Citat:
Ursprungligen postat av
UppmarksamhetsHora
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.
Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".
Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".
Det är verkligen så illa.
En kompis till mig under gymnasietiden pratade så ibland. Det var dock lite för att vara en parodi på sig själv. Folk såg honom enbart som en boksmart, lillgammal och väldigt udda person. Och många var inte så intresserade av att ha någon koll på vem han faktiskt var som person bortom det faktum att han förmodligen skulle kunna lära sig att rabbla ordboken baklänges i sömnen på en kvart.
Så han gav folk lite vad de förväntade sig. Onödigt krångliga utläggningar om helt triviala saker, bara för att han kunde.
Men jag håller med lite. Det finns det ju de som komplicerar saker bara för att det låter lite mer sofistikerat. Typ:
"Kattdjurs foderintag bör efterfölja av veterinärer rekommenderad och välbalanserad måltidsplan som är sånär som på fri från animalier med hög sälta och omättat fett"
Som skulle kunna förenklas med
"Katten mår inte bra av att äta tonfisk. Ge den kattmat som är avsedd för katter så håller den sig friskare".
Dessa människor pratar normalt sett inte på det viset, men när de deltar i något halvonödigt möte med andra som de träffar varje dag så börjar de plötsligt prata som vandrande informationsbroschyrer.