• 1
  • 2
2025-03-03, 18:26
Medlem
UnnaDigs avatar
Jag skulle klassa mig själv som en riktig råbiff-fantast. Frugan är inte lika sugen, hon gillar mer sashimi och sånt, men för min del gillar jag kött. Några polare kommer över i veckan och jag har lovat dem att bjuda på en riktigt bra råbiff. Klassikern med kapris, senapsfrön osv är ju god, men känns inte tillräckligt lyxigt? Vilka fler alternativ finns det?

Har ni några tips på en riktigt bra gourmet-råbiff man kan göra?
Citera
2025-03-03, 18:51
Medlem
Jag gillar en simpel och smakrik råbiff. Rätten är lätt att förstöra med massa krimskrams. Håll dig till ditt standard-recept. Dina gäster kommer tycka det är gott om du tycker det är gott.

Köper du malen färs eller maler du den själv?

Har käkat med Salsa Verde vilket va nice, syrad lök funkar också. Annars tycker jag lyx-salt (truffle-salt typ) gör mycket för rätten, helst även med lite tryffel på också. Skippa ägg.
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-03-03 kl. 18:57.
Citera
2025-03-03, 19:21
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnaDig
Jag skulle klassa mig själv som en riktig råbiff-fantast. Frugan är inte lika sugen, hon gillar mer sashimi och sånt, men för min del gillar jag kött. Några polare kommer över i veckan och jag har lovat dem att bjuda på en riktigt bra råbiff. Klassikern med kapris, senapsfrön osv är ju god, men känns inte tillräckligt lyxigt? Vilka fler alternativ finns det?

Skit i lyxen. Se till att det är riktigt gott djur bara. Typ dovhjort. Om du primärt vill imponera på grabbarna så kanske du istället skall fokusera på att servera ett så aggressivt djur som möjligt, björn, varg eller hynda
Citera
2025-03-03, 19:24
Medlem
SoffanSviders avatar
Min favorit råbiff gör jag jag själv på hackat kött, aioli, rispapper, ärtskott och brynt smör. SÅ JÄVLA GOTT.

Min granne gjorde en råbiff till mig häromdagen, och den var gjord på färdigmalt kött från affären. Väldigt äckligt. Men han är ju arbetslös, så jag förstår att han vill hålla kostnaderna nere.
Citera
2025-03-03, 20:42
Medlem
peterZiipens avatar
Det är inte direkt urdefinitionen av gourmet, men kan tycka att hemmagjorda jordärtskockschips är ganska trevligt på råbiff. De bidrar med allt från krisp, sälta och textur, till en vacker uppläggning. Sedan så sprids det även en fantastisk doft i köket av nyafriterade chips, vilket bara i sig bidrar till helhetsupplevelsen.
Citera
2025-03-03, 22:31
Medlem
ZebranJannes avatar
Hackad oxfilé är nummer ett, finhackad, givetvis ej mald. Nötinnanlår funkar i krig, dock EJ mald. Att leka "äta råbiff" där man använder färs, borde ge fängelse för förargelseväckande beteende, särskilt de som proppar i sig högrevsfärs eller nötfärs, jösses.

Tillbehören? Kan du variera i all oändlighet.

Det bästa, är ett mindre buffébord av tillbehör, varför låsa sig vid några få? Många olika tillbehör som man tar lite av, är det bästa.

Exempelvis riktig dijonsenap, kapris (ej de små kulorna, utan de större som du skivar lövtunt), riven pepparrot, äggula, hackad lök (givetvis gul), rödbetor, saltgurka, riven parmesan, lövtunna skivor delikatesspotatisar som du bakat knapriga i ugn (förslagsvis sorten Amandine), nymald svartpeppar, worcestershiresås, en klick sikrom är heller inte kattskit, lite grovt hackad kruspersilja fräschar upp, EJ bladpersilja.

Smaklig spis.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-03-03 kl. 22:39.
Citera
2025-03-03, 23:14
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnaDig

Men hur kräsna är dina polare då? Jag tycker klassikern funkar bättre än nästan alla moderna pimpade varianter jag har provat (soja och yuzu och gudvetallt). Och då är jag ändå inte ett skvatt konservativ i andra avseenden. Men till en råbiff i Birmingham fick jag friterad grönkål, och det var fan inte dumt alls. Piggt och busigt och knaprigt, och perfekt tilltugg.
Citera
2025-03-03, 23:31
Medlem
Följ det här receptet, med köttet finhackat till tartar, så får du de luxe!

https://www.gardssallskapet.se/kottg...a-konig-rabiff
Citera
2025-03-03, 23:35
Medlem
Dijonanaise, pepparrot, tabasco för lite hetta.

Kapris och skivad/hackade rödbetor.

Äggula. Eller vaktelägg.

Syltade grönsaker är också gott.

Pommes och en god öl som dryck
Citera
2025-03-04, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Exempelvis riktig dijonsenap, kapris (ej de små kulorna, utan de större som du skivar lövtunt), riven pepparrot, äggula, hackad lök (givetvis gul), rödbetor, saltgurka, riven parmesan, lövtunna skivor delikatesspotatisar som du bakat knapriga i ugn (förslagsvis sorten Amandine), nymald svartpeppar, worcestershiresås, en klick sikrom är heller inte kattskit, lite grovt hackad kruspersilja fräschar upp, EJ bladpersilja.
Nu börjar det likna något.

Observera att gurkan ska vara mjölksyrad, typ https://kindagurka.se/produkter/kinda-saltgurka/ Vanlig snabbsaltad gurka är också gott, men det är en helt annan sak och passar absolut inte till råbiff.

Sikrommen kan man skippa, liksom persiljan och osten.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 03:34.
Citera
2025-03-04, 05:21
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu börjar det likna något.

Observera att gurkan ska vara mjölksyrad, typ https://kindagurka.se/produkter/kinda-saltgurka/ Vanlig snabbsaltad gurka är också gott, men det är en helt annan sak och passar absolut inte till råbiff.

Sikrommen kan man skippa, liksom persiljan och osten.

Håller med om gurkan. Sickromen (eller löjrommen) kan man skippa, dock är en lite klick underbart till (om än det låter udda), den rivna parmesanen gör faktiskt underverk, tro det eller ej, fantastisk sälta och umami till. Som någon skrev, kan hetta funka till (exempelvis tabasco), personligen skulle jag finhacka lite spansk het peppar till istället. Jag vet att många även gör en senapsgrädde, där fokus ligger just på dijonsenap, själv gjorde jag en lyckad variant på bara smetana och dijonsenap, för att få upp lite fett, oväntat lyckat, föredras framför senapsgrädde (som passar bättre till Biff Rydberg),

Istället för enbart nymald svart peppar, funkar det nästan bättre med egen blandning av svart-rosé-grön-peppar.
Citera
2025-03-04, 07:13
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Istället för enbart nymald svart peppar, funkar det nästan bättre med egen blandning av svart-rosé-grön-peppar.

Fan, det där måste jag pröva någon gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in