2025-02-25, 16:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Du kan ju fortfarande ta reda på det. Detta handlar mer om att företag inte ska kunna tjäna pengar på offentliga uppgifter och sprida dem på ett sätt som kan anses vara "rättsosäkert".

Nej, det handlar om att förhindra insyn i dömande verksamheten och är mycket större. Att kunna diskutera fritt kräver frihet till spridning och är en större fråga än att bara gälla den kommersiella verksamheten. Om människor haft lika möjligheter att gå ut de de vill ha och behöver ha i ett demokratiskt samhälle fritt från domstolarna hade Lexbase et al inte behövts.
Citera
2025-02-25, 16:53
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Ja, men samtidigt måste det också göras enklare att hitta och begära ut enskilda domar för oss privatpersoner. Lexbase m.fl. har ju kunnat bygga sin affärsmodell på grund av detta.

/AI
Det är väldigt enkelt redan, har du någongång ens försökt?
Citera
2025-02-25, 16:57
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Håller från och med nu alla från riskgrupperna på avstånd.

Okej? Och det har du inte gjort tidigare eller? Trodde du att alla kriminella har ett brottsregister eller god morgon
Citera
2025-02-25, 16:59
Medlem
Tropicalss avatar
Vidrig dom. Samhället fortsätter att skydda smutskriminellt avskum och straffa riktiga människor.
Citera
2025-02-25, 17:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Absolut.
Men har man avtjänat sitt straff så har man rätt till en andra chans, och det utan att riskera att några hobbypoliser sitter och leker moralens väktare för att boosta sig själva.
Men visst, det finns en verklighet däremellan.

Och är man intresserad kan man begära ut träfflistor från domstolarna. Jag tror dock man har börjat ta ut en avgift för enstaka domar (och inte bara om man beställer typ > 10 st).

Man har i en demokrati och ett samhälle med yttrandefrihet inte rätt till en andra chans på bekostnad av andra människors yttrandefrihet och andra rättigheter. Om man skall få en andra chans är det i så fall med medvetenhet och kunskap om att vederbörande får en andra chans och inte under den falska och lögnaktiga föreställningen att personen är en människa som alltid varit fläckfri och hederlig.

Jag har inget emot att människor ges en andra chans, man kunde kanske t o m förbjuda offentlig verksamhet att diskriminera på den punkten efter avtjänat straff, men det finns ingen rimlighet att ”en andra chans” skall bestå i att utöva våld mot andra för att gå dem att tiga om sin bakgrund och att få förmånen att ljuga om att man begått fel i det förflutna.

Dessa som resonerar så förtjänar inte någon ”andra chans” och visar tydligt upp varför de straffades från första början, genom att anse sig kunna behandla andra med våld för sin egen fördel.
Citera
2025-02-25, 17:03
Medlem
Det känns som varenda tjej kollar upp sin dejt i precis allt innan man ens träffar.
Citera
2025-02-25, 17:04
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Det är väldigt enkelt redan, har du någongång ens försökt?

Rätta mig om jag har fel, men då måste du kontakta alla tingsrätter m.m. individuellt, för att ens se om en person är förekommande i första taget?

/AI
Citera
Medlem
Firewaias avatar
Från och med när, och måste man begära att bli borttagen? Gäller det bara nya domar från och med att detta träder i kraft eller alla?
Citera
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Rättssäkerhet kräver att allmänheten har insyn i rättsprocessen för att tillse att den går rätt till. För att göra det måste alla fakta finnas tillgängliga och kunna granskas av alla.

Rättegången måste vara öppen att besöka och dom och förundersökning måste finnas att tillgå enkelt och till en låg kostnad. Fakta om målet måste kunna spridas och diskuteras fritt. Först då har allmänheten tillräcklig insyn för att rättssäkerheten skall uppnås.
Offentlighetsprincipen har gällt sedan 1766. Vad gäller insyn i domstolarna infördes detta genom förordningen den 22 april 1881 om offentlighet vid underdomstolarna, och sedermera stärktes i lagändringen i rättegångsbalken 1948.

Detta med rättsdatabaser är - sett ur ett större perspektiv - en ny företeelse och har inget med "rättssäkerhet" eller "granskning" att göra. Det finns inget som hindrar journalister eller enskilda från att diskutera eller begära ut domar. Du verkar inte ens ha förstått vad domen innebär.

Däremot går det att argumentera för att rättssäkerheten sätts ur spel när enskilda individer utsätts för vad som får liknas med en dubbelbestraffning, vilket både jag och andra har varit inne på tidigare.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-25 kl. 17:08.
Citera
2025-02-25, 17:10
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z800kul
hmm, hur kan förfalskningar vara slut i lager? :-)
De har varit slut de närmaste åren där, jag tolkar det som att de inte säljs där längre
Citera
2025-02-25, 17:18
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag tycker du ska kontakta dem nu direkt. Ju förr ju bättre.

Jag har tyvärr inte mer svar än någon annan. Jag väntar själv på svar från verifiera, lexbase och krimfup. Det återstår att se hur de väljer att tolka domen.

Jag tolkar den i ett bredare sammanhang än förbehåll att lämna ut handlingar. Den ger i alla fall en positiv indikation på hur det skulle gå om man skulle begära via domstol att uppgifterna tas bort.
Räkna inte med få något svar ifrån i vartfall krimfup, de har slutat svara på mail sedan en ganska lång tid tillbaka.
Citera
2025-02-25, 17:20
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I en demokrati och där yttrandefrihet råder är det lagligt att sprida sådana uppgifter som domar helt fritt. Det borde iofs inte finnas behov av att företag samlar in domarna och säljer dem utan de borde kunnas hämtas in av medborgarna direkt från domstolarna.
Och de kan de göra i sverige, och det har man kunnat göra så länge jag minns iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in