2025-02-25, 20:36
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Samhället har ett behov, Lexbase tillhandahåller. Själv tycker jag det är fantastiskt att kunna kolla upp människors domar. Av alla personuppgifter som går att få tag på, tycker jag uppgifter om huruvida en person är kriminell eller ej är de som har störst allmänintresse.

Som varandes laglydig, hederlig person har jag för övrigt givetvis inga domar i bagaget själv.

Största problem med gaybase är ju att man tar med vårdnadstvister, arvstvister osv. Folk är för dumma för att förstå skillnaden och för snåla för att betala, och antar alla på Lexbase = Grovt kriminella.
Citera
2025-02-25, 20:38
Medlem
antoneriks avatar
En seger för den personliga integriteten i Sverige. Synd att det skulle dröja så många år att stoppa något så självklart fel.
Citera
2025-02-25, 20:42
Medlem
De är väl på tiden endå. Då dommar som överklagats till hovrätten även syns där fast man blir friad i hovrätt.
Citera
2025-02-25, 20:42
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Richard Andersson-fallet kan ha spelat in. Han gick helt under radarn, fanns inte på någon rättsdatabas, men ändå livsfarlig på sitt sätt. Rättsdatabaserna har skapat för mycket fokus på småbrottslingar. Även lååååångt tillbaka tidigare dömda, dömda utlänningar har seglat under radarn. Så det är en bra dom.
Du måste vara helt pantad. Det finns ingen koppling. Det kommer alltid finnas ostraffade som begår brott. På vilket sätt hade dådet förhindrats om han haft en fortkörningsbot eller knarkdom?
Citera
2025-02-25, 20:50
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Staten gör precis vad fan den vill. De skiter i internationella avtal/regler osv när det passar dem. Se tex Tyskland som nu skiter i att skicka Netanyahu till Haag. Förvisso Tyskland men poängen är att länder gör vad fan de vill. Man hade lätt kunna behålla det här om det passat makten, men det gör det inte. Det är invandrare till 90% på begår brotten. Räcker att knalla ner till vilken lokal tingsrätt som helst och titta på namnen på åtalade så får man det bekräftat.

Håller från och med nu alla från riskgrupperna på avstånd.
Kan du inte informera alla korkade brudar om att hålla sig borta ifrån riskgrupperna med, de är ju trots allt dem som vill och väljer att para sig med dem.
Citera
2025-02-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Typ varje invandrarnamn eller släkt man googlat har dykt upp på dessa sidor så det är de väl tvungna att sätta stopp för, ser ju itne så bra ut för partierna.
Så tänker jag också. Man tar inte detta beslut för att vara altruistisk utan det är ett sätt att få ut en massa invandrare i arbete eftersom de alla är dömda för brott?

(Det ser inte bra ut när de går år ut och år in arbetslösa och alla normala frågar sig hur det kan fortgå)

-loadout
Citera
2025-02-25, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Du måste vara helt pantad. Det finns ingen koppling. Det kommer alltid finnas ostraffade som begår brott. På vilket sätt hade dådet förhindrats om han haft en fortkörningsbot eller knarkdom?

Inte på det sättet. Det har spelat in såtillvida att HD inser att rättsdatabaserna inte gör någon större nytta, eftersom de inte har förhindrat en sådan som RH att begå sitt brott. Resten får du räkna ut själv.
Citera
2025-02-25, 20:57
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag vet att vem som helst kan få ut offentliga handlingar.

Men nej - det är inte enklare att kontakta tingsrätterna än att betala tjänster som Lexbase.

Till exempel måste du veta vilken av Sveriges 48 tingsrätter det gäller och helst ska du ha ärendenummer. Och om du har otur stöter du på en slapp handläggare som skiter i ditt ärende.
personuppgifter kan du få reda på via skatteverket, och ett brott handläggs i den tingsrätten där brottet begicks i, detta är inte svårt få fram, och ärende nr har jag aldrig behövt heller.
Citera
2025-02-25, 20:59
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrothandlarn021
De är väl på tiden endå. Då dommar som överklagats till hovrätten även syns där fast man blir friad i hovrätt.

det är ju ett separat problem
Citera
2025-02-25, 20:59
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Rätta mig om jag har fel, men då måste du kontakta alla tingsrätter m.m. individuellt, för att ens se om en person är förekommande i första taget?

/AI
där brottet begicks handläggs ärendet, oftast i den kommun där vederbörande är skriven, hade du ingen aning om det här verkligen?
Citera
2025-02-25, 21:00
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Efter den tidigare lagändringen är de numera enbart skyldiga att lämna ut i pappersform dock.
Ibland får man nej, då måste man överklaga och begära sekretessmaskering.
Vissa tingsrätter lämnar ut digitalt med det kostar då oftast flera tusenlappar.

Gratis alla femtioelva gånger jag mejlat. Senast idag.
Fått allting digitalt.
Citera
2025-02-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOADOUT
Så tänker jag också. Man tar inte detta beslut för att vara altruistisk utan det är ett sätt att få ut en massa invandrare i arbete eftersom de alla är dömda för brott?

(Det ser inte bra ut när de går år ut och år in arbetslösa och alla normala frågar sig hur det kan fortgå)

-loadout

Om nu alla invandrare ni söker på har varit med Lexbase och liknande så är det väl bara till att misstänka ALLA utlänningar, att dom är kriminella m.m. så är probelemet löst.
Om du är på stan och ser en invandrare så kan du ju inte i nuläget kolla upp om han är kriminell eller inte eller hur? För du har inte hans namn och personnummer, så vad gör du då? Undviker helt enkelt och då får du fortsätta göra det med alla som inte är etniska svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in