Det är verkligen lika illa där som artikeln och många i den här tråden säger. Spenderar man en del tid utanför de turistiga områdena i London och ser hur vanligt folk lever inser man hur lyckligt lottade vi svenskar ändå är även om vårt land inte är perfekt.
Jag bodde i UK periodvis förr, har rest runt mycket där och var även tillsammans med en engelsk kvinna en gång. Hon var verkligen en stereotyp britt, dvs främlingsfientlig, obildad, väldigt gula tänder, gnällde på allt. Hon bodde kvar hemma i 25-årsåldern och hade inte en tanke på att flytta för "bleedin' pakis" hade tagit över alla bostäder, det var alltid alla andras fel. Att äta nyttigt var helt otänkbart för henne, hon åt inga grönsaker utom morötterna i sin Sunday roast och hennes matlåda till jobbet var oftast en smörgås, en påse Walkers och en liten chokladkaka som Crunchie. Jag fick lite skuldkänslor när jag försökte äta mycket grönsaker - det blir lite som att man projicerar på nåt sätt, typ "Kolla hur bra matvanor vi svenskar har!" Hon hade inte en tanke på att plugga på högskola heller och sikta högre i sitt liv, det känns som en självklarhet i Sverige men det är en annan kultur där, stolt knegarkultur.
Även hennes päron och bekanta hade en liknande attityd till mat och utrikespolitk, att komma till en sån miljö som svensk var en extrem kulturkrock. Levnadsstandarden i UK är mycket sämre än i Sverige, många bor i misär och betalar ockerpriser för mögliga pyttesmå lägenheter med delat kök och badrum. Då blir matvanorna därefter. Husen är dåligt ventilerade och man tar i regel inte av sig skorna när man går in i nåns hem. Heltäckningsmatta, skitiga kängor och skräpmat, mums!
Många britter äter verkligen onyttigt, det fanns en politisk debatt om att förbjuda specialerbjudanden (3 för 2 etc) på fryst skräpmat och det säger en del. Det är ett väldigt amerikaniserat land vare sig de vill eller ej, med dyra grönsaker och billig skräpmat. Särskilt fattiga städer i norra England ser verkligen folk ohälsosamma ut, överviktiga rökmammor går runt i knälånga regnjackor eller Adidas och vejpar/röker, det för tankarna till Vicky Pollard i Little Britain. Många är också väldigt korta, det kanske hänger ihop med deras matvanor.
UK har nästan alltid känts förfallet iofs, men enligt mig känns det som det bara gått utför sedan Brexit. Människorna där har blivit så skrotiga, det kommer inte några välutbildade europeiska entreprenörer längre. Åk till Brighton eller annan valfri kuststad och se själva. Britterna har väl alltid varit skeptiska mot Europa, jag läste nån gång att det kan gå tillbaka ända till slaget vid Hastings 1066. Britterna bara gnäller och är lättpåverkade, det är väldigt likt dagens politiska klimat i USA. Det här klippet från 70-talet när de skulle byta till metersystemet tycker jag stämmer in på många britters attityder än idag:
https://www.youtube.com/watch?v=ykthWUdkhu0
Det finns ändå en viss charm med det landet. Vi som vuxit upp med klassiska brittiska humorprogram som Blackadder och Monty Python gillar det där brittiska myset när man bor i ett gammalt radhus och blir serverade te och English breakfast på morgonen av hyresvärdinnan, det finns fortfarande kvar bland misären. Jag ångrar inte en sekund av tiden jag bodde i UK, även om jag aldrig skulle vilja bo där igen och behöva stå ut med deras skräpmat och brist på vettiga människor.
Inser nu att mitt svar spretar åt alla håll, men kortfattat jag man säga att enligt min erfarenhet lever de i misär som bara blir värre!