2025-02-20, 14:13
Medlem
NorthSNKRs avatar
"Hästen har en gul filt"
vs
"Det förefaller som att det kan observeras ett textiltäcke utav gulaktig kulör, tillsynes placerat ovanpå häst-kreaturet"

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kan du ge ett exempel på när någon pratar baklänges, fattar inte riktigt?
Första den med avslutar och meningen sista den med börjar tom kanske eller sist ordet första det sätter och orden på vänder de att du menar?
Senast redigerad av NorthSNKR 2025-02-20 kl. 14:21.
Citera
2025-02-20, 14:16
Medlem
Har en sån människa i min närhet. Han är nedlåtande, arrogant och osäker i sig själv. Han tror att han är mycket smartare än vad han är, men han har inget att peka på som bevisar eller som talar för hans överlägsna intellekt så han försöker hävda sig genom att prata så.
Citera
2025-02-20, 14:25
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

Din fråga är enkel, men är svår att förstå då du skriver det så komplicerat.
Gissar du vill säga är: Varför pratar folk komplicerat om enkla saker?
Enkla svaret är:
1) De har inte koll på hur saker sitter ihop själv, därför blir det lite ett sätt att resonera sig fram till nått som låter vettigt.
2) De tänker inte igenom vad de vill säga och renodlar det viktiga. Normalt när man skriver ett mail så börjar man kladda friskt och får ihop 2 st A4 sidor, sen sammanfattar man det som är sagt dubbelt och yvigt ner till en halv A4. Precis så gör många när de pratar, speciellt i norrland är man bra på att gå igenom vad man vill säga flera gånger i huvudet innan man pratar.
3) De tänker inte på den som lyssnar när de pratar, allt handlar om att fladdra med truten så man själv är nöjd.
Citera
2025-02-20, 14:29
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chooba
Har en sån människa i min närhet. Han är nedlåtande, arrogant och osäker i sig själv. Han tror att han är mycket smartare än vad han är, men han har inget att peka på som bevisar eller som talar för hans överlägsna intellekt så han försöker hävda sig genom att prata så.

Ja.
Citera
2025-02-20, 14:30
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Din fråga är enkel, men är svår att förstå då du skriver det så komplicerat.
Gissar du vill säga är: Varför pratar folk komplicerat om enkla saker?
Enkla svaret är:
1) De har inte koll på hur saker sitter ihop själv, därför blir det lite ett sätt att resonera sig fram till nått som låter vettigt.
2) De tänker inte igenom vad de vill säga och renodlar det viktiga. Normalt när man skriver ett mail så börjar man kladda friskt och får ihop 2 st A4 sidor, sen sammanfattar man det som är sagt dubbelt och yvigt ner till en halv A4. Precis så gör många när de pratar, speciellt i norrland är man bra på att gå igenom vad man vill säga flera gånger i huvudet innan man pratar.
3) De tänker inte på den som lyssnar när de pratar, allt handlar om att fladdra med truten så man själv är nöjd.

Om du tycker jag skriver komplicerat så är det jag syftar på i en helt annan ball park om man säger så. Det är knappt förståeligt även när det är mycket banala tankar som skall uttryckas.
Citera
2025-02-20, 14:32
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Jag talar lite märkligt. En del har undrat om jag kommer från överklassen, men det är långt ifrån sanningen. Själv så tror jag att det beror på att jag har levt väldigt isolerad från andra människor. Det har lett till att jag har ett onaturligt talspråk. Jag talar så som jag skriver.

Har du läst mycket? Bara nyfiken
Citera
2025-02-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Har du läst mycket? Bara nyfiken

Ja, jag gillar att läsa.
Citera
2025-02-20, 14:47
Medlem
frdks avatar
Citat:
Om du tycker jag skriver komplicerat så är det jag syftar på i en helt annan ball park om man säger så. Det är knappt förståeligt även när det är mycket banala tankar som skall uttryckas.

Du kan vara lugn, du delar det draget med 90% av alla kvinnor där ute
Män uttrycker saker effektivare men lider av bekymret att glömma bort dne ödmjuka sidan. Kommunikation män emellan bygger på den som har mest koll som vinner kukmätartävlingen, den som velar och känner av saker är ett svagt kort man inte har mycket över för. Det skapar märkliga beteenden som mansplaining och självutnämda expert på obefintlig grund.
Bästa kommunikatörer är män med en kvinnligare sida, icke stockholmsbaserade lätt metrosexuella hetros
Citera
2025-02-20, 14:53
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

Vad i helvete är "ego" för nåt?
Citera
2025-02-20, 14:56
Medlem
Har en bekant som brukar ordbajsa sig sådär. Blir fan galen varje gång han öppnar käften
Citera
2025-02-20, 15:01
Medlem
Citat:
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.

Vad säger denna person när du frågar hur grov pinne hen har uppkörd i röven?
Citera
2025-02-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag tycker att det är värre med alla svgbegåvade som får utrymme i media och påverkar det svenska språket negativt, ex meningen "göra kaos" som används i dom flesta dokusåpor.

Varför vet du vad som sägs i dokusåpor?
Jag kan delvis förstå din situation, de enda svenska medier jag konsumerar är P1, Kvartal och någon enstaka Podd (SVDs ledarredaktion är faktiskt rätt så trevlig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in