2011-09-27, 00:15
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Skulle vilja nämna Type O Negative. Deras tidigare album är rena mästerverk, riffen är fanimej blytunga stundtals och Stålpeter briljerar. Toppen på karriären är dock i mina ögon October Rust, som är en genialisk platta rakt igenom... finns inte en enda medelmåttig låt.
Citera
2011-11-18, 14:40
Medlem
von_Ss avatar
Världens är väl att ta i, men jag har plöjt en massa Lake Of Tears på sistone och de har en massa riktigt bra musik. Recensioner jag har läst handlar väl mest om hur dumma ämnen de behandlar i texterna men faktum är att det är musik som borde gå hem hos många som nog inte ens hört dem.

http://www.youtube.com/watch?v=ezaexYdGNtA
Citera
2011-11-18, 19:13
Medlem
omskurengurkas avatar
Många avfärdar Scorpions som ett 80-tals "cock-rock" band. Men på 70-talet släppte dem faktiskt en hel del fina grejer!

Blue Öyster Cult har faktiskt spelat in mer låtar än The Reaper. Deras 3 första album är guld
Citera
2011-11-19, 02:43
Medlem
Nuealltbras avatar
Jag kan med säkerhet säga att Television är världens mest underskattade band.

Inte många som slår Tom Verlaines nästan lite för gnälliga röst eller Richard Lloyds fruktansvärt ambitiösa och fantastiska solon. Inte många som slår Billy Ficcas lekfullhet på trummorna eller Richard Hells varma basgångar.

Tyvärr ett av dom banden som hamnade i skymundan bakom punken som bröt ut samma tid som Marquee Moon släpptes, '77.
Citera
2011-11-19, 03:32
Medlem
paradigmforcosmoss avatar
Jag skulle nog säga Soundgarden innan Superunknown.
Citera
2011-11-19, 03:40
Medlem
SilentBleedings avatar
Okej, ska försöka nämna band som inte är allt för underground!

Pentagram.
The Damned.
Koffin Kats.
Zeke.
Citera
2011-11-19, 03:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag har två band som jag faktiskt aldrig förstått att inte fler uppskattar men jag fortsätter tjata om dem till folk fattar.
Det första är Spit for Athena, som på plattan Piss is perfect lyckas få till allt på en gång: det är melodiöst men samtidigt jävligt kantigt, snabbt men varierat och framförallt jävligt bra.
Det andra bandet är Murder City Devils, som la ner 2001 - men faktiskt varit ute på återföreningsturnér då och då - som precis som mitt förstnämnda egentligen bara gjorde en riktigt bra platta - In name and blood - men den är verkligen grym.

Detta är alltså inget för mainstreamlyssnaren, detta är musik som ofta behöver växa på en innan man uppskattar den och det är inte ens säkert att man älskar det hur många chanser man än ger det...men ge dem en chans!
De är värda det.

Sen måste jag faktiskt tipsa om Genki Sudo. Detta är något HEEEEELT annat, detta är söt pop på pidginengelska och jag kan inte låta bli att charmas av det.

Underskattat vet jag inte men hur mycket japansk musik lyssnar DU på egentligen?
Citera
2011-11-19, 17:31
Avslutad
Y & T tycker jag är underskattade.Lirar skiten ur dom flesta hårdrockband live.Och jag har sett mååånga band.Gjorde några riktigt bra skivor under 80-talet (Earthshaker,Black tiger och Open fire).Den senaste skivan (Facemelter) som dom släppte för några år sedan är inte så kass för att vara ett band som hade sina glansdagar på 80-talet.

Balance är underskattade.Lyssan på låten In for the count om ni gillar AOR hårdrock.Sjukt mäktigt intro.Gitarristen/låtskrivaren Bob Kulick är broder till den gamle Kissgitarristen Bruce Kulick.Vad jag har läst så var det Bob som fick förfrågan om att gå med Kiss.Men han tackade nej och rekomenderade brodern Bruce för Kiss.Vi som är insatta vet hur det gick.

Någon nämde Sweet,håller med till fullo.Vilken låtskatt dom har på skivorna sweet funny adams,desolation boulevard och give us a wink.
Citera
2011-11-20, 02:50
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentBleeding
Okej, ska försöka nämna band som inte är allt för underground!

Pentagram.
The Damned.
Koffin Kats.
Zeke.
Två väldigt underskattade band, men inte direkt världens mest underskattade band.

I min värld finns det endast ett band som ens kan tänkas göra anspråk på titeln som världens mest underskattade band och det är förstås Heavenly.
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
...
Skall det vara asiatisk pop så föreslår jag Annemarie eller My Little Airport.
Citera
2011-11-20, 22:23
Medlem
Draksvanss avatar
Band som aldrig riktigt fick den positiva uppmärksamhet de förtjänade:

Pousette-Dart Band
Tidiga Uriah Heep (Fick uppmärksamhet, fast inte på något positivt plan (kanske inte räknas))
War Pig
Quatermass (Högt uppskattade av brittiska musiker på 70-talet, men ingen annan visste något om dem)
Captain Beyond fick ganska halvtaskiga recensioner när de var aktiva
Rainbow (60-talsbandet som hamnade mer i skuggan än någonsin när Ritchie startade upp sitt Rainbow)
Sugarloaf
Man
Alla känner ju till Dancing In The Moonlight, men hur många vet om att det faktiskt är King Harvest som författade den samt många andra bra låtar?
Episode Six
Hard Stuff
Winterhawk
Jackson C. Frank
Gentle Giant, som var nära på att bli stora och välkända, men aldrig riktigt klarade det hoppet.
Citera
2011-11-20, 22:34
Medlem
Skulle nog vilja säga Seventh Wonder.

Ett svenskt prog metal-band som definitivt hör hemma i eliten.
Citera
2011-11-20, 22:36
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draksvans
Winterhawk

Gentle Giant, som var nära på att bli stora och välkända, men aldrig riktigt klarade det hoppet.

Amen! Speciellt GG borde ligga bredvid Genesis, Pink Floyd, Rush och gänget i storhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in