Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Ingen av dessa prognoser tycks slå in, det blir alltid fel.

Min prognos har i princip stämt varje år i 30 år med endast ett tydligt undantag 2018. Följ den så har du +90% sannolikhet.
Citera
2025-04-17, 10:19
Medlem
Citat:
En sommar månad med 17 grader i medeltemp, kan upplevas väldigt olika beroende på om det är soliga dagar och lite kallare nätter, än om det är 17 grader och mulet dygnet runt.

Jag föredrar ju 22-23 på dagen, och 12-13 grader på natten i Juli men det troliga är att vi får 17 grader i medeltemp och mulet.

Sen säger experterna att vi haft en varm sommar för att medeltempen var hög och då går alla svenskar bananas och vill mörda experterna
Eftersom vi inte fick den utlovade solbrännan på semestern...
haha

Det enda självklara tipset till alla som gillar sol är att hålla sig så långt österut som möjligt. Öland, Gotland och Sthlms skärgård är otroligt solsäkert jämfört med resten av lndet.

Håll dig långt jävla borta från västkusten och fjällen.

Förra sommaren gnälldes det enormt. Men jag hade en trevlig och solig sommar med 20-25 grader och mestadels soligt i skärgården. Tom så pass att skog och mark blev torrt som fnöske. Fick vattna gräset så det skulle ha en chans att överleva.

https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2024/
Senast redigerad av flanders 2025-04-17 kl. 10:21.
Citera
2025-04-17, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det enda självklara tipset till alla som gillar sol är att hålla sig så långt österut som möjligt. Öland, Gotland och Sthlms skärgård är otroligt solsäkert jämfört med resten av lndet.

Förra sommaren gnälldes det enormt. Men jag hade en trevlig och solig sommar med 20-25 grader och mestadels soligt i skärgården. Tom så pass att skog och mark blev torrt som fnöske. Fick vattna gräset så det skulle ha en chans att överleva.

Håll dig borta från Norrland

Om det inte är i området kring Pajala/Haparanda, där brukar det vara bättre väder och kan vara superhett på grund av inlandsklimatet som blir där.
Citera
2025-04-17, 11:38
Medlem
Citat:
Håll dig borta från Norrland

Om det inte är i området kring Pajala/Haparanda, där brukar det vara bättre väder och kan vara superhett på grund av inlandsklimatet som blir där.

Jag tycker Sthlm är gränsfall för vad jag pallar med. Att bo i typ Borlänge, Växjö eller Göteborg vore total tortyr med allt regn. Förstår inte hur folk står ut där
Citera
2025-04-17, 13:13
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:

Samma här. Bor i Kalmar-trakten och förra sommaren hade jag samma som du. Hela vägen ner till Blekingekusten är väldigt solsäkert. Karlskrona t.ex. är väl en av de städer som brukar placera sig högt upp i soltoppen.
Oavsett vad prognoserna säger; åk till denna del av landet om ni vill ha sol och semestrar i Sverige.
Citera
2025-04-17, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Samma här. Bor i Kalmar-trakten och förra sommaren hade jag samma som du. Hela vägen ner till Blekingekusten är väldigt solsäkert. Karlskrona t.ex. är väl en av de städer som brukar placera sig högt upp i soltoppen.
Oavsett vad prognoserna säger; åk till denna del av landet om ni vill ha sol och semestrar i Sverige.

Det finns nog en anledning till att Öland och Gotland är så populärt.
Norrländska kusten är mer osäkert, iaf norr om Gävle.

Men jag tycker oftast det är stekhet så fort man kommer till Gävle och söderut på sommaren.
Slår sällan fel att det är varmast på Tönnebro eller Gävlebro när man åker söderut.
Citera
2025-04-17, 14:25
Medlem
Citat:
Det finns nog en anledning till att Öland och Gotland är så populärt.
Norrländska kusten är mer osäkert, iaf norr om Gävle.

Men jag tycker oftast det är stekhet så fort man kommer till Gävle och söderut på sommaren.
Slår sällan fel att det är varmast på Tönnebro eller Gävlebro när man åker söderut.
Av Alla nordens större städer har Sthlm högst medeltemp på sommaren. Högre än Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Malmö, Göteborg och mindre regn än alla dessa städer. Sen är Skärgården, Öland och Gotland ytterligare ett steg upp för solsäkerhet.

Nackdelen med tex Gotland är att allt vatten drar ned medeltempen och driver vind. Har varit på Gotland med 14 grader och stark snålblåst i Juli. Vedervärdigt.

Västkusten och fjällen får all lågtryck från atlanten och inlandet får mycket moln på dagtid pga uppvärmning och uppvärmning av marken som skapar skurar. Detta slipper allt vis Östersjön då vattnet inte värms upp som mark.
Citera
2025-04-17, 16:07
Medlem
Citat:
Av Alla nordens större städer har Sthlm högst medeltemp på sommaren. Högre än Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Malmö, Göteborg och mindre regn än alla dessa städer. Sen är Skärgården, Öland och Gotland ytterligare ett steg upp för solsäkerhet.

Nackdelen med tex Gotland är att allt vatten drar ned medeltempen och driver vind. Har varit på Gotland med 14 grader och stark snålblåst i Juli. Vedervärdigt.

Västkusten och fjällen får all lågtryck från atlanten och inlandet får mycket moln på dagtid pga uppvärmning och uppvärmning av marken som skapar skurar. Detta slipper allt vis Östersjön då vattnet inte värms upp som mark.

Härligt väder här på västkusten idag, tjejerna svassar omkring i kjol och minitoppar, mkt trevligt att titta på.
Citera
2025-04-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Härligt väder här på västkusten idag, tjejerna svassar omkring i kjol och minitoppar, mkt trevligt att titta på.

Västkusten får alltid det bästa vädret när det blåser ostliga vindar. 23.6C i Göteborg är preliminärt dagens högsta temperatur och ett nytt årshögsta för Sverige.
Citera
2025-04-17, 18:53
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Västkusten får alltid det bästa vädret när det blåser ostliga vindar. 23.6C i Göteborg är preliminärt dagens högsta temperatur och ett nytt årshögsta för Sverige.

Göteborg får skitvädret först, och går det rakt över landet så undkommer det Stockholm oftast.
Vi har även ett liknande fenomen i fjällvärlden där vindarna letar sig in, oftast kring Åre/Storlien eller Stekenjokk.

Ju längre norrut och österut man kommer, desto bättre chans att undvika västvindarna från Atlanten.

Stockholm kommer dock dra nitlotten i påsk.

Det ser ut som rysskylan kommer några månader för sent.

Det fina vädret ser nu ut att vara ett minne blott för resten av April.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-17 kl. 19:03.
Citera
2025-04-17, 20:06
Citat:

Nu är det slut på finvädret för den här gången
hela påskhelgen blir skit
Sen blir det strålande sol Tisdag-Onsdag nästa vecka då alla jobbar igen.
Citera
2025-04-18, 13:22
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Grattis! Längesedan man såg sådant.
Här är väl omkring 50% av tjejerna från länder där sådan klädsel inte är tillåtet, och de svenska 50% undviker sådan klädsel pga att även 50% av männen kommer från dysfunktionella länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in