2021-02-28, 13:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Bandet "Wall of Voodoo" är jävligt underskattade.
Citera
2021-02-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Symfoniprogrock om man vill. Bildat -76 i Toronto. Ett av de största banden i början av 80-talet. Har aldrig slutat även om det gått både upp och ner. Nytt album Symmetry kommer snart!

Citat:
A.C.T bildades i Malmö i slutet av nittiotalet inspirerade av bl.a. Saga. Spelade brallorna av Saga när de turnerade ihop och har alltid levererat på topp. Ny fantastisk EP Heatwave släpptes i fredags. MISSA INTE DEN! Världens bästa och mest underskattade band om du frågar mig.

Haha.. Nu fick du mig att bli nyfiken och lyssna, just nu är jag inne på Mr. Landlord.

Låter faktiskt bra. Ganska up-beat och "glad" musik. Tack för tipsen!

Mvh.
Citera
2021-03-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Haha.. Nu fick du mig att bli nyfiken och lyssna, just nu är jag inne på Mr. Landlord.

Låter faktiskt bra. Ganska up-beat och "glad" musik. Tack för tipsen!

Mvh.
Kul att du gillar det! Musiken är oerhört varierande och bjuder ständigt på nya överraskningar. Virtuosa musiker och texter med både djup och mycket humor. Som du säger gladare och mer catchy än progrock i allmänhet men också många väldigt vackra och allvarliga låtar.
Citera
2021-03-01, 08:41
Medlem
Citat:
Kul att du gillar det! Musiken är oerhört varierande och bjuder ständigt på nya överraskningar. Virtuosa musiker och texter med både djup och mycket humor. Som du säger gladare och mer catchy än progrock i allmänhet men också många väldigt vackra och allvarliga låtar.

Definitivt!
Det är roligt att upptäcka nåt nytt, I salute you.
Citera
2021-03-01, 08:46
Medlem
Gun Club: Musikaliskt och textmässigt överlägset The Cramps. Började som riktigt smutsig punk-blues, övergick mer och mer till post-punk och sen alternativ rock. Mother of Earth, Yellow eyes, Idiot Waltz, hela Pastoral hide-and-seek albumet. Sista tiden hade sångaren utvecklats till en virtuös blues-gitarrist, tyvärr var han alltid för nerknarkad och i dåligt skick för att nyttja sin talang fullt ut. Absolut att Thåström och Jack White har name-droppat honom, men utöver det är det förvånansvärt få människor som känner till detta band. Lite ojämn produktion, men deras näst sista album är fyllt av riktigt, riktigt bra gitarr-baserad alternativ rock och har ett helt unikt sound. Deppigt, röjigt, svängigt och vackert samtidigt. Jeffrey Lee Pierce var den som fick mig att våga börja sjunga, och för mig är han en större ikon än både Cobain och Lux.

Megadeth: Näst-största och näst-mest-framgångsrika thrash metal bandet, men fortfarande brutalt underskattade, framför allt skivorna under 90-talet är fulla av fantastiska riff, solon och melodier och till och med Risk innehåller åtminstonde en låt som är bättre än allt metallica gjorde efter black album (Låten Seven). Dave Mustaine hade nog kunnat bli framgångsrik inom vilken genre som helst.
Citera
2021-03-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Definitivt!
Det är roligt att upptäcka nåt nytt, I salute you.
You’re wecome my musical friend!🤟
Citera
2021-03-01, 10:02
Medlem
Citat:
You’re wecome my musical friend!🤟
Hm welcome ska det vara...
Citera
2021-03-01, 12:58
Medlem
Citat:
Hm welcome ska det vara...

Jag förstod det. Hehe. 🤟

OnT: Death In Vegas är ett annat band jag tycker borde få mer credit för sina låtar, även om de kanske inte är aktiva längre.
Citera
2021-03-02, 02:51
Bannlyst
Vad är det här? Någon måste ju sammanställa vilka som ligger i topp nu. Eller finns det? Vi måste få veta.
Citera
2021-03-03, 15:22
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bandet "Wall of Voodoo" är jävligt underskattade.

Citat:
Ursprungligen postat av Massalov
Gun Club: Musikaliskt och textmässigt överlägset The Cramps.

Ett par väldigt bra band. Men underskattade...? Kanske, men båda två var väl ungefär så stora som ett amerikanskt alternativband kan förväntas bli. De släppte en hel del plattor, gjorde omfattande internationella turnéer (jag såg bägge på åttiotalet), och var avstamp för respektive sångares solokarriär. Men självklart hade de förtjänat större publik.

För att hitta riktigt underskattade band måste man gräva djupare i den underjordiska myllan. Mighty Sphincter exempelvis, sprungna ur Phoenix punkscen som även gav oss Meat Puppets och Sun City Girls. Deras hybrid av deathrock (Christian Death, 45 Grave) och noiserock (Jesus Lizard, Scratch Acid) var jävligt revolutionerande men de flesta missade det. Pain Teens från Houston var ett annat exempel. Någon slags punk i grunden, men med ett spännande bagage av krautinfluenser, tapeloopar och annat mysko krafs borde de ha rönt större uppmärksamhet. Den som händelsevis lyssnat på Indian Jewelry (också från Houston) på senare år ska veta att de tagit en hel del från Pain Teens, det har IJ-medlemmarna själva bekräftat när jag snackade med dem efter en spelning.
Citera
2021-03-03, 15:50
Medlem
Soterns avatar
The Velvet Underground och Roxy Music. Båda stilbildare men idag ganska bortglömda.
Citera
2021-03-25, 00:22
Medlem
Maidenmartins avatar
Opeth: Deras stil faller kanske inte alla i smaken men det går inte att bortse från att Åkerfeldt är en av de bästa låtskrivarna metalgenren har sett. Kombinationen av death metal och progressiv metal/progressiv rock gör att jag har placerat dem i ett eget fack genremässigt. Det finns fanimej inget band som liknar Opeth. Den unika touchen har förvisso kanske försvunnit sedan de gick över till att spela mer traditionell progressiv rock, men faktum kvarstår att Opeth har kvalité nog att vara mycket större än vad de i dagsläget är. Jag antar att det är för att det kan vara svårt att komma in i dem då de är såpass okonventionella och avancerade men gör man det är det värt varenda sekund!

Testament: Att skämtbandet Anthrax räknas in bland de fyra stora av thrash framför Testament är ett hån. Testament har levererat högklassig metal i över 30 år och har dessutom lyckats med konsttrycket att variera sitt sound utan att kvalitén blivit lidande. Idag har de dessutom en lineup som i det närmaste skulle kunna klassas som en supergrupp inom metalgenren. De är definitionen av "consistent" och förtjänar att omnämnas bland Metallica, Slayer och Megadeth hundra gånger mer än vad Anthrax gör.

Savatage: Hur kunde de inte bli större än vad de blev? Hårdare än Maiden och Priest men inte lika hårda som Metallica och Slayer. Aggressiva men också väldigt melodiösa. Förhållandevis avancerade men med en tillgänglig framtoning som var lätt att fastna för. Deras stil hade alla verktyg för att göra dem till metal-legender. Istället har de blivit ett kultband som endast de mest inbitna metalfansen känner till. De förtjänade så mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in