2025-03-01, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Blir ingen brun häst då, vad tror du om en vit historia? Är den svårare att hålla ren än en svart häst?

Har hästar nos eller mule?

Har många frågor men du som expert verkar ju villig att svara så jag kör på.
Vita är fina och blir inte smutsigare än en mörk häst. Det bara syns mer.

Nos eller mule var svårt. Kanske båda funkar?
2025-03-01, 10:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Skaffa absolut inte häst, den äter upp alla pengar och fritid.

Ofta får du, när du hyr stallplats, även stalltjänst. Det innebär att du ska fodra, mocka och släppa ut samtliga hästar minst någon dag i veckan (de andra hästägarna tar sina dar). Det innebär att man ska vara på plats tidigt och sen tar det några timmar. Både insläpp och utsläpp kan vara hyfsat farligt och kräver en van person (oftast måste man vara flera). Utöver det ska du vara hos hästen varje dag och sköta om den.

Veterinär och hovslagare är också kontinuerliga kostnader och det är inte alltid lätt att hitta några som passar. Om man snålar med t ex hovslagare kommer det leda till dyra veterinärskostnader och i värsta fall avlivning.
En häst skos ca var 6:e vecka och kostar ca 2000:- per gång. Du kan också räkna med sk tappskor och behöver kalla ut hovslagaren för ny skoning relativt ofta. Hästen är obrukbar under tiden.

Hästar är också flockdjur med strikt hierarki som gärna slåss med varandra och får lätt benskador som kan leda till avlivning.
De är rädda, lättskrämda, kaxiga och reagerar snabbt.

Utöver det så ska du fixa med sommarbete och behöver kanske byta bil och ta utökade behörigheter på körkortet.

Gör det inte!
2025-03-01, 10:07
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vita är fina och blir inte smutsigare än en mörk häst. Det bara syns mer.

Nos eller mule var svårt. Kanske båda funkar?
Det var lite så jag tänkte. Hästen mår ju inte dåligt av lite smuts men en vit häst blir ju lätt solkig?

Läste att det finns olika raser av hästar oxå. Vilken ras rekommenderar du om man vill rida i skogen?

Fattade detta med att hästar ska skos oxå och kollade upp det. Det verkar mestadels vara hippsters med manbun och flanellskjorta som gör sådant och sådant vill jag naturligtvis inte stödja.

Du kanske har tipce på en bra skomakare till häst?
2025-03-01, 10:12
Medlem
Citat:
Det var lite så jag tänkte. Hästen mår ju inte dåligt av lite smuts men en vit häst blir ju lätt solkig?

Läste att det finns olika raser av hästar oxå. Vilken ras rekommenderar du om man vill rida i skogen?

Fattade detta med att hästar ska skos oxå och kollade upp det. Det verkar mestadels vara hippsters med manbun och flanellskjorta som gör sådant och sådant vill jag naturligtvis inte stödja.

Kan för lite om raser men inbillar mig att de flesta gillar att vara ute i skogen.

Tror det finns gott om karlakarliga hovslagare, men du kanske får åka en bit från sthlm? Och hålla frugan på avstånd. De kan vara rätt sexiga.
2025-03-01, 10:12
Medlem
Citat:
Hej.

Frugan var tidigare intresserad av off road racing med bil men efter ett intermezzo med vårt försäkringsbolag sneglar hon nu på att köpa häst att rida på i skogen.

Hur bär man sig åt för att bli hästägare?

Hästen i sig kostar naturligtvis men sedan behöver man stallplats etc.

Tar de som man betalar för stallplatsen hand om hästen och ryktar den och mockar och grejer eller förväntas vi som hästägare sköta sådant?

Foder till hästen kanske även det kan ombesörjas av stallet?

Bör min fru gå någon typ av kurs innan hon kastar sig upp på hästryggen eller förstår hästen enkla kommandon frugan minns sedan hon red på en shetlandsponny i sin barndom?

Frugan tycks tro att alla hästar har ett gemensamt språk gentemot människor?

Vi börjar så tänker jag och kan senare återkomma till frågor gällande sadel och stövlar och sådana grejer.

Tacksam för hjälp.

Hon ska inte köpa någon häst om hon inte kan rida. Vad händer om det inte är så roligt som hon trodde? Och hur ska hon kunna veta om hästen hon köper är bra eller inte?

Efter att ha ridit i 30 år så köpte jag en häst, men efter ett år gav jag upp. Jag var i stallet flera timmar per kväll, och hann inte med någonting annat. Och på helgerna måste man också ta hand om hästen.

Men det värsta är vintern, har nog aldrig frusit så mycket. Och det spelar ingen roll om det är -30, man måste åka till stallet i alla fall. Och hästar ska inte stå i värme, +8 grader är den bästa temperaturen.

Så om hon inte är van vid hästar så kommer hon nog att ångra sig. Det är dyrt, och tar massor med tid. Och på vintern så fryser man nästan ihjäl.

Enligt Agrias enkätundersökning spenderar de flesta hästägare mellan 4 000-6 000/månad.
Senast redigerad av Newton555 2025-03-01 kl. 10:23.
2025-03-01, 10:13
Medlem
Citat:
Hej.

Frugan var tidigare intresserad av off road racing med bil men efter ett intermezzo med vårt försäkringsbolag sneglar hon nu på att köpa häst att rida på i skogen.

Kopplat till det ärendet, så kan det ju vara en god idé att kontrollera era personliga olycksfallsförsäkringar och dess vilkor kopplat till fritidsaktiviteter. Och komplettera om så krävs. Var tydlig med vad du har tänkt att göra med hästen i skogen, så häjlper dem dig säkert till rätt försäkringar.

Finns troligen också försäkringar för hästar, djursjukhus är till 100% väldigt dyrt.
Tips där, kan vara att våra grannländer ofta har lägre avgifter, främst baltikum, tyskland, polen. Å andra sidan tillkommer ju resan.
2025-03-01, 10:19
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Du kan ju komma överens med stallet om hur mycket dom ska göra och hur mycket ni ska göra osv och även leasa en häst om ni vill men det blir jävligt dyrt om stallet ska göra allt.

Har haft supersnälla hästar som jag kunde ta in i köket och har haft psykopater till hästar som bara väntar på tillfälle att försöka sparka och bita barn så hästar är änna individer dom med.
2025-03-01, 10:21
Medlem
Citat:
Vadå skos?

Tror inte det är en bra idé. Senast Kamrer Kinnunen hade med romer att göra köpte han ”guldringar” som visade sig vara av mässing. Han blev helt grön om fingrarna.
Hästen måste ju ha hästskor. En hovslagare måste anlitas.
2025-03-01, 10:23
Medlem
Citat:

För skogsritter så föreslår jag en fullblodsarab eller möjligen en nordsvensk. Nordsvenskar är kända som bra skogshästar.
2025-03-01, 10:24
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Hästen måste ju ha hästskor. En hovslagare måste anlitas.
Har förstått det.
2025-03-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Skaffa absolut inte häst, den äter upp alla pengar och fritid.

Ofta får du, när du hyr stallplats, även stalltjänst. Det innebär att du ska fodra, mocka och släppa ut samtliga hästar minst någon dag i veckan (de andra hästägarna tar sina dar). Det innebär att man ska vara på plats tidigt och sen tar det några timmar. Både insläpp och utsläpp kan vara hyfsat farligt och kräver en van person (oftast måste man vara flera). Utöver det ska du vara hos hästen varje dag och sköta om den.

Veterinär och hovslagare är också kontinuerliga kostnader och det är inte alltid lätt att hitta några som passar. Om man snålar med t ex hovslagare kommer det leda till dyra veterinärskostnader och i värsta fall avlivning.
En häst skos ca var 6:e vecka och kostar ca 2000:- per gång. Du kan också räkna med sk tappskor och behöver kalla ut hovslagaren för ny skoning relativt ofta. Hästen är obrukbar under tiden.

Hästar är också flockdjur med strikt hierarki som gärna slåss med varandra och får lätt benskador som kan leda till avlivning.
De är rädda, lättskrämda, kaxiga och reagerar snabbt.

Utöver det så ska du fixa med sommarbete och behöver kanske byta bil och ta utökade behörigheter på körkortet.

Gör det inte!

Mycket bra skrivet. Som f.d. hästägare vet jag att allt detta stämmer.
2025-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesselmandiesel
För skogsritter så föreslår jag en fullblodsarab eller möjligen en nordsvensk. Nordsvenskar är kända som bra skogshästar.

En nervös fullblodsarab till en nybörjare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in