2025-02-20, 10:03
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.
Citera
2025-02-20, 10:06
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Menar du att dom är korrekta när dom pratar?
Citera
2025-02-20, 10:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Menar du att dom är korrekta när dom pratar?

Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.
Citera
2025-02-20, 10:13
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.
Haha
Fan va jobbigt att prata med en sån person, lyckligtvis har jag inga såna i min närhet 😛
Citera
2025-02-20, 10:13
Avstängd
Citat:
Haha
Fan va jobbigt att prata med en sån person, lyckligtvis har jag inga såna i min närhet 😛

Var glad för det.
Citera
2025-02-20, 10:18
Medlem
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

håller nog med dig i en hel del du säger men du använder juh också en del ord som kan anses vara lite "skitnödiga" som du säger. tänker på "de facto" "reelt" sen tror jag i mångt och mycket att det blir ganska individuellt vad man anser vara "skitnödigt"
själv så anser jag att jag inte är så skitnödig som person i vanliga fall men tenderar att bli det i diskussioner. Jag har ett yrke som kräver relativt hög social kompetens och flexibilitet beroende på vilka jag träffar och har möten med. det innebär att jag tenderar att bete mig olika såklart beroende på vem som sitter framför mig.
Citera
2025-02-20, 10:21
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
håller nog med dig i en hel del du säger men du använder juh också en del ord som kan anses vara lite "skitnödiga" som du säger. tänker på "de facto" "reelt" sen tror jag i mångt och mycket att det blir ganska individuellt vad man anser vara "skitnödigt"
själv så anser jag att jag inte är så skitnödig som person i vanliga fall men tenderar att bli det i diskussioner. Jag har ett yrke som kräver relativt hög social kompetens och flexibilitet beroende på vilka jag träffar och har möten med. det innebär att jag tenderar att bete mig olika såklart beroende på vem som sitter framför mig.
Nu får jag nog försvara horan, dom orden du nämner är ju inte speciellt avancerade.
Citera
2025-02-20, 10:23
Avstängd
Citat:
Jo jag tänkte att någon kanske skulle kommentera de orden här.
Men jag anser att det finns en skillnad. Det finns en skillnad på att ibland sticka in ord som faktiskt tillför och är de korrekta och på att i princip vrida hela meningar så de får kramp. Alltså om man måste uttrycka sig som Shakespeare från Wish när man säger något extremt enkelt och man gör det hela.jävla.tiden. Sedan när man vet att personen är en extem posör blir det ännu mer konstigt.

De jag tänker på klarar inte ens säga en mening i korrekt ordning. Text blir nästan oläslig när de pratar om extremt simpla saker. Jag klarar inte ens imitera det.

Var det inte Einstein som sa att om du inte kan förklara något enkelt så förstår du det inte.

Alltså tanken är inte komplex. Det är bara språket som är det. På ett tillkrånglat sätt.
"Ranelidskt" fast kring simpla meningar. "Osten äro inte utan sina avsaknader av cirkulära frånvaranden".
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-20 kl. 10:33.
Citera
2025-02-20, 10:32
Medlem
Citat:
Nu får jag nog försvara horan, dom orden du nämner är ju inte speciellt avancerade.

det tycker inte jag heller, men det beror nog på vem du pratar med. om du pratar med en outbildad pundare eller alkis på plattan så kan det vara dom orden vara långt ifrån vad dom själva använder i sitt vokabulär
Citera
2025-02-20, 10:34
Avstängd
Citat:
det tycker inte jag heller, men det beror nog på vem du pratar med. om du pratar med en outbildad pundare eller alkis på plattan så kan det vara dom orden vara långt ifrån vad dom själva använder i sitt vokabulär

Visst, men det handlar inte om det jag syftar på faktiskt skulle vara på en hög nivå.
Det handlar om när man gör något komplicerat av de mest enkla meningar och tankar.
Jag tror du måste se det för att förstå. Det är verkligen en uppvisning i pseudointellekt.
Det handlar inte ens om att man använder ovanliga ord. Det handlar om att man liksom bygger om meningar för att verka svår när det är totalt onödigt.
Jaja, det finns kanske inte så mycket mer att säga.
Jag är övertygad om att det helt enkelt handlar om en vilja att uppfattas som mer intellektuell eller intelligent. Undrade bara om någon annan sett detta och hade teorier.
Tror inte riktigt jag kan visa vad jag menar utan att man själv har sett det.
Jag menar om extremt mycket djupare tänkare och personer med högre intelligens klarar att uttrycka sig utan detta...
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-20 kl. 10:39.
Citera
2025-02-20, 10:39
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Visst, men det handlar inte om det jag syftar på faktiskt skulle vara på en hög nivå.
Det handlar om när man gör något komplicerat av de mest enkla meningar och tankar.
Jag tror du måste se det för att förstå. Det är verkligen en uppvisning i pseudointellekt.
Det handlar inte ens om att man använder ovanliga ord. Det handlar om att man liksom bygger om meningar för att verka svår när det är totalt onödigt.
Jag tycker att det är värre med alla svgbegåvade som får utrymme i media och påverkar det svenska språket negativt, ex meningen "göra kaos" som används i dom flesta dokusåpor.
Citera
2025-02-20, 10:40
Medlem
Hysteriskt kul! Tyvärr har inga såna i min bekantskapskrets, så kul man skulle kunna ha. Jag skulle svara på samma sätt. Sen fick vi se vilken som klarade sig längst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in