Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-09, 03:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Yr.no brukar ofta visa glädjeprognoser om bra väder längre fram i tiden, men ju närmare man kommer desto mer brukar det bra vädret försämras för att till slut paja ihop helt.

Det är ju definitivt SMHI som visar lägre temperatur i sina prognoser än både klart.se och yr

https://www.klart.se/se/v%C3%A4stra-g%C3%B6talands-l%C3%A4n/v%C3%A4der-g%C3%B6teborg/j%C3%A4mf%C3%B6r/
Citera
2025-05-09, 04:49
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju definitivt SMHI som visar lägre temperatur i sina prognoser än både klart.se och yr

https://www.klart.se/se/v%C3%A4stra-g%C3%B6talands-l%C3%A4n/v%C3%A4der-g%C3%B6teborg/j%C3%A4mf%C3%B6r/
Bra tillfälle att ta skärmdump och undersöka vem som får rätt
Citera
2025-05-09, 04:55
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Yr.no brukar ofta visa glädjeprognoser om bra väder längre fram i tiden, men ju närmare man kommer desto mer brukar det bra vädret försämras för att till slut paja ihop helt.
Ungefär som SMHI med deras nederbörd. Alltid stora mängder några dagar fram, för att sedan halveras ett par ggr och till slut försvinna helt.

Annars håller jag med om Yr, oftast högre temperaturer än vad det blir i verkligheten.
En bra tumregel är att det blir nånstans mittemellan då jag upplever SMHI's temp. lite i underkant på sommarhalvåret.
Citera
2025-05-09, 08:24
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Ungefär som SMHI med deras nederbörd. Alltid stora mängder några dagar fram, för att sedan halveras ett par ggr och till slut försvinna helt.

Annars håller jag med om Yr, oftast högre temperaturer än vad det blir i verkligheten.
En bra tumregel är att det blir nånstans mittemellan då jag upplever SMHI's temp. lite i underkant på sommarhalvåret.

Har regnat en hel del inatt i norr.
Prognosen ser ut att vara uppdaterad till det sämre för helgen.

Dessa 15-18 grader är helt borta nu.
Ser ut som det blir kallt mest hela månaden.

Förvånar mig inte om kvicksilvret knappt orkar upp i 15 grader på hela månaden i norra delen av landet. På Tisdag ser det ändå ut att komma en tillfällig värmepust.
Citera
2025-05-09, 09:49
Medlem
Citat:

Kan hålla med om att de levererar överdrivet varma prognoser ibland. Ingen vädertjänst är perfekt. Vi kommer snart att få reda på hur varmt det faktiskt blir i nästa vecka.
Citera
2025-05-09, 10:50
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Bra tillfälle att ta skärmdump och undersöka vem som får rätt

Ser ut som det blir tillfälligt fint väder några dagar från Söndag till Tisdag, sen ser det ut som vi kommer vara tillbaka i gråvädret igen.

Det kommer inte bli några 20 grader i norr i Maj, ser snarare ut som det kommer stanna runt 10-12 grader i slutet av månaden.

Frågan är om det snart är för sent för en RIKTIGT bra sommar?
Citera
2025-05-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Ser ut som det blir tillfälligt fint väder några dagar från Söndag till Tisdag, sen ser det ut som vi kommer vara tillbaka i gråvädret igen.

Det kommer inte bli några 20 grader i norr i Maj, ser snarare ut som det kommer stanna runt 10-12 grader i slutet av månaden.

Frågan är om det snart är för sent för en RIKTIGT bra sommar?

Kukväder. Det är då fan att man alltid måste åka utomlands för att få sol. För varje soldag i Sverige går det 20 grådagar!
Citera
2025-05-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du får resa tillbaka hem till MENA

Cassiopeia skulle då gnälla i detta forum på värmen dagligen.

Jag tar -20 till +10 grader alla dagar i veckan hellre än +40.

Allt över 26-27 är direkt störigt om man inte ligger vid poolen/havet.
Citera
2025-05-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Cassiopeia skulle då gnälla i detta forum på värmen dagligen.

Jag tar -20 till +10 grader alla dagar i veckan hellre än +40.

Allt över 26-27 är direkt störigt om man inte ligger vid poolen/havet.

Min erfaremhet är att det bara är gamla eller feta människor som klagar på värmen. Vilken grupp tillhör du?
Citera
2025-05-09, 18:53
Medlem
Citat:
Min erfaremhet är att det bara är gamla eller feta människor som klagar på värmen. Vilken grupp tillhör du?

Min erfarenhet är att det bara är fullständiga åsnor som bor i land de avskyr vädret i. Varför flyttar du inte till Dubai eller liknande så får du upp emot 40-50 grader halva året.

Är redan nästan 40 grader nu dagtid Är ju helt underbart eller hur?

Antar att du aldrig vill ha ac i liknande länder? Varken i hus eller bil? För då är du ju fet och gammal?!
Senast redigerad av flanders 2025-05-09 kl. 18:56.
Citera
2025-05-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Min erfarenhet är att det bara är fullständiga åsnor som bor i land de avskyr vädret i. Varför flyttar du inte till Dubai eller liknande så får du upp emot 40-50 grader halva året.

Är redan nästan 40 grader nu dagtid Är ju helt underbart eller hur?

Antar att du aldrig vill ha ac i liknande länder? Varken i hus eller bil? För då är du ju fet och gammal?!

Sluta tjafsa nu och håll dig till ämnet.
Citera
2025-05-10, 08:39
Citat:

Något har hänt med årets Maj värme, kommer inte ihåg när Maj var så här kall senast.

Det är bara helgen som kommer vara hyfsad, sen är vi tillbaka på ca 10 grader här i norr, knappt sommarvärme enligt SMHIs definition.

Maj kommer mer vara som en vårmånad i år, så nu har vi i princip förlorat en till "sommar" månad.
Vissa år kan Maj vara jäkligt fint.

Ska vi tro senaste åren så är det bara Juni kvar att hoppas på, i Juli regnar det nästan alltid mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in