser inget moraliskt fel i om man lyckas köpa billigt och sälja dyrt. i alla fall inte på en öppen marknad. Möjligen ombord på en kryssningsbåt, eller på toppen av en berg, fast det är en annan diskussion.
Det handlar inte om moral, och självklart ska guldhandlare få tjäna pengar. Sedan får man själv avgöra om det är en bra investering att köpa fysiskt guld.

Förstår du att guldpriset kanske måste öka med tio procent innan du kan få tillbaka vad du har betalat? Med aktier så räcker det med att den går upp mer än vad courtaget kostar.
Citera
2025-03-04, 17:52
Medlem
Citat:
Du har fel men vägrar erkänna det. Så kan man också hantera livet.
Jag har förklarat för dig. Du har ingen spread på aktier. Det innebär inte att du får köpa för vad du vill, eller sälja för vad du vill. Men när säljare och köpare är överens så får säljaren vad köparen betalar.

Naturligtvis kan man handla guld med precis samma premisser, man kommer överens om ett pris, men när man handlar via förmedlare så har vi den där spreaden.
Citera
2025-03-04, 17:53
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Förstår du att guldpriset kanske måste öka med tio procent innan du kan få tillbaka vad du har betalat? Med aktier så räcker det med att den går upp mer än vad courtaget kostar.

Om det finns höga transaktionskostnader, kostnader för värdering, transport, etc, ja.

Men jag förstår inte varför de olika handlarnas vinstmarginaler skulle vara intressanta. Jag köper ju av den säljare som säljer billigast, oavsett vad denne har gett för att köpa in guldet. Jag säljer ju sedan till den köpare som betalar mest för guldet, oavsett vad denne köpare sedan tänker begära för guldet i nästa steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in