• 1
  • 2
2025-03-02, 18:38
Medlem
KlappMungons avatar
Det är väl bara göra en kalkyl över pris och kanske volym/vikt.

Hur står sig kattmat jämfört med andra billiga proteinkällor som tonfisk och bönor?
Citera
2025-03-02, 18:58
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Vad är syftet med just kattmat, du kan ju lika väl köpa människomat med lång hållbarhet som du kontinuerlig byter ut på samma sätt som du tänkt med kattmaten?
Citera
2025-03-04, 20:43
Medlem
448s avatar
Skaffa hellre NRG-5 kex om du vill ha käk man inte äter upp bara så

Pemikan skall också gå att köpa i Sverige men då som hundmat men skall vara ok
Citera
2025-03-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Vad är syftet med just kattmat, du kan ju lika väl köpa människomat med lång hållbarhet som du kontinuerlig byter ut på samma sätt som du tänkt med kattmaten?

Ja, det finns hur mycket konserver och torrvaror som helst som är mer prisvärda.
Citera
2025-03-06, 19:47
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ja, det finns hur mycket konserver och torrvaror som helst som är mer prisvärda.
Jo men ts snackar om en påse som ska stå i förrådet.
Då kan man väl lika väl köpa riktig mat, är ju små kostnader det handlar om hur som helst.
Man måste ha det bra jävla kärvt om man tvingas ha kattmat som nödmat pga ekonomi.
Citera
2025-03-06, 19:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Jo men ts snackar om en påse som ska stå i förrådet.
Då kan man väl lika väl köpa riktig mat, är ju små kostnader det handlar om hur som helst.
Man måste ha det bra jävla kärvt om man tvingas ha kattmat som nödmat pga ekonomi.

I ryska combatmeals 24h rations fanns alltid konserv märkt "Hundmat".

Nån som provat en sån o körde översättning från kyriliska.

Han trodde att det inte var det men var märkta så att dom verkligen skulle ätas när det behövdes..o inte var hundmat
Citera
2025-03-07, 20:23
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Finns väl massor av mat man kan laga själva som innehåller både mycket protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler utan att behöva katt- och hundmat!!! Och som dessutom är billigare än den dyra djurmaten.
Citera
2025-05-29, 00:51
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag funderar på att köpa litet kattmat för att mata skatparet utanför mitt hus, men jag skulle föredra att fånga en gäddjävel eller ett par tre abborrar.
Citera
2025-05-30, 08:41
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag älskar haggis samt pölsa. Har köpt polsk komage (konserv) men konstigt nog kostade den typ 150kr/kilo. Gillar tunga, njurar, hjärta. Gick köpa jättebilligt alla år, men fattar inte vad som har hänt senare år. Typ 2005 till 2010 fanns inget att köpa i affärerna. Så är det fortfarande. Man kan konservera i glasburkar, det är jättelätt! Min farmor på landet gjorde det alltid.
Sånt plockades bort i butikerna precis som hästkött, då det ansågs av vissa vara blää och fult äta. Det brukar gå beställa så kolla med din lokala mindre butik om de kan ta hem åt dig. Tvivlar på Ica maxi, Coop, Willys hjälper till med detta.
Citera
2025-05-30, 09:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Sånt plockades bort i butikerna precis som hästkött, då det ansågs av vissa vara blää och fult äta. Det brukar gå beställa så kolla med din lokala mindre butik om de kan ta hem åt dig. Tvivlar på Ica maxi, Coop, Willys hjälper till med detta.

Det finns på Saluhallen här i Göteborg. Men det kostar multum nu. Fattar inte, för det var ju det billigaste man kunde köpa förr. Gillar också nötlever, men det verkar inte finnas det heller, bara kycklinglever i vanliga affärer. Det är ju förvisso gott, men..
Citera
2025-05-30, 11:27
Medlem
BackToHegels avatar
Baljväxter tillsammans med sädesslag ger fullvärdigt protein. Jag förstår inte varför man hellre går ner till nivån slaktavfall än välja en vegetabilisk källa. Aminosyrorna bryr sig inte...

Är det att det ska vara snabbmat? Vem har tid att blötlägga bönor och ha sig, jag vill ha min burk kattmat nu!!!
Citera
2025-05-30, 17:34
Medlem
Knivur-273s avatar
Bulgur är billigt och nyttigt.
~25 kr. per kilo torrvikt.

Detta ger vid handen med mina beräkningar ~1,6 kr. per portion färdigkokt. Potatis måtte kosta minst det dubbla, och anses ej heller vara alls lika hälsosamt.

Baljväxter som bruna bönor eller vita dito är smutsmat för mig och jag tar ej skiten i min mun, eftersom jag har blivit svårt allergisk i den sena ungdomen, som i värnplikten.

Det är inte så roligt att kräkas och sitta och skita diarré för en maträtt som smakar dåligt likaväl.

Då skulle jag hellre gräva upp maskrosrötter för att äta.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-30 kl. 17:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in