Citat:
Ursprungligen postat av
ConvoPost
Jag förstår din poäng bättre nu, men tycker inte att det är så farligt att inte vara en del av majoritetssamhället på alla plan.
Det är en sak att vara utanför samhället "lite grann", genom t ex en subkultur. Det är en annan att det existerar kulturer som delvis förnekas att de existerar (Sossarnas "naivitet") samtidigt som de relativiseras. Man kan inte säga att hårdrock finns inte, men det heter faktiskt heavy metal.
Citat:
Så länge man har jobb och boende liksom. Förr blev du diskriminerad på jobb och i bostadsköer som invandrare.
Vet inte när du är född men i min generation och de innan var det betydligt mer ovanligt att invandrare
inte hade jobb.
Vet heller inte vilken slags diskriminering du de facto pratar om. Tänker du att nån som hette Fikret hade svårt att få jobb som apotekare för han var svartmuskig? Eller för att hans apotekarutbildning inte var svensk. Jag frågar för det är många som
känt sig diskriminerade av detta, som är något man måste ta hänsyn till på ett apotek.
Citat:
Om du som etniskt svensk ung kille talar ortensvenska kan du säkert bli diskriminerad på vissa sätt, men antagligen tillhör du en grupp i samhället, vit, man, fattiga föräldrar som blir diskriminerad av folk i Danderyd och på Östermalm ändå, så vad blir skillnaden?
Det är skillnad på att diskrimineras och att diskriminera sig själv. Hur kommer det sig att invandrarbarn från vissa hem i Rinkeby klarar att prata en ren svenska och välja att plugga medan andra inte klarar det?
Vissa kulturer är förstås bättre än andra, men alla människor har ett egetansvar när de är vuxna. Om man låter sina barn välja grupptillhörighet före sin familj, så tar man inte ansvar för sin framtid.