• 2
  • 3
2025-06-06, 18:49
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det finns på Saluhallen här i Göteborg. Men det kostar multum nu. Fattar inte, för det var ju det billigaste man kunde köpa förr. Gillar också nötlever, men det verkar inte finnas det heller, bara kycklinglever i vanliga affärer. Det är ju förvisso gott, men..
Kycklinglever och hjärtan kan man hitta i butik men övrigt mer sällsynt idag. Har dock en mindre butik i stan som ibland har grishjärta/nöt mm till salu och då brukar priset va lågt typ 29:90 än idag, men allt mer sällan.

Googla och det finns ungnötslever på Ica Torslanda för 56,95 kg så du får vigda dina vyer från saluhallen där allt oftast svindyrt.

Själv har jag övergått till vilt och lamm, någon kyckling då och då från egen gård, men älg lever eller rökt älg hjärta, kokt tunga är en delikatess få smakat och inget man kastar till kråkorna eller i alla fall inte jag.

Just tunga hade man som pålägg när jag var liten och även en självklar del på julbord, midsommar mm, nu var det länge sen jag såg det i butik men antar lite letande på nätet så kan du nog hitta det också till bättre pris än saluhallen.
Citera
2025-07-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag funderar på att köpa litet kattmat för att mata skatparet utanför mitt hus,

Ja vill du mata skatorna går det säkert bra med kattmat.

Vi hade under en tid kråkfågel som var dålig i vår källartrappa...
Vi överansträngde oss inte att vårda den, vi lät den helt enkelt vara och kom varje dag med kattmat och vatten...
Den såg bättre ut efter några dagar, och en dag var den borta.
Fanns inga strödda fjädrar på plats, så jag antar att den flög iväg själv...

Sammanfattningsvis: kattmat borde gå bra som föda på kråkfåglar.
Citera
2025-07-24, 22:09
Medlem
Oj, jag glömde mitt eget inlägg och ser nu att det blev en lång tråd med mycket respons. Tack!

Så, idén som sådan torde funka och kan vara användbar i en del fall. Speciellt om man faktiskt HAR katter eller hund, och eller matar kråkfåglar...

MEN flera deltagare i tråden påpekar att det finns bättre och enklare lösningar, för ungefär samma pris...

Så, vi håller idén i minnet, men tar inte den som vårt huvudalternativ.
Citera
2025-07-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Varför är alla så besatta av att inte dö?
Känns som att preppers lever för framtiden och glömmer njuta av livet. De lever inte nu. Sen ska de leva, när bara kattmat finns kvar, är det deras tid! De nästan längtar dit, eller?
Många preppers har det som hobby. De tycker det är kul helt enkelt.

Och för många är en grundtrygghet en förutsättning för att kunna njuta av livet.
Citera
2025-07-30, 12:40
Medlem
Dorniers avatar
Hundmat funkar också.

Dog food scene
Citera
2025-08-01, 17:45
Medlem
godboys avatar
Nu är jag ingen prepper, men vi har ändå ett litet förråd av saker.

Kattmat tänker jag är ett ganska dåligt alternativ att ha som nödmat, både näringsmässigt och prismässigt. Djurfoder har ju helt annan klassning om renhet än mat för människor. Jag säger inte att det är farligt att äta kattmat, men gott lär det inte vara och med tanke på kraven om matens kvalitet så finns det nog lite risk för att man blir kass i kistan.

Vad rekommenderar jag att ha hemma:
- Havregryn, håller länge.
- Makrillfilé (inte jättebilligt men absolut duglig mat och håller hur länge som helst)
- Soldatens Ärtsoppa (samma som makrillfilé i hållbarhet) Denna ärtsoppa kan ätas kall direkt ur burken om man så vill.
- Knäckebröd, också bra hållbarhet.
- Sylt på burk. Också lång hållbarhet.

När det gäller knäckebröd och havregryn så rekommenderar jag att man lägger dessa i plastpåsar eller plastbunkar som sluter tätt för att slippa ohyra. Är det så att det något paket har med sig ohyra från butiken så avgränsar man ju skadan till just det paketet i så fall genom att ha det ordentligt inplastat.

Vi har lite hemma, jag gillar att ha lager av mat och förbrukningsartiklar, inte för att jag är rädd för att världen ska rasa samman, utan för att det är skönt att ha hemma. Sen får man ju givetvis löpande skifta runt sakerna så man äter äldst först så att säga.

Det är heller inte fel att ha vatten på flaskor hemma, det är vi lite dåliga på.
Citera
2025-08-03, 08:59
Medlem
Finns ofta på Willys eller City Gross också, brukar va billigare där än i saluhallen tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Kycklinglever och hjärtan kan man hitta i butik men övrigt mer sällsynt idag. Har dock en mindre butik i stan som ibland har grishjärta/nöt mm till salu och då brukar priset va lågt typ 29:90 än idag, men allt mer sällan.

Googla och det finns ungnötslever på Ica Torslanda för 56,95 kg så du får vigda dina vyer från saluhallen där allt oftast svindyrt.

Själv har jag övergått till vilt och lamm, någon kyckling då och då från egen gård, men älg lever eller rökt älg hjärta, kokt tunga är en delikatess få smakat och inget man kastar till kråkorna eller i alla fall inte jag.

Just tunga hade man som pålägg när jag var liten och även en självklar del på julbord, midsommar mm, nu var det länge sen jag såg det i butik men antar lite letande på nätet så kan du nog hitta det också till bättre pris än saluhallen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in