2025-03-01, 09:32
Medlem
Kyrkbackens avatar
Hej.

Frugan var tidigare intresserad av off road racing med bil men efter ett intermezzo med vårt försäkringsbolag sneglar hon nu på att köpa häst att rida på i skogen.

Hur bär man sig åt för att bli hästägare?

Hästen i sig kostar naturligtvis men sedan behöver man stallplats etc.

Tar de som man betalar för stallplatsen hand om hästen och ryktar den och mockar och grejer eller förväntas vi som hästägare sköta sådant?

Foder till hästen kanske även det kan ombesörjas av stallet?

Bör min fru gå någon typ av kurs innan hon kastar sig upp på hästryggen eller förstår hästen enkla kommandon frugan minns sedan hon red på en shetlandsponny i sin barndom?

Frugan tycks tro att alla hästar har ett gemensamt språk gentemot människor?

Vi börjar så tänker jag och kan senare återkomma till frågor gällande sadel och stövlar och sådana grejer.

Tacksam för hjälp.
2025-03-01, 09:36
Medlem
Frugan och du kan betala för skötsel och utfodring. Men det blir dyrt.
2025-03-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Hej.

Frugan var tidigare intresserad av off road racing med bil men efter ett intermezzo med vårt försäkringsbolag sneglar hon nu på att köpa häst att rida på i skogen.

Hur bär man sig åt för att bli hästägare?

Hästen i sig kostar naturligtvis men sedan behöver man stallplats etc.

Tar de som man betalar för stallplatsen hand om hästen och ryktar den och mockar och grejer eller förväntas vi som hästägare sköta sådant?

Foder till hästen kanske även det kan ombesörjas av stallet?

Bör min fru gå någon typ av kurs innan hon kastar sig upp på hästryggen eller förstår hästen enkla kommandon frugan minns sedan hon red på en shetlandsponny i sin barndom?

Frugan tycks tro att alla hästar har ett gemensamt språk gentemot människor?

Vi börjar så tänker jag och kan senare återkomma till frågor gällande sadel och stövlar och sådana grejer.

Tacksam för hjälp.
Finns väl de som bara hyr ut stallplats och andra som håller foder och daglig skötsel mot ersättning. Nån kurs är kanske bra att gå. Men räkna med att det blir dyrt. Hästen ska också skos. Veterinärkostnader blir det säkert också så ha en försäkring.
2025-03-01, 09:38
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Frugan och du kan betala för skötsel och utfodring. Men det blir dyrt.
Perfekt. Känner du till något bra stall i Stockholmsområdet?
2025-03-01, 09:41
Medlem
Citat:
Perfekt. Känner du till något bra stall i Stockholmsområdet?
Det finns många. Googla runt.
2025-03-01, 09:43
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Det finns många. Googla runt.
Du Bimbodelux låter ju dock som något av en expert då det gäller ridandets ädla konst så du får gärna komma med ett tipce. Jag tar inte illa upp på något sätt om du tror det,
2025-03-01, 09:44
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Nja. Tattare håller väl mest på med bilar och koppar i dagens läge?
Låter som en korrekt analys av dagens tattare.

Utan att veta säkert så får man nog sköta om pollen själv när man hyr stallplats, om man inte betalar nån stackars unge som kan ta han om det tråkiga.

Hästar verkar vara ett jävulens påfund, opålitliga är min uppfattning och svåra att tvinga till saker om dom inte vill samma som personen på ryggen.
Har bara ridit en gång och det var ren och skär dödsångest när den drog iväg över sten och stock i skogen.
2025-03-01, 09:45
Medlem
Citat:
Du Bimbodelux låter ju dock som något av en expert då det gäller ridandets ädla konst så du får gärna komma med ett tipce. Jag tar inte illa upp på något sätt om du tror det,
Ligger ett stall på Gärdet där de tar emot privathästar. Till exempel.
2025-03-01, 09:48
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Låter som en korrekt analys av dagens tattare.

Utan att veta säkert så får man nog sköta om pollen själv när man hyr stallplats, om man inte betalar nån stackars unge som kan ta han om det tråkiga.

Hästar verkar vara ett jävulens påfund, opålitliga är min uppfattning och svåra att tvinga till saker om dom inte vill samma som personen på ryggen.
Har bara ridit en gång och det var ren och skär dödsångest när den drog iväg över sten och stock i skogen.
Starta en blogg istället för att skriva skit i min tråd där jag ber om hjälp din jävla fullblodsdåre.

Citat:
Ligger ett stall på Gärdet där de tar emot privathästar. Till exempel.
Frugan gillar inte det stallet pga mordet som begicks där tyvärr. Vore mycket bra och närbeläget annars.
2025-03-01, 09:49
Medlem
Kyrkbackens avatar
Vilken färg är bäst på en häst?
2025-03-01, 09:50
Medlem
Citat:
Vilken färg är bäst på en häst?
Alla hästar är fina men vanliga bruna är tråkigast.
2025-03-01, 09:55
Medlem
Kyrkbackens avatar
Citat:
Alla hästar är fina men vanliga bruna är tråkigast.
Blir ingen brun häst då, vad tror du om en vit historia? Är den svårare att hålla ren än en svart häst?

Har hästar nos eller mule?

Har många frågor men du som expert verkar ju villig att svara så jag kör på.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in