2025-05-25, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kanske läge att bygga ett lag grundat på toppen av SHL, sen komplettera med spets från NHL.
Att fylla truppen med i huvudsak ej samspelta gnuggare från NHL som inte är några poängmaskiner känns som en återvändsgränd.
Igår fungerade inte laget varken defensivt eller offensivt.

Vi kan inte ha en FK som förlorar mot Lettland i ett slutspel.

Laget var färdigt efter Finlands-matchen. Det kuggade i. Då kom det in tre nya spelare..Hallam ärbinte man för det här..
Citera
2025-05-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Du menar OS 2002 när finland inte kom nå längre? Sverige kom före finland i placeringen

Ja ungefär som Bellemare är den enda man kan lista ur Frankrike, dom är svårslagna Frankrike, man får vara glad om man kniper poäng där

Finland brukar ju iaf åka ut i kvarten mot det laget som senare går och vinner guldet. Som i OS 2002. VM 2023. Och kanske även VM 2025.
så i efterhand känns det lite bättre med facit i hand. Hellre åka ut mot ett bra lag istället för Vitryssland, Slovakien, Lettland etc som stoppat Tre Kronor.
Citera
2025-05-25, 09:24
Avstängd
Peter Forsberg undrar ännu en gång om han kan få åka till Elitloppet idag..för att han alltid gjort det med polarna. Vad är det för jvla fråga om man skall vara ” expert” på ett hemma-VM.

Foppa ville inte vara med under grundserien utan var då i Peru.och kom lagom till de roliga matcherna..första matchen han var med var mot Canada.

Igår kom han med ett jkla input när Granqvist påpekade att det var värdelöst att Sverige inte tränade dagen innan matchen mot USA..vilket borde vara självklart när man fått in flera spelare på slutet som skulle ha viktiga roller i laget. I stället hade den usle Hallam lagt in en frivillig träning.

Foppa snackade om att han aldrig skulle vilja ha en träning efter en match dagen innan.
Mannen som sagt att han minsann sagt att suttit på motionscykeln efter träningar för att visa sina lagkamrater hur hårt han tränade..och hur seriöst han tog på allt.

Jag vet inte vad Foppa gör på ett VM..han vill vara någon annanstans.

Man backar alltid sina kolleger. Granqvist hade helt rätt. Det brast hos FK..o det grövsta i förberedelserna..och Hallam betedde sig oprofessionellt.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-25 kl. 09:38.
Citera
2025-05-25, 09:30
Medlem
m4tt145s avatar
Idag hejar jag på Schweiz. Det är verkligen deras tur.
Citera
2025-05-25, 09:36
Avstängd
Om det är så att man tog med Rasmus Sandin( bra kompis med Nylander) för att locka Nylander till VM..så är det ännu mer anmärkningsvärt..då,Nylander tog en helt onödig utvisning mot USA..som ledde till ett momentum för USA från start. En ond cirkel startade när man plockade in spelare mot slutet.

Rasmus Sandin är lika i sin spelstil med Erik G. Starka skridskoåkare..som är Point i PP. Sandin kom in tog platsen för Gustavsson. Erik blev 7:e back. Erik kom in i matchen mot USA..från bänken..och slog en fin passning till en amerikanare som kunde vända spelet..och kontra in 5-2..matchen avgjord. Erik har -19 i Detroit i år men att plocka in en ny back..som har likvärdiga egenskaper och är ungefär på samma nivå gör man inte. Skapar bara problem.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...en-i-hockey-vm
Citera
2025-05-25, 10:23
Medlem
Man får inte missa bronsmatchen i eftermiddag! Hur ofta kommer det hända igen att Sverige och Danmark möter varandra om en medalj?!
Citera
2025-05-25, 10:41
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Peter Forsberg undrar ännu en gång om han kan få åka till Elitloppet idag..för att han alltid gjort det med polarna. Vad är det för jvla fråga om man skall vara ” expert” på ett hemma-VM.

Foppa ville inte vara med under grundserien utan var då i Peru.och kom lagom till de roliga matcherna..första matchen han var med var mot Canada.

Igår kom han med ett jkla input när Granqvist påpekade att det var värdelöst att Sverige inte tränade dagen innan matchen mot USA..vilket borde vara självklart när man fått in flera spelare på slutet som skulle ha viktiga roller i laget. I stället hade den usle Hallam lagt in en frivillig träning.

Foppa snackade om att han aldrig skulle vilja ha en träning efter en match dagen innan.
Mannen som sagt att han minsann sagt att suttit på motionscykeln efter träningar för att visa sina lagkamrater hur hårt han tränade..och hur seriöst han tog på allt.

Jag vet inte vad Foppa gör på ett VM..han vill vara någon annanstans.

Man backar alltid sina kolleger. Granqvist hade helt rätt. Det brast hos FK..o det grövsta i förberedelserna..och Hallam betedde sig oprofessionellt.
Viasat vill skylta och skryta med att de minsann har Peter "the great" på plats i studion.
Även om han är i Sydamerika vill Viasat ge sken med spelarintervjuer att Forsberg är där
Men Peter vill helst inte vara där och istället göra annat .
Han får säkert bra betalt, men man tycker att han borde ha tillräckligt livet ut
Också lite märkligt att han gör TV-reklam, han kanske gillar att synas helt enkelt.
Sundin och Lidström mfl håller en lägre och smakfullare profil i mitt tycke
Men som spelare var Forsberg bästa svensk tycker jag
Citera
2025-05-25, 11:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Viasat vill skylta och skryta med att de minsann har Peter "the great" på plats i studion.
Även om han är i Sydamerika vill Viasat ge sken med spelarintervjuer att Forsberg är där
Men Peter vill helst inte vara där och istället göra annat .
Han får säkert bra betalt, men man tycker att han borde ha tillräckligt livet ut
Också lite märkligt att han gör TV-reklam, han kanske gillar att synas helt enkelt.
Sundin och Lidström mfl håller en lägre och smakfullare profil i mitt tycke
Men som spelare var Forsberg bästa svensk tycker jag

Ja, Peter vill nog gärna synas i rutan. Han var en grym hockeyspelare. Ja, både Sudden och Lidas syns inte lika mycket i media längre.
Citera
2025-05-25, 11:02
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Idag hejar jag på Schweiz. Det är verkligen deras tur.

Schweiziskt guld vore det enda verkligt trevliga med detta VM, förutom Danmarks ofattbara vinst mot ett stjärntungt Kanada. Schweiz ser ut att ha 30-1 i målskillnad på de fem senaste matcherna, och i grundserien slog de USA med 3-0. Genoni har gjort det bra i målet, och fått bra hjälp av utespelarna. Men i kväll blir det hårdare, amerikanerna har vinnarskalle, och nu har de ett upplagt läge.
Citera
2025-05-25, 11:08
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Man får inte missa bronsmatchen i eftermiddag! Hur ofta kommer det hända igen att Sverige och Danmark möter varandra om en medalj?!
Vi får hoppas på vinst till Danmark så att det blir the Walk of shame för den lille nörden sen
Citera
2025-05-25, 11:08
Medlem
Jag tycker det finns ett värde i att betänka huruvida man kan sy ihop ett lag med spelare, som precis ansluter någon, eller några dagar innan?

Jag tror bredden på toppen ökat ordentligt och visst är fem random NHL spelare bättre än fem random SHL spelare.
Frågan är om fem random NHL spelare är bättre än fem SHL spelare, som tränat tillsammans några månader?

Tycker det ser ut som sämre lag klarar sig förhållandevis bra utan allt för stor NHL inblandning.

Förslag:
Ta ut tre kedjor och två backpar från SHL, sedan fyll upp med bästa möjliga NHL stöd man kan få in.

Tror Panthers hade slagit vilket som helst av four nations lagen.
Citera
2025-05-25, 11:21
Avstängd
Vad har hänt tidigare när man plockar in spelare sent i turneringar?

VM 2001 Mats Sundin Flygs in till semifinalen. Spelar 2 matcher. 0+1. Förlorar semi. Vinner brons

VM 2004 Foppa kommer till semifinal. Spelar 2 matcher. Finalförlust. 5-2 mot Canada. 0+1

VM 2004 Lidas kommer till semifinal. Spelar 2 matcher. Finalförlust. 0+1. Anmärkningsvärt var att Lidas hade -3 på 2 matcher. Visar med all tydlighet hur extremt svårt det är att komma direkt in i ett lag.

VM 2012 Niklas Bäckström spelar 2 matcher. Åker ut i kvartsfinal mot Tjeckien 3-4. Slog Tjeckien med 4-1 i gruppspelet. Bäckström 0+1..-2 i +/- statistiken

VM 2013 Bröderna Sedins spelar 4 matcher. Kom till sista gruppspelsmatchen. Kom som sista pusselbit..saknades spetskompetens. Vinner guld.
Henrik Sedin 4+5= 9 p
Daniel Sedin 1+5=6 p

VM 2025 William Nylander kommer till kvarten. 0+1 hittills +2. Spelar om bronset.

Sammanfattningsvis har Sverige aldrig tagit guld när några spelare kommit in lagom till slutspelet.
De har inte gjort någon skillnad för att nå ett guld.

Som sagt när det gäller Bröderna Sedins så fattades en pusselbit..de kom lätt in i laget då det fattades poänggörare i laget.
Dags att man lär sig och värderar vad ett lag presterat innan i turneringen..och att det bevisligen inte fungerat när folk kommer in i direkta utslagsmatcher.

Som jag sagt innan såg man mot Finland att detta lag var färdigt. En av de bästa matcherna jag sett Tre Kronor spela mot Finland. Totalt utspelat. 41-18 i skott. Det laget skulle Hallam satsat på.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-25 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in