2025-02-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Visst, men det handlar inte om det jag syftar på faktiskt skulle vara på en hög nivå.
Det handlar om när man gör något komplicerat av de mest enkla meningar och tankar.
Jag tror du måste se det för att förstå. Det är verkligen en uppvisning i pseudointellekt.
Det handlar inte ens om att man använder ovanliga ord. Det handlar om att man liksom bygger om meningar för att verka svår när det är totalt onödigt.
Jaja, det finns kanske inte så mycket mer att säga.
Jag är övertygad om att det helt enkelt handlar om en vilja att uppfattas som mer intellektuell eller intelligent. Undrade bara om någon annan sett detta och hade teorier.
Tror inte riktigt jag kan visa vad jag menar utan att man själv har sett det.
Jag menar om extremt mycket djupare tänkare och personer med högre intelligens klarar att uttrycka sig utan detta...

Jag vill fortfarande veta diametern på personens röv-pinne.
Citera
2025-02-20, 15:11
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Så kan det vara. Men det kan också röra sig om någon form av grandiositet och teater.
Jag har stor emmpati för någon som på allvar desperat försöker finna självkänsla. De skall mötas med kärlek, men detta rör sig om något annat. Det är mer i linje med USAs president med ett helt annat vokabulär.

Alltså står ut med och står ut med. Det är även en person som är så in i bomben självgod och även ganska manipulativ. Ok, att man håller på sådär litegrann, men att hålla på sådär dagligen år efter år.
Har träffat fler än en som är såhär, men om vi tänker oss en av dem, ja denna är skitnödig.
Det är också fake. Som en bilförsäljare. Det är ganska tröttsamt med personer vars hela existens verkar vara självförhärligande.

Den underliggande tomheten och osäkerheten kommer kanske den självgoda, grandiosa personen aldrig någonsin tillåta sig att känna.

En narcissist kan ha en väldigt stark självbild utåt – självsäker, grandios, överlägsen – men den är ofta skör och beroende av yttre bekräftelse. Så ja, mycket av det kan vara ett spel, en charad en uppvisning på styv lina.

Det är otroligt tröttsamt och man kan inte förväntas ha överseende med det. Vill ge dig rådet att inte ha det.
Citera
2025-02-20, 15:11
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Varför vet du vad som sägs i dokusåpor?
Jag kan delvis förstå din situation, de enda svenska medier jag konsumerar är P1, Kvartal och någon enstaka Podd (SVDs ledarredaktion är faktiskt rätt så trevlig).
Jag läser trådar om dokusåpor på Flashback när jag är uttråkad, dessa trådar är oftast skitlånga och fyllda med skvaller så jag slipper titta på skiten.
Citera
2025-02-20, 15:37
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2025-02-20, 16:01
Medlem
Citat:

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.
Pratar man så är man förmodligen autistisk, sarkastisk/ironisk, från en annan tid eller någon sorts bot.

Har många kompisar som tillhör de två första kategorierna, och träffat mycket pretentiöst skitnödigt folk, men aldrig har jag hört någon prata sådär.

Var träffar du dessa människor? Min gissning är att en absolut majoritet aldrig hör någon prata på det viset, så problemet kanske ligger hos dig om du drar till dig dessa?
Citera
2025-02-20, 16:28
Bannlyst
Citat:
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.

Så där talar ingen som är intellektuell på riktigt. Den som är intellektuell på riktigt och inte fisförnäm på något sätt uttrycker sig på korrekt men enkel svenska.
Citera
2025-02-20, 16:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Skulle snarare säga att det rör sig om pseudointellekt/kvasiintellekt.
Det finns en önskan om att uppfattas som förmer intellektuellt.
Personen/erna ser sig sannolikt som Strindberg eller i alla fall som mer värd att lyssnas på än andra.
Finns nog en hel del självupptagenhet och brist på självdistans.
Nja, jag tänker mer om det är ett s k tillgjort språk, så bör det också finnas en slags identitet eller inlevelse. Typ lajvare.

Jobbade med en snubbe som var några år yngre än mig för många år sen. Jag är inte uppvuxen på 40-talets Södermalm, men det var han tydligen för han körde ekentugg som var så enerverande att Biffen och Bananen hade rodnat.

Fantasydårar kan ju också vara lite sådär.
Citera
2025-02-20, 16:51
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Lite som ditt ts alltså?
Citera
2025-02-20, 16:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
"Hästen har en gul filt"
vs
"Det förefaller som att det kan observeras ett textiltäcke utav gulaktig kulör, tillsynes placerat ovanpå häst-kreaturet"
En sådan piruett kan väl vara lite rolig någon gång, men det behövs ju inte många för att bli jobbigt.
Kombinationen
- överskattar humorn
- överskattar egen förmåga
- stort behov av en ordinär männska att vara märkvärdig (det är väl okey om det inte blir för mycket)
- inte speciellt lyhörd vilket ger en social dissonans (ursäkta)
Blir ju inte bra.
Kan känna igen mig i denna princip själv för fem år sedan vilket kan ge rysningar som går över när jag tänker att jag har förändrats.
Citera
2025-02-20, 17:06
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Lite som ditt ts alltså?

Fast gånger en miljon och tankar som har mindre komplexitet.
Den här människan både pratar och skriver massor. Om du såg hur denna skrev skulle du förstå.
Om personen exempelvis skulle säga "Det ena är inte mer än det andra" skulle denna säga
""Såsom varandets två skenbart distinkta manifestationer i själva verket intet mer än varandras ömsesidiga spegling utgör, kan det ena i sin essens aldrig överträffa det andra."

Fast med en ordföljd som gör att man måste anstränga sig för att ens kunna tyda meningarna.
Man funderar hela tiden på om det ens är korrekt att uttrycka sig så.

Tom. detta exempel är för elegant. Alltså det är simpelt, tillkrånglat och skitnödigt.

Svårt att förklara.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-20 kl. 17:09.
Citera
2025-02-20, 17:10
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Så där talar ingen som är intellektuell på riktigt. Den som är intellektuell på riktigt och inte fisförnäm på något sätt uttrycker sig på korrekt men enkel svenska.

Alltså det är ju det jag tänker att den här människan är en dåre som vill uppfattas som smart.
Citera
2025-02-20, 17:11
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

Det är samma idé som om man skriver 'simple as that' eller börjar en mening med 'well'. Man försöker framstå som smartare än vad man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in