2025-03-01, 11:14
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Hej.

Frugan var tidigare intresserad av off road racing med bil men efter ett intermezzo med vårt försäkringsbolag sneglar hon nu på att köpa häst att rida på i skogen.

Hur bär man sig åt för att bli hästägare?

Hästen i sig kostar naturligtvis men sedan behöver man stallplats etc.

Tar de som man betalar för stallplatsen hand om hästen och ryktar den och mockar och grejer eller förväntas vi som hästägare sköta sådant?

Foder till hästen kanske även det kan ombesörjas av stallet?

Bör min fru gå någon typ av kurs innan hon kastar sig upp på hästryggen eller förstår hästen enkla kommandon frugan minns sedan hon red på en shetlandsponny i sin barndom?

Frugan tycks tro att alla hästar har ett gemensamt språk gentemot människor?

Vi börjar så tänker jag och kan senare återkomma till frågor gällande sadel och stövlar och sådana grejer.

Tacksam för hjälp.

Var bor ni, utan att skriva adressen?
Funderar man på häst har man pengar, finns många stall runtom riket där man kan parkera havremoppen. Du har många frågor i ett brett spektrum. Har din fru ridit förut (häst alltså)?
Behöver hon ridlektioner? (Häst alltså)
Vet hon hur man använder en piska? (På en häst alltså)

Osv.
2025-03-01, 11:16
Medlem
Du göra du bäst i att vända dig till lokala ridklubben och ställa era frågor där än på flashback.
2025-03-01, 11:22
Medlem
StigEngstroms avatar
Absolut inte!
Man ska hålla sig på mils avstånd från hästtjejer.
Deras hästar kostar en förmögenhet och tar upp ALL deras tid.
Då mennar jag all tid. Det går före dig, era barn, allt.
2025-03-01, 11:23
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Ska ni verkligen köpa en häst om du skriver att "de har hår på fötterna". Det heter hovar och hovskägg. Vad vet ni mer om hästar? Vet ni ens vad som är fram och bak?

Du bad om råd inför ett ev. hästköp till en nybörjare, och tycker att vi är gnälliga. Men det är inte som en gunghäst som man ställer in i garderoben när det inte längre är roligt. Det kommer att bli en massa jävla gnäll om hur jobbigt det är eftersom ni inte kommer att klara av en häst med "hår på fötterna".
Jag är ju inte a jour med termerna då jag i dagsläget inte äger en häst utan tänker köpa en.
2025-03-01, 11:24
Medlem
Ge fan!! Det leder bara till en sak.. separation. Hästmänniskor är inte kloka. Hästjäveln är det enda som prioriteras.
2025-03-01, 11:25
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Jag är ju inte a jour med termerna då jag i dagsläget inte äger en häst utan tänker köpa en.
Tillåter du din fru att skaffa häst så är du en riktig jubelidiot.
Det kostar pengar som ingenting annat och tar upp ALL din frus tid.
Bli aldrig tillsammans med en hästtjej.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-03-01 kl. 11:27.
2025-03-01, 11:26
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Tillåter du din fru att skaffa häst så är du en riktig jubelidiot.
Det kostar pengar som ingenting annat och tar upp ALL din frus tid.
Bli aldrig tillsammans med en hästtjej.
Hon vill ju bara ta en ritt när andan faller på sedan säljer vi den.
2025-03-01, 11:31
Avstängd
Merwinnas avatar
Som andra har skrivit, det finns olika sorters avtal avseende vad som ingår i en stallplats. Men jag skulle rekommendera att din fru inte ger sig in på det här direkt, så oerfaren som hon är, utan att hon börjar lite försiktigt i hästvärlden med ridlektioner och att hjälpa till i ridskolans stall, under översyn av folk som kan. Där kan hon även få tips om lokala stallplatser.

Det enda som är säkert, är att det både kommer att bli mycket mer arbete och mycket större kostnader, än vad ni kan föreställa er nu. Det är inte utan orsak som häststport är en rikemanssport.
2025-03-01, 11:38
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som andra har skrivit, det finns olika sorters avtal avseende vad som ingår i en stallplats. Men jag skulle rekommendera att din fru inte ger sig in på det här direkt, så oerfaren som hon är, utan att hon börjar lite försiktigt i hästvärlden med ridlektioner och att hjälpa till i ridskolans stall, under översyn av folk som kan. Där kan hon även få tips om lokala stallplatser.

Det enda som är säkert, är att det både kommer att bli mycket mer arbete och mycket större kostnader, än vad ni kan föreställa er nu. Det är inte utan orsak som häststport är en rikemanssport.
Frugan är en energisk själ så det du talar om är i stort sett ogenomförbart. Hon vill ha en häst och det är hon värd så gå i kurs och söka plats i skolor och grejer i ett halvår är inte på tapeten.

Skall det vara så jävla svårt att bara köpa en häst till den man älskar?
2025-03-01, 11:40
Medlem
Vi hade hästar där jag bodde förut, ingen hästägare vill sköta sin häst utan man lejer bort det, å då blir det dyrt.
De vill rida några timmar i veckan å slippa allt annat, nu pratar jag om hagar som skall skötas, foder skall köpas å förvaras., hovslagare var inte så ofta, nån skall flytta hästen från stall till hage tex.. Mycket jobb å inte gratis, vi hade 3 inhyrda hästar.
2025-03-01, 11:43
Medlem
Hämta hela fakta från nätet och se vad kostar att äga jävel häst!!

Veterinär...
Hömat... Hyra lastbil för att hämta hölass!!!
Bära hölass till stall förråd... jävla tungt!! Svettigt och blod i munnen...

Hovslagare kostar.

Se vad fakta avslöjar hur mycket kostar!

Din fru rider ett tag sen hon tröttnar på hästen...

Du kan vägra ställa upp för enda sak för hennes häst och hobby....

Jag dumpar direkt en tjejen som vill att jag betalar och sköter allt åt henne...
Senast redigerad av Dofstom 2025-03-01 kl. 11:50.
2025-03-01, 11:43
Medlem
Skulle nog likna det med att ha barn, en ständig koll dygnet runt. å allt är svindyrt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in