2025-03-01, 10:31
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesselmandiesel
För skogsritter så föreslår jag en fullblodsarab eller möjligen en nordsvensk. Nordsvenskar är kända som bra skogshästar.
Kollade upp det. Arabisk häst är ju mycket vacker men verkar nervös och lynnig. Blir nog en nordsvensk. Gillar att de har hår på fötterna som hobissarna i sagan om ringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Mycket bra skrivet. Som f.d. hästägare vet jag att allt detta stämmer.
Märkligt hur många veka människor här som mansplainar om hur jobbigt det är att ta hand om en jävla häst.

Tuffa till er och ta tag i ert liv istället för att gnälla jävla gubbkärringar…
2025-03-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
En nervös fullblodsarab till en nybörjare?

Tänkte inte på det... men nordsvensken kvarstår.
2025-03-01, 10:35
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan för lite om raser men inbillar mig att de flesta gillar att vara ute i skogen.

Tror det finns gott om karlakarliga hovslagare, men du kanske får åka en bit från sthlm? Och hålla frugan på avstånd. De kan vara rätt sexiga.
Du som expert vill jag fråga: vad kostar en sadel av bra kvalitet? Vilka ridkläder kan du rekommendera? Är det nödvändigt att använda spö och piska, gillar inte riktigt att man måste uppläxa hästen i fråga?
2025-03-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Du som expert vill jag fråga: vad kostar en sadel av bra kvalitet? Vilka ridkläder kan du rekommendera? Är det nödvändigt att använda spö och piska, gillar inte riktigt att man måste uppläxa hästen i fråga?
Har aldrig köpt sadel. Googla.
Man kan rida i vad som helst som är bekvämt. Viktigast är en stövel med lite klack så du inte åker igenom stigbygeln med foten, samt skyddsväst. Ridning är sporten med mest allvarliga olyckor, även om jag tror det blivit bättre sedan folk började med västarna.
Man behöver inte använda spö eller piska. I
2025-03-01, 10:40
Medlem
[quote=Kyrkbacken|91194279

Bör min fru gå någon typ av kurs innan hon kastar sig upp på hästryggen eller förstår hästen enkla kommandon frugan minns sedan hon red på en shetlandsponny

Tacksam för hjälp.
[/QUOTE]

Hur bedömer du Agges nuvarande färdigheter inom den ädla ridkonsten?
Teknik, hängivenhet, uthållighet etc? Har hon en vacker sits?
2025-03-01, 10:43
Bannlyst
Jag föreslår att hon blir medryttare först. Då behöver hon inte köpa häst. Hon delar hästens kostnader med ägaren och har rätt att rida den. Behöver heller inte ta hand om den.
2025-03-01, 10:45
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har aldrig köpt sadel. Googla.
Man kan rida i vad som helst som är bekvämt. Viktigast är en stövel med lite klack så du inte åker igenom stigbygeln med foten, samt skyddsväst. Ridning är sporten med mest allvarliga olyckor, även om jag tror det blivit bättre sedan folk började med västarna.
Man behöver inte använda spö eller piska. I
Bra att man inte måste begå övergrepp på häst för att rida. Ska kolla upp sadel samt skyddsväst. Du har varit en oändlig källa till kunskap här i min tråd. Du är en pärla.

Citat:
Ursprungligen postat av bonnberra
Hur bedömer du Agges nuvarande färdigheter inom den ädla ridkonsten?
Teknik, hängivenhet, uthållighet etc? Har hon en vacker sits?
Enligt mina erfarenheter torde hon klara sig bra.
2025-03-01, 10:47
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Jag föreslår att hon blir medryttare först. Då behöver hon inte köpa häst. Hon delar hästens kostnader med ägaren och har rätt att rida den. Behöver heller inte ta hand om den.
Men vi har skog i Närke så om någon annan äger hästen kanske man inte kan dra dit på en spontanritt?
2025-03-01, 10:52
Bannlyst
Citat:
Men vi har skog i Närke så om någon annan äger hästen kanske man inte kan dra dit på en spontanritt?

Spontanritter i Närke avråder jag starkt ifrån. Mycket löst folk i skogarna där. Tillhåll för allehanda bös.
2025-03-01, 11:00
Medlem
orrtupps avatar
Räkna med att det blir du som får göra grovjobbet, bättre att övertala din lilla ängel att börja på ridskola.
2025-03-01, 11:04
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Räkna med att det blir du som får göra grovjobbet, bättre att övertala din lilla ängel att börja på ridskola.
Gillar inte dit snack om ängel. Agge är min fru och vi har barn ihop. Hon är inte en ängel utan min livskamrat. Självklart gör jag allt för henne.
2025-03-01, 11:06
Medlem
Citat:
Kollade upp det. Arabisk häst är ju mycket vacker men verkar nervös och lynnig. Blir nog en nordsvensk. Gillar att de har hår på fötterna som hobissarna i sagan om ringen.

Märkligt hur många veka människor här som mansplainar om hur jobbigt det är att ta hand om en jävla häst.

Tuffa till er och ta tag i ert liv istället för att gnälla jävla gubbkärringar…

Ska ni verkligen köpa en häst om du skriver att "de har hår på fötterna". Det heter hovar och hovskägg. Vad vet ni mer om hästar? Vet ni ens vad som är fram och bak?

Du bad om råd inför ett ev. hästköp till en nybörjare, och tycker att vi är gnälliga. Men det är inte som en gunghäst som man ställer in i garderoben när det inte längre är roligt. Det kommer att bli en massa jävla gnäll om hur jobbigt det är eftersom ni inte kommer att klara av en häst med "hår på fötterna".
Senast redigerad av Newton555 2025-03-01 kl. 11:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in