Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Du svänger dig med siffror som helt saknar referenser. Jag skulle snarare säga att 100% av ukrainarna vill ha fred så snart som möjligt, men frågan är inte ”fred eller krig” utan ”vill du ha fred oavsett hur en fred skulle se ut?”.
Vad tror du att siffrorna skulle vara om frågan var ”vill du: A) fortsätta kriga, eller B) acceptera att Ryssland våldtar Ukraina och dess befolkning, och raderar ut den ukrainska kulturen från jordens yta”? För B) är den enda fred Putin vill se, och det kan jag garantera att fler än 38% skulle fortsätta kriga för att förhindra.
Jag kan nästan inte uttrycka med ord hur mycket jag föraktar er som anser att Ukraina ska lägga sig platt för en anfallare som med all önskvärd tydlighet har visat sitt totala förakt för allt ukrainskt och allt som är mänsklighet. Ni är fega uslingar som kallar er ”fredsvänner” trots att alla vettiga människor förstår att den väg ni väljer garanterat skulle leda till oändligt mycket större lidande för många fler över långt längre tid. Ni skulle utan att blinka sälja ut Sverige för att ”undvika krig”, eftersom ni verkar anse att allt motstånd mot Putin innebär en ökad risk för kärnvapenkrig. Om så är fallet, så är världen körd ändå - och då finns det ännu större anledning att ge mördarna i Moskva maximalt motstånd. I allt, överallt, alltid.
Men som tur är så finns det fortfarande gott om människor som faktiskt värderar de rättigheter en liberal demokrati ger oss, och som anser att man kan - måste - kunna göra uppoffringar för att försvara dem. I Sverige har vi turen att inte vara under direkt attack, men vi ska hjälpa dem som är det. För om kriget kommer hit så behöver vi allierade och vi vill att fienden är så svag som möjligt. Bland annat därför hjälper vi Ukraina, och därför är deras kamp även vår.
För att förtydliga; i princip alla utom Putin vill ha fred, hade Putin velat ha det så hade det inte blivit krig. Men jag kan lova dig att även om ukrainarna förstås helst av alla vill ha fred, så skulle de efter 10 år av krig inte acceptera vilken fred som helst. Fred, ja, men absolut inte en fred där Ryssland får tid bygga upp sin militärmakt och där Ukraina lämnas utan säkerhetsgarantier när (inte om!) Putin eller hans efterträdare bestämmer sig för att bryta mot fredsvillkoren och invadera Ukraina igen.
Så du kan ta din ”statistik” och försöka fylla hålet i din själ med den för den övertygar ingen. Vi önskar alla att Ukraina ska slippa slåss mot en kriminell mördarregim, men ukrainarna vet att det inte vore bättre att vara koloniserad av den. En sådan mördarfred skulle knappast få många procents stöd, det kan jag garantera.
Ryssland är en kärnvapenstormakt med tillräckligt många stridsspetsar för att förinta hela Europa flera gånger om. Tror du att Putin, eller någon annan rysk ledare, bara skulle lägga sig ner och acceptera nederlag?
De vill inte använda kärnvapen nu, självklart inte, för då blir de själva utplånade. Men om Ryssland känner sig tillräckligt hotat, om de ser sin överlevnad som
omöjlig, då kommer de ta till kärnvapen som kommer släppas över hela Europa. Du inser det, va?
Detta är ingen jävla lek. Små länder som Ukraina, Sverige eller Finland har inget att säga till om. Detta är fakta och det måste vi acceptera om vi inte vill vara dårar som vill utrotas. Det enda sättet för Ukraina att "vinna" vore att NATO går in fullt ut – och då snackar vi tredje världskriget. Är du redo för det? Förstår du ens vad det innebär? Det innebär kärnvapenkrig, att Ryssland och Europa utplånas ömsesidigt. Det är vad tredje världskriget innebär.
Det som sker nu är att Ukraina slaktar sin egen befolkning i en hopplös kamp. De har redan förlorat hundratusentals soldater. Jag ser tydligt att det inte leder till någonting. Ryssland kommer inte falla, och gör dom det så faller Europa också.
Det innebär ömsesidig utplåning. Kärnvapen över Europa. Hundramiljoner människor döda.
Vi tycker andra världskriget var illa, men det är en fjärt i rymden i jämförelse med vad tredje världskriget med kärnvapenkrig hade inneburit.
Och ändå fortsätter Ukraina att slakta sin egen befolkning i en hopplös kamp. Hundratusentals soldater har redan dött, och du vill skicka fler till fronten. För vad? Ryssland kommer inte falla,
och gör de det, så faller Europa också.
Att hålla på och hetsa mot Ryssland, som våra idioter till politiker, är vansinne. Vi leker med världens överlevnad. Istället för att spela världspolis och driva oss närmare kärnvapenkrig, borde vi förhandla.
Förhandling, förhandling åter förhandling är lösningen. Det finns ingen bättre väg ut ur detta.
Men folk som du vill hellre se fler dö än att acceptera verkligheten.
Ja, Ukraina borde vara självständigt och vifta med regnbågsflaggan om de vill det, men om Ryssland ser NATO vid sin gräns som ett existentiellt hot, då är det en realitet vi måste förhålla oss till.
Acceptera verkligheten tack.