• 1
  • 2
2025-03-02, 11:44
Medlem
Tanken slog mig just: Katt- torrfoder, eller rent av våtfoder, håller ganska länge, och fungerar näringsmässigt helt OK som nödmat... Smaken vet jag inte, men kan inte vara altlför dålig...
Den behöver inte heller tillagas om man inte vill eller inte har värmekällor.
Vidare, den kan naturligtvis ges som mat till såväl katten som hunden.

Observera att kattmat är ofta av bättre kvalité än hundmat - så fastän hundmat går iofs bra att använda som nödmat, ta hellre kattmat om du kan välja... Hundmat är fö inte hälsosam för katt som huvudsaklig basföda - bla kan vara för lite taurin. Medan det inte är några problem för någon med kattmat.

Enklast och bäst är om du HAR katter hemma. Eller så samarbetar du med en granne som har katter.

Du köper säg, en säck kattmat, håller den i ditt överlevnadsförråd säg 3 månader, köper nästa paket och ger den nuvarande paketet för katten att äta... så du har inga reella merkostnader men har alltid ett mellanlager av fungerande nödmat.
Eller motsvarande upplägg om du vill ha flera paket på lager... Ställ det nyaste längs bak, och den säcken som skall användas står längst fram...

Det enda är att du måste se till att köpa relativt nytillverkad mat, det duger inte med mat köpt för sänkt pris eftersom bäst före datum närmar sig.
Senast redigerad av AcS 2025-03-02 kl. 11:48.
Citera
2025-03-02, 11:59
Avstängd
67arigGubbes avatar
Är det inte trevligare att köpa konserver av människomat som inte kräver uppvärmning?
Citera
2025-03-02, 12:13
Avstängd
Det finns väl människoföda som är lika hållbar, kostar detsamma och är anpassat för människor. Vill du äta köttbiprodukter i form av komage och lunga - så varsågod.
Citera
2025-03-02, 13:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns väl människoföda som är lika hållbar, kostar detsamma och är anpassat för människor. Vill du äta köttbiprodukter i form av komage och lunga - så varsågod.

För att inte nämna att reglerna tenderar vara generösare för djurfoder på saker som hur mycket mögelsporer och annat otrevligt den får innehålla.
Citera
2025-03-02, 13:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Varför är alla så besatta av att inte dö?
Känns som att preppers lever för framtiden och glömmer njuta av livet. De lever inte nu. Sen ska de leva, när bara kattmat finns kvar, är det deras tid! De nästan längtar dit, eller?
Citera
2025-03-02, 14:43
Medlem
Tuppruskarens avatar
Köp på dig några burkar ravioli istället. Står sig också länge och typ samma pris.
Citera
2025-03-02, 14:55
Medlem
Nej fy va äckligt. Skulle aldrig
Citera
2025-03-02, 14:59
Medlem
F.Hansens avatar
Smart strategi, vid nöd, ät katten, sen kattmaten.
Citera
2025-03-02, 15:28
Medlem
sommarlovs avatar
Funkar säkert, men saknar mycket vitaminer, som katterna ändå kan skapa själva men inte vi!
Citera
2025-03-02, 15:57
Medlem
Neksnors avatar
Makrill i tomatsås är kanske inte billigare än kattmat, men det är ganska gott.
Hundars torrfoder kan i vissa fall vara en sorts torrt bröd, så köp istället knäckebröd och lägg den tidigare nämnda fiske ovanpå. Då bör du få en mer värdig föda som ändå påminner lite om kattmat.
Citera
2025-03-02, 16:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Jag älskar haggis samt pölsa. Har köpt polsk komage (konserv) men konstigt nog kostade den typ 150kr/kilo. Gillar tunga, njurar, hjärta. Gick köpa jättebilligt alla år, men fattar inte vad som har hänt senare år. Typ 2005 till 2010 fanns inget att köpa i affärerna. Så är det fortfarande. Man kan konservera i glasburkar, det är jättelätt! Min farmor på landet gjorde det alltid.
Citera
2025-03-02, 18:36
Medlem
Europes avatar
Jag antar att vi inte talar om den bättre sortens kattmat jag har köpt, som Royal Canin, som har mycket högre kilopris än det mesta jag äter?

Hur som helst föredrar jag vanlig mat som håller länge, allt från konserver till torkad mat, då det är godare och billigare. Jag har redan en massa proteinpulver, om torkade baljväxter och kött tar slut. Dessutom innehåller konserver ofta vätska, vilket kan visa sig behövligt vid en kris utan rinnande vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in