2025-02-24, 19:36
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Du har inget val. Hoppas du får vänta istället och döden hinner ikapp dig. Lika bra det.
Vilken vidrig kommentar. Du hävdar ju i olika trådar att du är läkare. Är det förenligt med läkareden att sitta och önska livet ur människor?

Ja, det är ett problem att läkarutbildningen inte håller samma standard i samtliga av jordens länder och att det därför är möjligt att läkare som fått sin utbildning i andra länder faktiskt inte har samma kompetens som läkare som genomgått svensk utbildning. (Givetvis finns det många andra länder som håller lika hög och säkert högre standard också.)
Andra saker som uppmärksammats i media är att många patienter tycker att det är jobbigt om det föreligger språkförbistring när man redan kan ha svårt att kommunicera exakt vad som känns fel och att det är i bästa fall bara jobbigt och i värsta fall dödligt om man inte kan göra sig förstådd med sin vårdpersonal. Det gäller förstås även åt andra hållet, att människor med svag svenska kan bli misstolkade av läkare/vårdpersonal.

Din människosyn ihop med det faktum att du inte låtsas om - eller känner till - det helt vedertagna faktumet att många läkare med utbildning utomlands inte nått upp till svenska kvalitetskrav (jodå, många har det också, förstås) gör att jag har ytterst svårt att tro på att du har genomgått en läkarutbildning. En svensk åtminstone…
Citera
2025-02-24, 19:39
Moderator
Maviels avatar
Du har alla möjligheter att komma med önskemål. Men de har inga som helst skyldigheter att tillmötesgå dig gällande önskemål om kön, etnicitet eller dylikt när det handlar om behandlande läkare.
Citera
2025-02-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ww1
Som rubriken lyder. Jag vil absolut inte opereras av en invandrar-läkare. Jag menar planerad operation. Är det bara jag som tänker att folk köper sina legitimationer i andra länder? Det har ALLTID krävts nya läkarbesök när jag hamnat hos invandrare. Det blir ALLTID misslyckat - oavsett vad det gäller - när man beblandar sig med invandrare.

Numera är det invandrarläkare precis överallt och jag måste få min operation gjord. Hur gör jag för att slippa bli opererad av invandrare?

Kan säga så här, jag vet hur det jan gå när man opereras av klåpare och därför är jag mycket försiktig gällande valet av kirurg. Och hur ofta läser man inte om klåpare i media? Även svenskar kan vara klåpare, men känns mer riskfyllt att medvetet låta en invandrare operera.

En fråga till: Vilken ålder är bäst på en kirurg? Alltså när är dom skickligast? Minst risk för skador? Är kvinnor duktigare än män gällande kirurgi?

Svar som: Då får du vara utan operation är of topic! Om du/ni inte har för avsikt att svara på mina frågor på ett seriöst sätt så ge fan i att skriv i tråden!

Kan du tänka dig att delge vilken sorts operation det handlar om, eller är det för intimt?
Citera
2025-02-24, 20:06
Medlem
Om man verkligen är i behov av en operation men kräver att få godkänna kirurgen som ska genomföra den och planerar att underkänna alla av "fel" etnicitet, då har man inte riktigt koll på sina prioriteringar här i livet.

Vägrar du även att äta mat som har tillagats av invandrare? Att köpa varor som har fraktats av invandrare? Att åka buss tillsammans med invandrare? Då straffar du bara dig själv i längden lille vän.
Citera
2025-02-24, 20:15
Medlem
Jag förstår din känsla
För varenda invandrar läkare jag träffat är en 30 årig arab med offerkofta som alltid har rätt men samtidigt gör allting fel och bakvänt
Citera
2025-02-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag förstår din känsla
För varenda invandrar läkare jag träffat är en 30 årig arab med offerkofta som alltid har rätt men samtidigt gör allting fel och bakvänt

Ja du har rätt. Lägg därtill också att dom inte kan svenska.
Citera
2025-02-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Om man verkligen är i behov av en operation men kräver att få godkänna kirurgen som ska genomföra den och planerar att underkänna alla av "fel" etnicitet, då har man inte riktigt koll på sina prioriteringar här i livet.

Vägrar du även att äta mat som har tillagats av invandrare? Att köpa varor som har fraktats av invandrare? Att åka buss tillsammans med invandrare? Då straffar du bara dig själv i längden lille vän.

Vilken tur att det finns sådana som dig som vill låta vem som helst operera...
Citera
2025-02-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

Skillnaden är att du kan inspektera maten eller läsa referenser när det kommer till butiker..med läkare har du inget val, invandrare eller ej..verkar finnas många skräck exempel och frågan är om där är ett system fel att invandrare kommer igenom enklare? Det vet jag inte men frågan är kanske värd att lyftas. Läkare verkar sitta för livet när de väl fått sin licens.

Har man en gång blivit felbehandlad när man är mycket sårbar, sjuk och kanske döende så sitter i bakhuvudet.
Citera
2025-02-24, 20:32
Medlem
seaworthys avatar
Det råder ett extremt tryck på operationer i Sverige och kommer så vara under en lång tid. Offentlig sjukvård kommer inte ta hänsyn till dina krav. Men även utan kö skulle ingen bry sig om dina nycker.
Däremot finns det ju gott om privata vårdinrättningar där du kan genomföra operationer.
Citera
2025-02-24, 20:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ww1
Precis! Känns som att dom bara är inkvoterade med risk för allmänhetens säkerhet. Det märks att dom är inkompetenta och det är omöjligt att kommunicera med dom.
De är inte inkvoterade utan är licensierade läkare. Men läkare som fått sin utbildning och sedan sin praktik under helt andra förutsättningar än de som ges till svenska läkare.

För att ge ett exempel på hur en aspekt av samhället kan fungera i de länder som dessa läkare kommer ifrån: https://www.youtube.com/watch?v=8PavA4rUypE
Citera
2025-02-24, 20:43
Medlem
MsPa1nTs avatar
Säg att du lider av grov xenofobi till den grad att du är allergisk mot människor som inte har 3generationer svenskhet i sig (kanske kan du skaffa något sorts intyg från Thailand eller öststat som intygar detta som du kan visa upp på sjukhuset med?)
Citera
2025-02-24, 20:58
Medlem
Jag har väntat på operation i 1.5 år. Ska jag välja kirurg så får jag kanske vänta i 50 år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in