2025-05-25, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kanske lge att bygga ett lag grundat p toppen av SHL, sen komplettera med spets frn NHL.
Att fylla truppen med i huvudsak ej samspelta gnuggare frn NHL som inte r ngra pongmaskiner knns som en tervndsgrnd.
Igr fungerade inte laget varken defensivt eller offensivt.

Vi kan inte ha en FK som frlorar mot Lettland i ett slutspel.

Laget var frdigt efter Finlands-matchen. Det kuggade i. D kom det in tre nya spelare..Hallam rbinte man fr det hr..
Citera
2025-05-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Du menar OS 2002 nr finland inte kom n lngre? Sverige kom fre finland i placeringen

Ja ungefr som Bellemare r den enda man kan lista ur Frankrike, dom r svrslagna Frankrike, man fr vara glad om man kniper pong dr

Finland brukar ju iaf ka ut i kvarten mot det laget som senare gr och vinner guldet. Som i OS 2002. VM 2023. Och kanske ven VM 2025.
s i efterhand knns det lite bttre med facit i hand. Hellre ka ut mot ett bra lag istllet fr Vitryssland, Slovakien, Lettland etc som stoppat Tre Kronor.
Citera
2025-05-25, 09:24
Medlem
Peter Forsberg undrar nnu en gng om han kan f ka till Elitloppet idag..fr att han alltid gjort det med polarna. Vad r det fr jvla frga om man skall vara expert p ett hemma-VM.

Foppa ville inte vara med under grundserien utan var d i Peru.och kom lagom till de roliga matcherna..frsta matchen han var med var mot Canada.

Igr kom han med ett jkla input nr Granqvist ppekade att det var vrdelst att Sverige inte trnade dagen innan matchen mot USA..vilket borde vara sjlvklart nr man ftt in flera spelare p slutet som skulle ha viktiga roller i laget. I stllet hade den usle Hallam lagt in en frivillig trning.

Foppa snackade om att han aldrig skulle vilja ha en trning efter en match dagen innan.
Mannen som sagt att han minsann sagt att suttit p motionscykeln efter trningar fr att visa sina lagkamrater hur hrt han trnade..och hur serist han tog p allt.

Jag vet inte vad Foppa gr p ett VM..han vill vara ngon annanstans.

Man backar alltid sina kolleger. Granqvist hade helt rtt. Det brast hos FK..o det grvsta i frberedelserna..och Hallam betedde sig oprofessionellt.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-25 kl. 09:38.
Citera
2025-05-25, 09:30
Medlem
m4tt145s avatar
Idag hejar jag p Schweiz. Det r verkligen deras tur.
Citera
2025-05-25, 09:36
Medlem
Om det r s att man tog med Rasmus Sandin( bra kompis med Nylander) fr att locka Nylander till VM..s r det nnu mer anmrkningsvrt..d,Nylander tog en helt ondig utvisning mot USA..som ledde till ett momentum fr USA frn start. En ond cirkel startade nr man plockade in spelare mot slutet.

Rasmus Sandin r lika i sin spelstil med Erik G. Starka skridskokare..som r Point i PP. Sandin kom in tog platsen fr Gustavsson. Erik blev 7:e back. Erik kom in i matchen mot USA..frn bnken..och slog en fin passning till en amerikanare som kunde vnda spelet..och kontra in 5-2..matchen avgjord. Erik har -19 i Detroit i r men att plocka in en ny back..som har likvrdiga egenskaper och r ungefr p samma niv gr man inte. Skapar bara problem.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...en-i-hockey-vm
Citera
2025-05-25, 10:23
Medlem
Man fr inte missa bronsmatchen i eftermiddag! Hur ofta kommer det hnda igen att Sverige och Danmark mter varandra om en medalj?!
Citera
2025-05-25, 10:41
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Peter Forsberg undrar nnu en gng om han kan f ka till Elitloppet idag..fr att han alltid gjort det med polarna. Vad r det fr jvla frga om man skall vara expert p ett hemma-VM.

Foppa ville inte vara med under grundserien utan var d i Peru.och kom lagom till de roliga matcherna..frsta matchen han var med var mot Canada.

Igr kom han med ett jkla input nr Granqvist ppekade att det var vrdelst att Sverige inte trnade dagen innan matchen mot USA..vilket borde vara sjlvklart nr man ftt in flera spelare p slutet som skulle ha viktiga roller i laget. I stllet hade den usle Hallam lagt in en frivillig trning.

Foppa snackade om att han aldrig skulle vilja ha en trning efter en match dagen innan.
Mannen som sagt att han minsann sagt att suttit p motionscykeln efter trningar fr att visa sina lagkamrater hur hrt han trnade..och hur serist han tog p allt.

Jag vet inte vad Foppa gr p ett VM..han vill vara ngon annanstans.

Man backar alltid sina kolleger. Granqvist hade helt rtt. Det brast hos FK..o det grvsta i frberedelserna..och Hallam betedde sig oprofessionellt.
Viasat vill skylta och skryta med att de minsann har Peter "the great" p plats i studion.
ven om han r i Sydamerika vill Viasat ge sken med spelarintervjuer att Forsberg r dr
Men Peter vill helst inte vara dr och istllet gra annat .
Han fr skert bra betalt, men man tycker att han borde ha tillrckligt livet ut
Ocks lite mrkligt att han gr TV-reklam, han kanske gillar att synas helt enkelt.
Sundin och Lidstrm mfl hller en lgre och smakfullare profil i mitt tycke
Men som spelare var Forsberg bsta svensk tycker jag
Citera
2025-05-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Viasat vill skylta och skryta med att de minsann har Peter "the great" p plats i studion.
ven om han r i Sydamerika vill Viasat ge sken med spelarintervjuer att Forsberg r dr
Men Peter vill helst inte vara dr och istllet gra annat .
Han fr skert bra betalt, men man tycker att han borde ha tillrckligt livet ut
Ocks lite mrkligt att han gr TV-reklam, han kanske gillar att synas helt enkelt.
Sundin och Lidstrm mfl hller en lgre och smakfullare profil i mitt tycke
Men som spelare var Forsberg bsta svensk tycker jag

Ja, Peter vill nog grna synas i rutan. Han var en grym hockeyspelare. Ja, bde Sudden och Lidas syns inte lika mycket i media lngre.
Citera
2025-05-25, 11:02
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Idag hejar jag p Schweiz. Det r verkligen deras tur.

Schweiziskt guld vore det enda verkligt trevliga med detta VM, frutom Danmarks ofattbara vinst mot ett stjrntungt Kanada. Schweiz ser ut att ha 30-1 i mlskillnad p de fem senaste matcherna, och i grundserien slog de USA med 3-0. Genoni har gjort det bra i mlet, och ftt bra hjlp av utespelarna. Men i kvll blir det hrdare, amerikanerna har vinnarskalle, och nu har de ett upplagt lge.
Citera
2025-05-25, 11:08
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Man fr inte missa bronsmatchen i eftermiddag! Hur ofta kommer det hnda igen att Sverige och Danmark mter varandra om en medalj?!
Vi fr hoppas p vinst till Danmark s att det blir the Walk of shame fr den lille nrden sen
Citera
2025-05-25, 11:08
Medlem
Jag tycker det finns ett vrde i att betnka huruvida man kan sy ihop ett lag med spelare, som precis ansluter ngon, eller ngra dagar innan?

Jag tror bredden p toppen kat ordentligt och visst r fem random NHL spelare bttre n fem random SHL spelare.
Frgan r om fem random NHL spelare r bttre n fem SHL spelare, som trnat tillsammans ngra mnader?

Tycker det ser ut som smre lag klarar sig frhllandevis bra utan allt fr stor NHL inblandning.

Frslag:
Ta ut tre kedjor och tv backpar frn SHL, sedan fyll upp med bsta mjliga NHL std man kan f in.

Tror Panthers hade slagit vilket som helst av four nations lagen.
Citera
2025-05-25, 11:21
Medlem
Vad har hnt tidigare nr man plockar in spelare sent i turneringar?

VM 2001 Mats Sundin Flygs in till semifinalen. Spelar 2 matcher. 0+1. Frlorar semi. Vinner brons

VM 2004 Foppa kommer till semifinal. Spelar 2 matcher. Finalfrlust. 5-2 mot Canada. 0+1

VM 2004 Lidas kommer till semifinal. Spelar 2 matcher. Finalfrlust. 0+1. Anmrkningsvrt var att Lidas hade -3 p 2 matcher. Visar med all tydlighet hur extremt svrt det r att komma direkt in i ett lag.

VM 2012 Niklas Bckstrm spelar 2 matcher. ker ut i kvartsfinal mot Tjeckien 3-4. Slog Tjeckien med 4-1 i gruppspelet. Bckstrm 0+1..-2 i +/- statistiken

VM 2013 Brderna Sedins spelar 4 matcher. Kom till sista gruppspelsmatchen. Kom som sista pusselbit..saknades spetskompetens. Vinner guld.
Henrik Sedin 4+5= 9 p
Daniel Sedin 1+5=6 p

VM 2025 William Nylander kommer till kvarten. 0+1 hittills +2. Spelar om bronset.

Sammanfattningsvis har Sverige aldrig tagit guld nr ngra spelare kommit in lagom till slutspelet.
De har inte gjort ngon skillnad fr att n ett guld.

Som sagt nr det gller Brderna Sedins s fattades en pusselbit..de kom ltt in i laget d det fattades ponggrare i laget.
Dags att man lr sig och vrderar vad ett lag presterat innan i turneringen..och att det bevisligen inte fungerat nr folk kommer in i direkta utslagsmatcher.

Som jag sagt innan sg man mot Finland att detta lag var frdigt. En av de bsta matcherna jag sett Tre Kronor spela mot Finland. Totalt utspelat. 41-18 i skott. Det laget skulle Hallam satsat p.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-25 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in