2025-02-20, 10:43
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag tycker att det är värre med alla svgbegåvade som får utrymme i media och påverkar det svenska språket negativt, ex meningen "göra kaos" som används i dom flesta dokusåpor.

Sådant språk är klart också irriterande på ett annat sätt.
Men tänk dig killen som skulle säga "göra kaos" börja säga "Kaos, det är vad jag inte skulle utesluta att förmå mig att undanhålla från den som gav honom liv".
Citera
2025-02-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Jo jag tänkte att någon kanske skulle kommentera de orden här.
Men jag anser att det finns en skillnad. Det finns en skillnad på att ibland sticka in ord som faktiskt tillför och är de korrekta och på att i princip vrida hela meningar så de får kramp. Alltså om man måste uttrycka sig som Shakespeare från Wish när man säger något extremt enkelt och man gör det hela.jävla.tiden. Sedan när man vet att personen är en extem posör blir det ännu mer konstigt.

De jag tänker på klarar inte ens säga en mening i korrekt ordning. Text blir nästan oläslig när de pratar om extremt simpla saker. Jag klarar inte ens imitera det.

Var det inte Einstein som sa att om du inte kan förklara något enkelt så förstår du det inte.

Alltså tanken är inte komplex. Det är bara språket som är det. På ett tillkrånglat sätt.
"Ranelidskt" fast kring simpla meningar. "Osten äro inte utan sina avsaknader av cirkulära frånvaranden".

aha, ja då fattar jag. jo känner igen typen. det blir så tydligt som du beskriver också. dock så finner jag det mest roande för de flesta i omgivningen uppmärksammar juh detta också
Citera
2025-02-20, 10:44
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Sådant språk är klart också irriterande på ett annat sätt.
Men tänk dig killen som skulle säga "göra kaos" börja säga "Kaos, det är vad jag inte skulle utesluta att förmå mig att undanhålla från den som gav honom liv".

Låter som en kvasiintellektuell WT.
Citera
2025-02-20, 10:49
Avslutad
Snutar pratar så.

"Snubben sprang iväg och är på fri fot. Hitta honom", blir typ:

"Den involverade individen avvek hastigt från platsen och förflyttade sig till en oidentifierad plats i närområdet. En sökinsats bör omedelbart mobiliseras för att söka av området i oklar riktning."

Blä.
Citera
2025-02-20, 10:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123
Snutar pratar så.

"Snubben sprang iväg och är på fri fot. Hitta honom", blir typ:

"Den involverade individen avvek hastigt från platsen och förflyttade sig till en oidentifierad plats i närområdet. En sökinsats bör omedelbart mobiliseras för att söka av området i oklar riktning."

Blä.

Haha, ja, men då ingår det i deras jobb och de pratar alla så.
Citera
2025-02-20, 10:58
Avstängd
Jag kände kanske fem sådana här personer när jag studerade. Alla ville de framstå som poeter och svängde sig med namn på djupa författare. När vi sedan hade bokklubb visade det sig att jag hade läst mer av de där böckerna än de hade. De ville bara associeras med den stilen. De citerade också författare regelbundet som de aldrig hade läst ens.
Citera
2025-02-20, 11:22
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Jag kände kanske fem sådana här personer när jag studerade. Alla ville de framstå som poeter och svängde sig med namn på djupa författare. När vi sedan hade bokklubb visade det sig att jag hade läst mer av de där böckerna än de hade. De ville bara associeras med den stilen. De citerade också författare regelbundet som de aldrig hade läst ens.
Men det är väl klart man gör så, hur ska man annars kunna dygdsignalera effektivt?

"Nära till hands ligger det att oomkullrunkeligen raljera med prekära termer i sitt varande"

/Voltaire
Citera
2025-02-20, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Men det är väl klart man gör så, hur ska man annars kunna dygdsignalera effektivt?

"Nära till hands ligger det att oomkullrunkeligen raljera med prekära termer i sitt varande"

/Voltaire

Haha ja
Citera
2025-02-20, 11:31
Avstängd
Testa att läs lite böcker, det kan ge en insikt i det du frågar. Men du läser antagligen ingenting mer avancerat än Zlatans bok? Har jag fel?
Citera
2025-02-20, 11:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag har (via radio) märkt att många unga kvinnliga "experter" säger "a!" titt som tätt, ett "jag behöver inte avsluta meningen, ni vet vad jag menar". Ofta rabblas det saker också, det peggas upp för en radda: "klimatsmart, hållbart, grön omställning" etc. Påfallande många kan inte längre säga "r", varför vet jag inte...
Citera
2025-02-20, 11:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.
Kan du ge ett exempel på när någon pratar baklänges, fattar inte riktigt?
Första den med avslutar och meningen sista den med börjar tom kanske eller sist ordet första det sätter och orden på vänder de att du menar?
Citera
2025-02-20, 11:53
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

Känns oftast grundat i någon slags stor sårbarhet/osäkerhet som via hävdelsebehov blir ett sätt för personen att skydda/lyfta sig själv i förhållande till andra?

Kan även vara kombinerat med ett djupt intresse för språk/text. Och kanske därtill på-eldat av ett starkt kreativt personlighetsdrag.

Låter som att du inte riktigt pallar med personen och uppfattar att hen är en ängslig posör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in