2006-08-25, 20:26
Medlem
iseereds avatar
Vet någon här varför man på senare år har slutat skriva "australisk" istället för "australiensisk" om t. ex. filmer. Jag är väl gammal, men "australisk" ser "fel" ut för mig.

Citera
2006-08-25, 21:03
Medlem
Egon3s avatar
En tung referens när det gäller länder och folk är TT-Språket. Ingen dagstidning går emot TT, vad jag vet. Det skulle i praktiken innebära konflikter i en och samma tidning, eftersom många TT-artiklar publiceras rakt av. Detta gäller särskilt TT:s översättning från utländska nyhetsbyråer.

TT-Språket om länder och folk
http://www.tt.se/ttsprak/

Enligt NEO är det av TT rekommenderade adjektivet australisk i själva verket belagt långt före australiensisk.

Svenska Språknämnden/Språkrådet har som så ofta kött på benen:
australier

Google ger en övervikt på cirka 10:4 för australisk.
Citera
2006-08-25, 21:03
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iseered
Vet någon här varför man på senare år har slutat skriva "australisk" istället för "australiensisk" om t. ex. filmer. Jag är väl gammal, men "australisk" ser "fel" ut för mig.

Visst menar du tvärtom i första meningen?
Jag tycker också att det känns fel med det alltmer förekommande "Australisk". Säger själv alltid "Australiensisk" efter att Sturé Allén redde ut begreppen i Gomorron Sverige nån gång på 80-talet.

Om jag minns rätt förklarade Sture att "Australisk" var beteckningen på urbefolkningen aboriginerna, medan "Australiensisk" syftade på de som sedan flyttade dit.
Citera
2006-08-25, 21:10
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
... Om jag minns rätt förklarade Sture att "Australisk" var beteckningen på urbefolkningen aboriginerna, medan "Australiensisk" syftade på de som sedan flyttade dit.
Språkrådet avråder(!) från att lägga in en semantisk distinktion i de två varianterna. Inte heller bör man lägga in en betydelseskillnad i chef[s]sekreterare, chef[s]läkare och chef[s]ekonom med respektive utan binde-s.

Glöm inte att folk och adjektiv härledda av nationsnamn skrivs med liten bokstav:
australier, australisk, svensk, svensk

Namnet Australien kommer för övrigt av lat. australis 'sydlig'.
Citera
2008-12-15, 22:35
Medlem
spamfilters avatar
vilket är rätt?

Sitter och läser en tidning. Och där skriver de "Den australiska skådespelaren". Det klingar liksom fel i mina öron, eller stämmer det att det heter så?
Citera
2008-12-15, 22:40
Medlem
webDings avatar
Den australiensiske skådespelaren är nog mer korrekt...

"Australiska" lät minst sagt konstigt!
Citera
2008-12-15, 22:50
Medlem
Kryžininkass avatar
Ja, det heter så också. Två av skillnaderna mellan orden är att australisk använts i svenskan ca 100 år längre än australiensisk, men i gengäld är det senare två stavelser längre.

... om det nu var det frågan gällde. En annan möjlighet är den australiske skådespelaren.
Citera
2008-12-15, 22:51
Medlem
spamfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webDing
Den australiensiske skådespelaren är nog mer korrekt...

"Australiska" lät minst sagt konstigt!

Ja, det var min första tanke. Jag tror jag litar på att det heter så. Tack!
Citera
2008-12-15, 23:06
Medlem
webDings avatar
Citat:
Ja, det heter så också. Två av skillnaderna mellan orden är att australisk använts i svenskan ca 100 år längre än australiensisk

Det tog väl lite tid att få till det rätt...
Citera
2008-12-15, 23:14
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spamfilter
Sitter och läser en tidning. Och där skriver de "Den australiska skådespelaren". Det klingar liksom fel i mina öron, eller stämmer det att det heter så?
Om det är en man så bör det vara den australiske skådespelaren.

Det är en yttring av språkdegeneration att sätta -a-genus på Hugh Jackman.
Om han är så viril som Aftonbladet antyder, så är det märkligt språkbruk att
feminisera den australiske skådespelaren.
Citera
2008-12-15, 23:37
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny tråd vilket är rätt? fogad till bättre rubricerad Australisk istället för australiensisk.

/Moderator
Citera
2008-12-17, 00:56
Medlem
I mina öron låter "australisk" ungefär som "afrikansk", syftande på en kontinent eller en världsdel snarare än ett land. Men det är bara min känsla för ordet, i själva verket ger jag blanka fan i det här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in