2021-05-07, 14:47
Medlem
Facades avatar
Monster Magnet.

Få band som lyckas klämma i så många bra låtar på en skiva som t.ex Mastermind.

Såg dock nu att de släppt en platta 2018 som jag ej hört.
Citera
2021-05-08, 02:15
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Monster Magnet.

Få band som lyckas klämma i så många bra låtar på en skiva som t.ex Mastermind.

Såg dock nu att de släppt en platta 2018 som jag ej hört.

Okej, nu väntar vi bara på att Metallica och Bruce Springsteen också ska bli framhävda som exempel på underskattade artister...
Citera
2021-05-08, 07:29
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Okej, nu väntar vi bara på att Metallica och Bruce Springsteen också ska bli framhävda som exempel på underskattade artister...

Så jäkla stora är väl inte Monster Magnet?
Eller är det JAG som har underskattat hur stora de är?
Citera
2021-05-08, 19:01
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Så jäkla stora är väl inte Monster Magnet?
Eller är det JAG som har underskattat hur stora de är?

Jag vet inte hur gammal du är, men i min ungdom i slutet av 90-talet var de definitivt ett av de större rockbanden, mycket flitigt spelade på MTV. Låten "Space lord" tog sig t.ex. upp på tredjeplatsen på den amerikanska singellistan, och den långt senare upplagda videon på bandets VEVO-kanal har idag 22 miljoner visningar.

Må så vara att de idag är långt ifrån den position de hade då de var som störst, men jämfört med många andra artister som omnämnts i denna tråd är de ändå giganter.
Citera
2021-05-08, 23:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag vet inte hur gammal du är, men i min ungdom i slutet av 90-talet var de definitivt ett av de större rockbanden, mycket flitigt spelade på MTV. Låten "Space lord" tog sig t.ex. upp på tredjeplatsen på den amerikanska singellistan, och den långt senare upplagda videon på bandets VEVO-kanal har idag 22 miljoner visningar.

Må så vara att de idag är långt ifrån den position de hade då de var som störst, men jämfört med många andra artister som omnämnts i denna tråd är de ändå giganter.

Då får jag helt enkelt påvisa att jag är för ung för det
Tack för rättningen, och ändå skönt att dom varit så stora för det tycker jag dom är värda.
Citera
2021-05-09, 00:13
Medlem
Uncorruptables avatar
Spinal Tap.
Citera
2021-05-09, 13:34
Medlem
Adelaides avatar
Cuby & The Blizzards blev väl knappast några världskändisar även om de hade en viss framgång i hemlandet Holland under Nederbeat-rörelsen. Musiken är skön 60-tals blues, mycket bättre än den som Rolling Stones kläckte ur sig samtidigt.
Citera
2021-05-09, 14:29
Medlem
På sin tid (70-talet) var det nog The Sweet och The Runaways - i alla fall om vi menar "underskattade/föraktade av kritiker och musikjournalister". Bägge banden hade riktigt bra musiker (särskilt Sweet) starka frontmän och många bra låtar, men de beskrevs oftast som trashiga B-band eller möjligen gravt guilty pleasures.
Citera
2023-12-09, 17:48
Medlem
Crashdïet. Grymt underskattade.

Bättre än tex Backyard Babies och Hardcore Superstar, som har dragit ung samma publik. Men BB och HS har lyckats mycket bättre.
Knappt nån minns Crashdïet längre
Crashdïet har iofs betat av fyra sångare (!) vilket knappast har gynnat kommersen och credden osv.
Deras luddiga identitet förvirrar publiken.
Jag tycker att allt tom senaste alstret har varit grymt bra och Simon Crüz sopade för fan mattan med Jocke och Nicke, som är ganska platta och trista.
Citera
2023-12-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massalov
Gun Club: Musikaliskt och textmässigt överlägset The Cramps. Började som riktigt smutsig punk-blues, övergick mer och mer till post-punk och sen alternativ rock. Mother of Earth, Yellow eyes, Idiot Waltz, hela Pastoral hide-and-seek albumet. Sista tiden hade sångaren utvecklats till en virtuös blues-gitarrist, tyvärr var han alltid för nerknarkad och i dåligt skick för att nyttja sin talang fullt ut. Absolut att Thåström och Jack White har name-droppat honom, men utöver det är det förvånansvärt få människor som känner till detta band. Lite ojämn produktion, men deras näst sista album är fyllt av riktigt, riktigt bra gitarr-baserad alternativ rock och har ett helt unikt sound. Deppigt, röjigt, svängigt och vackert samtidigt. Jeffrey Lee Pierce var den som fick mig att våga börja sjunga, och för mig är han en större ikon än både Cobain och Lux.

Megadeth: Näst-största och näst-mest-framgångsrika thrash metal bandet, men fortfarande brutalt underskattade, framför allt skivorna under 90-talet är fulla av fantastiska riff, solon och melodier och till och med Risk innehåller åtminstonde en låt som är bättre än allt metallica gjorde efter black album (Låten Seven). Dave Mustaine hade nog kunnat bli framgångsrik inom vilken genre som helst.

Nja. Mustaine är väl allmänt erkänd som geni och multikonstnär. Och Megadeth har sålt 20-30 miljoner skivor, innehållande komplex och erkänt svårspelad musik. Det finns väl inte en hårdrocksgitarrist som inte ser Mustaines storhet? Karln är en fantastisk gitarrist och grymt kreativ.
Citera
2023-12-09, 19:04
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Några underskattade band...

Tesla
Medan många band inom melodisk rock och glam nådde stor framgång under 80-talet, så hamnade Tesla vid sidan av. Detta är synd då de var så mycket bättre än många andra från samma tid, och har en gitarrduo i absolut världsklass.

Night Ranger
Se föregående motivering. Sister Christian är LÅNGT ifrån representativ för detta makalösa band.

Dan Reed Network
Leverade förr i världen enbart kalasskivor, men lyckades aldrig slå internationellt. Har dock ett kultfölje bland folk i Sverige och Storbritanien.

Saga
Så mycket kalasmusik från dessa kanadensare, som med sin blandning av pophooks och progressiv rock hittat ett helt eget sound. Sången är i världsklass och så även samspelet mellan keyboardslingorna och (det originella) gitarrspelet.

Ministry
Pionjärer inom industrimetal, som tyvärr hamnat i skuggan av senare akter som Rammstein och Nine Inch Nails. Trots ett och annat snedsteg (Filth Pig, jag tittar på dig...) så är de helt klart genrens nummer ett.

Carcass
Även här pionjärer, inte bara inom en utan flera dödsgenrer (grindcore/goregrind, melodisk döds, death n' roll). Trots detta lirar de ofta som förband till akter som de själva inspirerat. Har också hamnat lite i skuggan av deras grindkollegor Napalm Death.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2023-12-09 kl. 19:07.
Citera
2023-12-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Carcass
Även här pionjärer, inte bara inom en utan flera dödsgenrer (grindcore/goregrind, melodisk döds, death n' roll). Trots detta lirar de ofta som förband till akter som de själva inspirerat. Har också hamnat lite i skuggan av deras grindkollegor Napalm Death.

Det är faktiskt förjävligt att de tvingas vara förband till skräp som Arch Enemy. En del av förklaringen till att Carcass är underskattade (bland den yngre publiken, ska tilläggas) är nog att bandet var på is i över tio år och de som upptäckte metal på 00-talet eller 2010-talet kanske inte fick samma naturliga relation till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in