2025-03-01, 22:26
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Historiken som jag lyfter är väl belagd i historieböckerna och knappast något som en individ snyftat fram i inlägg på flashback. Utöver de som jag nämnde kan vi lyfta putlers false flag-operation där han sprängde flera av sina egna landsmän i luften för att kunna skylla på tjetjenerna och därmed legitimera kriget: https://en.m.wikipedia.org/wiki/1999...tment_bombings. Även om du tror att det inte kommer att hända igen så talar historien starkt för att det kommer att fortsätta och då gäller det att vara väl förberedd. Vi alla har fått beskåda de krigsbrott som ryssland har begått i Ukraina.

Det förefaller ha flugit över huvudet på dig att de dött oerhörda mängder av ryska soldater i kriget. Soldater som putler fortsätter att kasta in i sitt meningslösa krig. Då räknar jag inte med nordkoreanerna som putler lierat sig med. Hur många fler ska behöva dö innan putler blåser av detta meningslösa krig? Han kan avsluta kriget när han vill men väljer att fortsätta. Innan den det inträffar gör vi bäst i att stötta Ukraina.

Gud vad frustrerande.

Jag vill ha fred för att jag inte vill att fler människor – vare sig ukrainare eller ryssar – ska dö i ett värdelöst krig som oundvikligen kommer sluta med rysk seger. Det är min utgångspunkt. Vad är det du inte fattar?

Ju längre vi skjuter upp fredsförhandlingar, desto fler dör. Ju längre vi fortsätter det här vansinnet, desto större är risken att vi utlöser ett tredje världskrig där en stor del av Europa kan förintas i ett kärnvapenregn. Är det värt det tycker du?

Om Ryssland känner sig tillräckligt hotade kommer de släppa atombomber över oss. Fattar du det? Det finns ingen seger mot en kärnvapenmakt.

Vad vi ser nu är politisk dumhet på högsta nivå. Det här handlar inte om frihet eller demokrati, det handlar om att våra politiker och kapitalister i bakgrunden spelar med miljontals människors liv som om det vore ett strategispel.

Det här är allvar. Vakna.
Citera
2025-03-01, 22:27
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Vad är det som är så bra med Ryssland? Där är bara fylla, kyla och lera.

Vad har det med något att göra? Är det ditt argument för att fler ukrainare ska dö i ett meningslöst krig? Att Ryssland har 'kyla och lera'?

Ska vi då dra igång tredje världskriget mot Mongoliet också, eftersom där är 'bara öken och boskap'?

Kanske kan du försöka komma med något vettigt istället för att låta som en lågstadieelev?
Citera
2025-03-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Gud vad frustrerande.

Jag vill ha fred för att jag inte vill att fler människor – vare sig ukrainare eller ryssar – ska dö i ett värdelöst krig som oundvikligen kommer sluta med rysk seger. Det är min utgångspunkt. Vad är det du inte fattar?

Ju längre vi skjuter upp fredsförhandlingar, desto fler dör. Ju längre vi fortsätter det här vansinnet, desto större är risken att vi utlöser ett tredje världskrig där en stor del av Europa kan förintas i ett kärnvapenregn. Är det värt det tycker du?

Om Ryssland känner sig tillräckligt hotade kommer de släppa atombomber över oss. Fattar du det? Det finns ingen seger mot en kärnvapenmakt.

Vad vi ser nu är politisk dumhet på högsta nivå. Det här handlar inte om frihet eller demokrati, det handlar om att våra politiker och kapitalister i bakgrunden spelar med miljontals människors liv som om det vore ett strategispel.

Det här är allvar. Vakna.

alla ser igenom ditt rysstrams. Ingen är rädd för ryssen. Dom har redan förlorat i Ukraina och det hela är bara en fråga om tid tills dom vågar erkänna det för sej själva. Det är bara det som återstår, synd bara så många (mest ryssar) dör tills ni gör er av med putin.
Citera
2025-03-01, 22:30
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
På samma sätt som Ryssland gjorde mot Ukraina? Inte riktigt va?

Det finns givetvis skillnader . Men även likheter, exempelvis så i stort sätt kopierad ryssarna,USA/västs propagandanarrativ från Irak invasionen 2003. Biolabb med fokus på miltärverksamhet ( jämför förbjudna massförstörelsevapen i irak, som kärnvapen), nazister som hotar ryska medborgare/etniska ryssar i östra Ukraina (islamister/terrorister som hotar västs sätt att leva) och påstående om illegtim
regering .

Det är alltid " värre" när den andra sidan angriper, men människor som har kognitiv förmåga ser igenom propagandanarrativen oavsett vem/vilken sida som driver dessa. Motståndare invadera vi operear. Vi är där för vi är goda/ Att hjälpa, Motståndarna är där för att dom är irrationella /onda propaganda 101 kanske ska införas i grundskolan
Citera
2025-03-01, 22:35
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag röstar för ett fortsatt motstånd för att få ett förhandlingsresultat grundat på styrka, i alla fall så ycket styrka som är möjligt Ryssland har också problem, det är omvittnat.

Ja fler dör beroende på Putins anfallskrig. Många britter dog för att GB vägrade att ge upp kampen. Signalen att allt motstånd är meningslöst hör hemma i rysspropagandan.

Åk nu ner till Ukraina med regnbågsflaggan i din vänstra hand och ett gevär i din högra, och slåss för det du kallar 'frihet'. Friheten att jobba 50 timmar i veckan för att ha råd med en etta i en mångkulturell storstad där ingen hälsar på varandra. Friheten att slitas mellan bostadsbrist, inflation och livstidslån, medan dina skattepengar går till vapenindustrin och ständiga krig.

Slåss för den västerländska demokratin, där varje politiker ljuger sig till makten och direkt bryter sina vallöften. För det fantastiska samhället där folk är så alienerade att de knappt lyfter blicken från sin mobilskärm. Där ungdomar lider av psykisk ohälsa, fertiliteten störtdyker, och där en liten elit styr ekonomin medan medelklassen utplånas.

Men nej, du sitter kvar här och leker krigsstrateg på nätet istället för att själv göra något. Jag gissar att du hellre skickar andras söner i döden än att riskera ditt eget skinn. En sann demokratisk kämpe!
Citera
2025-03-01, 22:37
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
alla ser igenom ditt rysstrams. Ingen är rädd för ryssen. Dom har redan förlorat i Ukraina och det hela är bara en fråga om tid tills dom vågar erkänna det för sej själva. Det är bara det som återstår, synd bara så många (mest ryssar) dör tills ni gör er av med putin.

Har du gått och blivit patriot Emma? Står du upp för väst? Mot de hemska rysstrollen som du vill ska dö?
Citera
2025-03-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns stora ekonomiska intressen i det här.
Wallenberg tjänar ohyggliga summor på att sälja krigsmateriel till Svenska staten och till andra länder.
Om det är krig i Europa så betyder det att många länder vill köpa deras skit=Profit.

Politiker är inte för sina länder utan för sina egna intressen. Att då främja sin framtida karriär genom att låta företagsägare likt Wallenberg styra agendan är bara bra, för dem själva då.

Det är väldigt få politiker som ens vill prata om fred. Man pratar bara om hur mycket vapen man kan skänka till Ukraina.
Med skänka så menar man med att skattebetalarna skall stå för notan.
Det är väl klart att det är vi skattebetalare som sponsrar militärmateriel. Det gör vi så gärna!
Allt för att bli av med grisen i kreml i slutändan.
Citera
2025-03-01, 22:47
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ukraina skulle gärna vilja ha en fred. Men de kan inte göra så mycket när Ryzzland inte slutar kriga. Ukraina har sagt sen dag 1 att de vill att Ryzzland slutar med sitt invasionskrig.

Ukraina har aldrig sagt att de är emot någon fred.

Nej, det är inte 'Ukraina' som vill slåss. Det är Zelensky och hans regering. Majoriteten av det ukrainska folket vill ha en förhandlad fred, men deras vilja ignoreras. Är det demokrati?

Enligt Gallup-undersökningen från 2024 vill 52% av ukrainarna ha en förhandlad fred så snart som möjligt, medan endast 38% vill fortsätta kriget. Det innebär att den ukrainska regeringen agerar emot folkets vilja genom att fortsätta striden.

Om demokrati handlar om folkets vilja, varför kör Zelensky över sitt eget folk?

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att få leva fria i en demokrati. Det får inte det ryska folket. Nu vill den massördande diktatorn tvinga folket i Ukraina att leva som livegna också. Det bryter mot mänskliga rättigheter.

’Leva fria i en demokrati’? Zelensky har förbjudit oppositionspartier, stängt ner medier och infört militärt undantagstillstånd där män tvångsrekryteras och skickas till fronten mot sin vilja.

Är det din definition av frihet? Eller handlar det om att kalla något 'demokrati' bara för att det passar din agenda?
Citera
2025-03-01, 22:48
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag röstar för ett fortsatt motstånd för att få ett förhandlingsresultat grundat på styrka, i alla fall så ycket styrka som är möjligt Ryssland har också problem, det är omvittnat.

Det har ju egentligen inte visat sig ett uns styrka så här långt av alla miljarder som omvärlden har kastat in i Ukraina.
Putin och hans lakejer har ju inte backat en tum i sin beslutsamhet på två år oavsett vad omvärlden har sagt eller gjort.
Så vad är det egentligen som säger att styrkan skulle växa om det får hålla på i två eller tre år till.

Hittills så har ju omvärldens styrka inte visat annat än mellanmjölk av allt som satsats.

Det enda sättet att visa styrka och som kanske skulle kunna förändra är nog att NATO skulle gå in med allt man har i Ukraina och mota ut Ryssland.

Men det skulle vara som att satsa hela mänsklighetens framtid på rött eller svart på roulettebordet. Totalt vansinnigt.

Kanske behöver Zelensky försvinna för att det ska hända något.
Citera
2025-03-01, 22:48
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Det är väl klart att det är vi skattebetalare som sponsrar militärmateriel. Det gör vi så gärna!
Allt för att bli av med grisen i kreml i slutändan.

Ryssland är världens största land med världens största kärnvapenarsenal. Du tror att det bara är att 'bli av med Putin' utan att det leder till fullskaligt krig och kärnvapenbombade europeiska städer?

Jag gissar att du sitter tryggt bakom tangentbordet och aldrig tänkt igenom konsekvenserna. Du borde göra det.
Citera
2025-03-01, 22:49
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ok, så länge som Ukraina vill kriga. Vad bra då. En färsk Gallup-undersökning visar att 52 % av ukrainarna vill ha en förhandlad fred så snart som möjligt, medan bara 38 % vill fortsätta kriget. Det är en total omsvängning från 2022, då 73 % ville slåss till seger. Ref inlägg #52 i denna tråd.

Så min fråga till dig är enkel: Om du säger att vi ska respektera ukrainarnas vilja, varför ignorerar du då när en majoritet vill ha fred?

Du sitter tryggt bakom skärmen och pratar om att 'Ukraina ska få välja sin egen fred', men när deras egen befolkning säger att de vill sluta kriga, då bryr du dig plötsligt inte längre.

Så vad är det du egentligen vill? Att väst ska tvinga ukrainarna att fortsätta dö för dina idéer? Hur länge ska du låtsas att du bryr dig om Ukraina när du skiter i vad de själva vill?
Du svänger dig med siffror som helt saknar referenser. Jag skulle snarare säga att 100% av ukrainarna vill ha fred så snart som möjligt, men frågan är inte ”fred eller krig” utan ”vill du ha fred oavsett hur en fred skulle se ut?”.

Vad tror du att siffrorna skulle vara om frågan var ”vill du: A) fortsätta kriga, eller B) acceptera att Ryssland våldtar Ukraina och dess befolkning, och raderar ut den ukrainska kulturen från jordens yta”? För B) är den enda fred Putin vill se, och det kan jag garantera att fler än 38% skulle fortsätta kriga för att förhindra.

Jag kan nästan inte uttrycka med ord hur mycket jag föraktar er som anser att Ukraina ska lägga sig platt för en anfallare som med all önskvärd tydlighet har visat sitt totala förakt för allt ukrainskt och allt som är mänsklighet. Ni är fega uslingar som kallar er ”fredsvänner” trots att alla vettiga människor förstår att den väg ni väljer garanterat skulle leda till oändligt mycket större lidande för många fler över långt längre tid. Ni skulle utan att blinka sälja ut Sverige för att ”undvika krig”, eftersom ni verkar anse att allt motstånd mot Putin innebär en ökad risk för kärnvapenkrig. Om så är fallet, så är världen körd ändå - och då finns det ännu större anledning att ge mördarna i Moskva maximalt motstånd. I allt, överallt, alltid.

Men som tur är så finns det fortfarande gott om människor som faktiskt värderar de rättigheter en liberal demokrati ger oss, och som anser att man kan - måste - kunna göra uppoffringar för att försvara dem. I Sverige har vi turen att inte vara under direkt attack, men vi ska hjälpa dem som är det. För om kriget kommer hit så behöver vi allierade och vi vill att fienden är så svag som möjligt. Bland annat därför hjälper vi Ukraina, och därför är deras kamp även vår.

För att förtydliga; i princip alla utom Putin vill ha fred, hade Putin velat ha det så hade det inte blivit krig. Men jag kan lova dig att även om ukrainarna förstås helst av alla vill ha fred, så skulle de efter 10 år av krig inte acceptera vilken fred som helst. Fred, ja, men absolut inte en fred där Ryssland får tid bygga upp sin militärmakt och där Ukraina lämnas utan säkerhetsgarantier när (inte om!) Putin eller hans efterträdare bestämmer sig för att bryta mot fredsvillkoren och invadera Ukraina igen.

Så du kan ta din ”statistik” och försöka fylla hålet i din själ med den för den övertygar ingen. Vi önskar alla att Ukraina ska slippa slåss mot en kriminell mördarregim, men ukrainarna vet att det inte vore bättre att vara koloniserad av den. En sådan mördarfred skulle knappast få många procents stöd, det kan jag garantera.
Citera
2025-03-01, 22:52
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Så enligt dig är det smart att fortsätta provocera en stormakt med kärnvapen, trots att Ukraina redan håller på att förlora?
Hur exakt är det en klok strategi?

Nej, ber om ursäkt om det framstår som att jag tycker det var lyckat att hälla bensin på elden och gå med i Nato.

Vi sitter i skiten nu och kan bara vänta på ryssens svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in