Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-18, 04:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Är ute på min kvällspromenad och för första gången på ett bra tag så känns det verkligen som höst. Minus löv på marken då men det blåser kyligt, bäcksvart ute (förutom lite ljusare vid horisonten som förstörde en del av promenaden) och månen lyser mellan molnen. Fryser om fingrarna gör jag också.

Nästa vecka sjunker temperaturen ner till 7 också här i Uppsala

Prognosen säger 24 grader idag
Citera
2025-08-18, 12:04
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Prognosen säger 24 grader idag

Var 9,1c som lägst inatt, knappast en ljum sommarnatt, från imorgon och minst 1 vecka dagstemp under 20c så mer tidig höst än sommar.
Senast redigerad av Faronstream 2025-08-18 kl. 12:09.
Citera
2025-08-18, 12:47
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Runt 20 här fr.o.m. onsdag, och innan dess 25-26. Vet inte om jag skulle kalla det kyla direkt. Känns som ganska normala dagstemperaturer andra halvan av augusti.

Vi pratar om sverige. Många delar av södra sverige får inte ens 15 grader i slutet av veckan. Norrland får riktigt bitande kall höst! Flera veckor tidigare än normalt.

Ovanligt kallt för att vara augusti!
Citera
2025-08-18, 14:16
Medlem
afvongreves avatar
Soligt och 22 grader i Stockholmsområdet idag.
Citera
2025-08-18, 15:13
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Var 9,1c som lägst inatt, knappast en ljum sommarnatt, från imorgon och minst 1 vecka dagstemp under 20c så mer tidig höst än sommar.

Som jag sa till en gubbe som på morgonen igår sa att det var höst. För att några timmar senare njöt av sommarvädret. Och några timmar senare sa att det var höst. Samma dag alltså.

Vi bor i Sverige. Det är vanligt med att det blir kallt så fort solen försvinner. Till exempel så var det 6 grader VARMT på morgonen 13 juni i år. Inte var det höst för det. I Sverige bestämmer temperaturen om det är höst eller inte. I andra varmare länder så är varje årstid 3 månader. Oavsett temperatur.

Är dygnets medeltemperatur över 10 grader så är det sommar. Det är så det är bestämt.

Finns ju midsommaraftonar där morgon temperaturen är så låg så man fryser. Och runt 15 grader som varmast. Med spöregn hela dagen

Vi har ett jävla klimat i det här landet. Värme ena dagen och nästa dag fryser man. Men det är sommar i Sverige det. Vänj er. Klimatet kommer inte ändras på jävligt länge.
Citera
2025-08-18, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Soligt och 22 grader i Stockholmsområdet idag.

Det var nog sista dagen med 20+, ser ut att bli betydligt svalare framåt.
Hösten kan inträffa först 1a Augusti enligt SMHIs definition men då måste det vara under 10 grader i medeltemp i 5 dagar, vi är inte riktigt där ännu. Men det kan gå väldigt snabbt.
Citera
2025-08-18, 16:03
Medlem
afvongreves avatar
23 grader nu i Stockholm!
Citera
2025-08-18, 16:50
Medlem
afvongreves avatar
24 grader i Örebro och Borlänge och 26 grader i Jönköping.
Senast redigerad av afvongreve 2025-08-18 kl. 16:58.
Citera
2025-08-18, 17:30
Medlem
FlashbackBeers avatar
22 - 23 grader som det är nu i Stockholm är perfekt. Riktigt lagom och bra.

Men ser ut bli svalare framöver som någon skrev tidigare. När man tittar på klart.se ser man inga temperaturer över 20 grader i Stockholm de närmaste 15 dagarna. Det blir istället mellan 15 - 18 grader och många molniga dagar. Själv tycker jag det blir bra så.
Citera
2025-08-18, 17:58
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackBeer
22 - 23 grader som det är nu i Stockholm är perfekt. Riktigt lagom och bra.

Men ser ut bli svalare framöver som någon skrev tidigare. När man tittar på klart.se ser man inga temperaturer över 20 grader i Stockholm de närmaste 15 dagarna. Det blir istället mellan 15 - 18 grader och många molniga dagar. Själv tycker jag det blir bra så.

Kommer vända tillbaka till norska Nordvästvindar igen, till det mer normala Sverige vädret.

Hela Juli och en bra bit in i Augusti har präglats av sydväst eller sydostvindar, mest från ost.

Vi får se om hösten kommer präglas av Nordväst vinden i såna fall är risken stor att det blir en mild vinter om vindarna vänder i November. Nu har det varit nästan 2 månader med enbart sydvindar, eller från ost.

Vill man ha kallt och mycket snö får vi hoppas på ostvindar i November/December annars blir det slaskväder från Norge.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-18 kl. 18:01.
Citera
2025-08-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag måste ha nån form av säsongsdepression, är nästan helt övertygad om det. Jag mår inte dåligt så men jag ”blommar” inte ut på våren/sommaren lika som jag gör på hösten. Märker att när det blir kallt o mörkt så blir jag glad o positiv, o jag känner ett lugn inom mig. Nån annan?

Det är nåt fel på dig människa! Normalt folk trivs när det är 25-30 grader, soligt och ljust och sommar och party på beachen
Citera
2025-08-19, 00:30
Medlem
Sommaren är över. 9 månader tills det (kanske) blir varmt några veckor igen! Sverige är ett jävla kukland säger jag... Hur fan står folk ut att bo här??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in