2025-03-04, 16:58
Avstängd
Monerokungens avatar
Har kollat igenom lite olika ställen att köpa guld på!

Dom måste tagit LSD och svamp eller något, en spread på 8.9% är dom helt dumma i huvudet?

Finns det någon sida som inte är rent av bedragare?

Kan tillägga att jag inte ska köpa guld för småpengar! För då är 8.9% skitsamma. Utan det är 30-50 tusen i avgifter.
Citera
2025-03-04, 16:59
Avslutad
Tavex emellanåt har ca 3%-6%
Citera
2025-03-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen

Dom måste tagit LSD och svamp eller något, en spread på 8.9% är dom helt dumma i huvudet?

Kan tillägga att jag inte ska köpa guld för småpengar! För då är 8.9% skitsamma. Utan det är 30-50 tusen i avgifter.
Om du ska köpa fysiskt guld så är det tyvärr en rejäl spread som gäller. Men det kan vara mysigt med några små guldtackor i plånboken.

Jag skulle ha tittat på börshandlat guld istället. Har själv funderat några gånger, och har då kikat på ETF:er, men någon affär har det ännu inte blivit.

Här en sida om guldhandel, https://www.borskollen.se/kopa-guld
Citera
2025-03-04, 17:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen

Vad menar du med "spread", och på vilket sätt är det relevant för dig? Är det inte inköpspriset, och inget annat, som är relevant för dig?
Citera
2025-03-04, 17:09
Medlem
goldsilver.be brukar jag handla på när det gäller stora mängder. Funkar utmärkt.
Citera
2025-03-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad menar du med "spread", och på vilket sätt är det relevant för dig? Är det inte inköpspriset, och inget annat, som är relevant för dig?
Priset på köp är högre än priset för sälj, så att om man ska tjäna något på guld så måste vinsten först passera spreaden, vilken kan vara uppåt åtta procent.

Aktier till exempel, har ingen spread alls.
Citera
2025-03-04, 17:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Priset på köp är högre än priset för sälj, så att om man ska tjäna något på guld så måste vinsten först passera spreaden, vilken kan vara uppåt åtta procent.

Vilka marginaler en handlare har borde vara helt irrelevant för den som tänker köpa guld. Man köper väl rimligen av den som ger lägst pris, och verkar pålitlig, och när man vill sälja säljer man givetvis till den som ger högst pris.

Jag förstår inte varför TS ska bry sig om vad de han handlar av har gett för guldet?
Citera
2025-03-04, 17:20
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:

Klart aktier har en spread.
Citera
2025-03-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vilka marginaler en handlare har borde vara helt irrelevant för den som tänker köpa guld. Man köper väl rimligen av den som ger lägst pris, och verkar pålitlig, och när man vill sälja säljer man givetvis till den som ger högst pris.

Jag förstår inte varför TS ska bry sig om vad de han handlar av har gett för guldet?
Spreaden handlar alltså om skillnaden mellan ts inköpspris och försäljningspris. Inte om vad handlaren har för marginaler.

Om ts i dag köper guld för 100 sek, och sedan vill sälja det samma dag, så kommer hen få tillbaka kanske 85 sek. Det innebär att guldpriset i det här fallet, måste öka drygt 17% innan ts ens får tillbaka vad hen betalat. Antar att det även finns någon form av förmedlingsavgift som man måste ta hänsyn till.
Citera
2025-03-04, 17:26
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Om du ska köpa fysiskt guld så är det tyvärr en rejäl spread som gäller. Men det kan vara mysigt med några små guldtackor i plånboken.

Jag skulle ha tittat på börshandlat guld istället. Har själv funderat några gånger, och har då kikat på ETF:er, men någon affär har det ännu inte blivit.

Här en sida om guldhandel, https://www.borskollen.se/kopa-guld

Det har jag redan massor 👍
Citera
2025-03-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Klart aktier har en spread.
Faktiskt inte. Om jag säljer en aktie till dig, så får jag precis det du betalar. Sedan får vi båda i de flesta fall betala courtage.
Citera
2025-03-04, 17:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Spreaden handlar alltså om skillnaden mellan ts inköpspris och försäljningspris. Inte om vad handlaren har för marginaler.

Om ts i dag köper guld för 100 sek, och sedan vill sälja det samma dag, så kommer hen få tillbaka kanske 85 sek. Det innebär att guldpriset i det här fallet, måste öka drygt 17% innan ts ens får tillbaka vad hen betalat. Antar att det även finns någon form av förmedlingsavgift som man måste ta hänsyn till.

Vad menar du? Menar du att TS "köper" från någon slags omvänd pantbank?

Om TS köper guld på riktigt, kan ju inte säljaren sätta några krav på vad nästa köpare max får ge för guldet, eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in