Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-08, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingen meteorolog kan spå ett smack utöver max en hyfsat träffsäker prognos en vecka framåt. Allt annat är kaffesump

Ja fy fan vad kallt det varit sista veckan här i norr, isande nordliga vindar.

Det kan stå +8 på termometern men känns som minusgrader, dessutom har det varit minusgrader på nätterna. Men 8 grader är ju kylskåps-temperatur typ.

Det är enklare att klä rätt sig för +0 grader och sol tycker jag.
Citera
2025-05-08, 08:54
Det är kallt ute, men när solen ligger på blir det ändå varmt inomhus. Har fått dra igång fläkten flera gånger den här veckan.
Citera
2025-05-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Ja fy fan vad kallt det varit sista veckan här i norr, isande nordliga vindar.

Det kan stå +8 på termometern men känns som minusgrader, dessutom har det varit minusgrader på nätterna. Men 8 grader är ju kylskåps-temperatur typ.

Det är enklare att klä rätt sig för +0 grader och sol tycker jag.

Samma i Sthlm. Känns svinkallt. Men bådar gott inför sommaren. Håller detta kalla väder i sig in en bit i Juni får vi supervärme i juli/augusti.

Om Maj/första halvan av juni blir kall och jäkligt blir juli/augusti kanon. Om maj/första halvan av juni blir soligt och varmt blir det kallt och regnigt hela juli/augusti.

Det sambandet är urstarkt och har gällt varje sommar i över 30 års tid (med 2018 som enda undantag) 1994 tex var det iskallt fram tills typ midsommar. Skitsomrar som 2000 kanonfint i maj/början av juni osv.
Citera
2025-05-08, 10:58
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samma i Sthlm. Känns svinkallt. Men bådar gott inför sommaren. Håller detta kalla väder i sig in en bit i Juni får vi supervärme i juli/augusti.

Om Maj/första halvan av juni blir kall och jäkligt blir juli/augusti kanon. Om maj/första halvan av juni blir soligt och varmt blir det kallt och regnigt hela juli/augusti.

Det sambandet är urstarkt och har gällt varje sommar i över 30 års tid (med 2018 som enda undantag) 1994 tex var det iskallt fram tills typ midsommar. Skitsomrar som 2000 kanonfint i maj/början av juni osv.

Ja det ser ut att vända på Söndag, 2 veckor av kallt väder i Maj ser det ut att bli.

Frågan är om vändningen kommer för tidigt ?
Citera
2025-05-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Ja det ser ut att vända på Söndag, 2 veckor av kallt väder i Maj ser det ut att bli.

Frågan är om vändningen kommer för tidigt ?

Vart ser du den vändningen?
Tittar vi på smhi:s statistik så har 4 av de 5 senaste årens julimånader varit kallare än normalt i så gott som hela landet. Väldigt tydligt att något har hänt de senaste åren.
Citera
2025-05-08, 11:46
Medlem
Det ser ut att bli varmare i nästa vecka. 15-20 grader i södra Sverige kanske strax över 20 grader på sina håll. Risken för en ny omgång med nordliga vindar kvarstår dock om högtrycket skulle vandra tillbaka till Grönland igen.
Citera
2025-05-08, 13:39
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Tittar vi på smhi:s statistik så har 4 av de 5 senaste årens julimånader varit kallare än normalt i så gott som hela landet. Väldigt tydligt att något har hänt de senaste åren.

Ser ut som nästa vecka bjuder på 15-17 grader och sol där jag bor.
Knappt 10 grader denna vecka.
Men om det är en vändning är för tidigt att säga.
Jag vågar inte heller hoppas på någon sommar med många högsommardagar.
Citera
2025-05-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Det ser ut att bli varmare i nästa vecka. 15-20 grader i södra Sverige kanske strax över 20 grader på sina håll. Risken för en ny omgång med nordliga vindar kvarstår dock om högtrycket skulle vandra tillbaka till Grönland igen.

Vart ser du den glädjeprognosen? Smhi visar fortsatt nordväst eller nordlig vind för Sthlm, halvmulet och inte mer än 14 grader även nästa vecka.
I vanlig ordning sprider du massa desinformation. Betald av klimatlobbyn?
Citera
2025-05-08, 14:50
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
En sak som hänt är att vi bytte referensperiod 2021 mot en som är varmare. Det spelar såklart in om man jämför kartor. Det som är ljusblått nu, skulle varit gult/orange med tidigare referensperiod.
Så jämfört med tidigare period så är det fortfarande ett litet, litet överskott.
Citera
2025-05-08, 16:06
Citat:
Vart ser du den glädjeprognosen? Smhi visar fortsatt nordväst eller nordlig vind för Sthlm, halvmulet och inte mer än 14 grader även nästa vecka.

Det är alltid kallare ju närmare kusten man kommer den här årstiden.

Bättre några mil inåt land, behöver bara komma 4-5 mil bort från kusten så kan det skilja 4-5 grader.

Ni får värme på hösten istället, så gillar man vårvärmen då ska man absolut inte bo i någon stad på ostkusten.
Citera
2025-05-08, 18:13
Medlem
Citat:

Och du är paranoid i vanlig ordning. Kolla på prognosen för lite andra ställen så kommer du att se. Men jag använder mig främst av ecmwf:s vädermodell och yr.no som jag upplever har något högre träffsäkerhet i sina prognoser. Enligt yr.no ska det vara 20-22 plusgrader i Göteborg och 17-18 grader i Stockholm i nästa vecka. Ecmwf:s senaste körning visar 15-20 grader i större delen av södra Sverige i nästa vecka och den brukar vara ganska träffsäker åtminstone 5 dygn framåt. Vi får se hur det blir.

Som ett exempel visade yr.no att det skulle bli 17 grader idag medan smhi visade 14 grader för Göteborg. Enligt smhi:s väderstation var det 16.4 grader som varmast.
Citera
2025-05-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Och du är paranoid i vanlig ordning. Kolla på prognosen för lite andra ställen så kommer du att se. Men jag använder mig främst av ecmwf:s vädermodell och yr.no som jag upplever har något högre träffsäkerhet i sina prognoser. Enligt yr.no ska det vara 20-22 plusgrader i Göteborg och 17-18 grader i Stockholm i nästa vecka. Ecmwf:s senaste körning visar 15-20 grader i större delen av södra Sverige i nästa vecka och den brukar vara ganska träffsäker åtminstone 5 dygn framåt. Vi får se hur det blir.

Som ett exempel visade yr.no att det skulle bli 17 grader idag medan smhi visade 14 grader för Göteborg. Enligt smhi:s väderstation var det 16.4 grader som varmast.

Yr.no brukar ofta visa glädjeprognoser om bra väder längre fram i tiden, men ju närmare man kommer desto mer brukar det bra vädret försämras för att till slut paja ihop helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in