Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrkbacken
Hej.
Frugan var tidigare intresserad av off road racing med bil men efter ett intermezzo med vårt försäkringsbolag sneglar hon nu på att köpa häst att rida på i skogen.
Hur bär man sig åt för att bli hästägare?
Hästen i sig kostar naturligtvis men sedan behöver man stallplats etc.
Tar de som man betalar för stallplatsen hand om hästen och ryktar den och mockar och grejer eller förväntas vi som hästägare sköta sådant?
Foder till hästen kanske även det kan ombesörjas av stallet?
Bör min fru gå någon typ av kurs innan hon kastar sig upp på hästryggen eller förstår hästen enkla kommandon frugan minns sedan hon red på en shetlandsponny i sin barndom?
Frugan tycks tro att alla hästar har ett gemensamt språk gentemot människor?
Vi börjar så tänker jag och kan senare återkomma till frågor gällande sadel och stövlar och sådana grejer.
Tacksam för hjälp.
Hon ska inte köpa någon häst om hon inte kan rida. Vad händer om det inte är så roligt som hon trodde? Och hur ska hon kunna veta om hästen hon köper är bra eller inte?
Efter att ha ridit i 30 år så köpte jag en häst, men efter ett år gav jag upp. Jag var i stallet flera timmar per kväll, och hann inte med någonting annat. Och på helgerna måste man också ta hand om hästen.
Men det värsta är vintern, har nog aldrig frusit så mycket. Och det spelar ingen roll om det är -30, man måste åka till stallet i alla fall. Och hästar ska inte stå i värme, +8 grader är den bästa temperaturen.
Så om hon inte är van vid hästar så kommer hon nog att ångra sig. Det är dyrt, och tar massor med tid. Och på vintern så fryser man nästan ihjäl.
Enligt Agrias enkätundersökning spenderar de flesta hästägare mellan 4 000-6 000/månad.