2025-02-16, 11:36
Medlem
Chefen för Audi i Storbritannien uppger att man ska ta märket till en ny, lyxigare nivå. Audi ska bli ännu mer "Premium" framöver.
Förra året minskade försäljningen i både Sverige och Tyskland med över 20%. Många trogna Audi-kunder (framförallt i Tyskland) väljer nu att köpa Skoda istället.

Jag tycker Audi har tappat greppet, fullkomligt. Modellerna är inte prisvärda för fem öre. Designen är inte heller tilltalande. Vad säger ni?
Tror ni att Audi kommer lyckas med sin "nya" ultralyxiga strategi som riktar sig till de allra rikaste kunderna?

Jag skulle aldrig betala för en ny Audi idag.

* Innan någon säger: Du har inte råd med en Audi. Jo, det har jag. *
Citera
2025-02-16, 11:42
Medlem
tryffs avatar
Ja, jag känner också att audi förlorat sin nisch. Framför allt tror jag att VW ätit sig in på audi. Och det har ju hela tiden varit en risk med att sälja samma bil i flera upplagor.

I sverige har jag fått intrycket att de har varit "premium-tjänstebilen". Kanske har tesla stulit många i just det segmentet. Men det gäller ju inte i tyskland på samma sätt antar jag.
Senast redigerad av tryff 2025-02-16 kl. 11:45.
Citera
2025-02-16, 11:53
Avslutad
Man kan undra vilken målgrupp de söker sig till när man bygger "lyx bilar"

Har haft både A4 A6 och Q5 s line, helvete vad dyrt det är med dessa lyx komponenter de monterar i bilarna som bara går sönder. Minns när jag fick ett fel på halvljus automatiken, en sensor som är monterad på en bärarm bak. Sensorn kostade över 2000 kr och för att byta den behövde verkstaden plocka ned avgassystemet, lossa hela bakvagnen och byta en massa special skruvar och bultar till camber inställningen för att de gick sönder och göra en hel 4 hjuls inställning. Slutade med en räkning på 21000 kr för en jävla sensorjävel.

Sen slutade låset till backluckan att fungera och de behövde byta en motor till låset, då upptäckte de även att det var oljelekkasje på motorerna för att lyfta backluckan upp och ned. Slutade med reparation för 30 000kr.

Gränsen gick när hela innertaket bak var dränkt i vatten för att panoramataket läckte in vatten.

Audi
Citera
2025-02-16, 11:54
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Chefen för Audi i Storbritannien uppger att man ska ta märket till en ny, lyxigare nivå. Audi ska bli ännu mer "Premium" framöver.
Förra året minskade försäljningen i både Sverige och Tyskland med över 20%. Många trogna Audi-kunder (framförallt i Tyskland) väljer nu att köpa Skoda istället.

Jag tycker Audi har tappat greppet, fullkomligt. Modellerna är inte prisvärda för fem öre. Designen är inte heller tilltalande. Vad säger ni?
Tror ni att Audi kommer lyckas med sin "nya" ultralyxiga strategi som riktar sig till de allra rikaste kunderna?

Jag skulle aldrig betala för en ny Audi idag.

* Innan någon säger: Du har inte råd med en Audi. Jo, det har jag. *
Premium i detta fall betyder ännu dyrare och ännu fulare, vilket kommer leda till samma katastrofala resultat som andra märken som försökt att "profilera sig" på helt vansinniga sätt som exempelvis Jaguar med bisarr design kombinerat med WOKE-ism.
Många kunder kommer att lämna AUDI om detta blir verklighet.
Senast redigerad av RobbanUC 2025-02-16 kl. 11:59.
Citera
2025-02-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne

Har haft både A4 A6 och Q5 s line, helvete vad dyrt det är med dessa lyx komponenter de monterar i bilarna som bara går sönder. Minns när jag fick ett fel på halvljus automatiken, en sensor som är monterad på en bärarm bak. Sensorn kostade över 2000 kr och för att byta den behövde verkstaden plocka ned avgassystemet, lossa hela bakvagnen och byta en massa special skruvar och bultar till camber inställningen för att de gick sönder och göra en hel 4 hjuls inställning. Slutade med en räkning på 21000 kr för en jävla sensorjävel.

Sen slutade låset till backluckan att fungera och de behövde byta en motor till låset, då upptäckte de även att det var oljelekkasje på motorerna för att lyfta backluckan upp och ned. Slutade med reparation för 30 000kr.

Gränsen gick när hela innertaket bak var dränkt i vatten för att panoramataket läckte in vatten.

Audi

Dessa lyxiga komponenter går inte alls ”bara sönder” utan i de flesta fall funkar de som de ska i de flesta bilar. Men ja, det händer tyvärr att de ibland kan gå sönder. Precis som alla andra delar i en bil också ibland kan gå sönder, i bland mer sällan, ibland mer ofta. Men i princip aldrig ”bara går sönder”
Citera
2025-02-16, 12:04
Medlem
Befogat. Audi har betydligt bättre kvalitet & prestanda och utvecklad ingenjörskap än skoda och annat skit som finns på marknaden. Att Audi skulle ha tappat greppet är folk som rullar i en audi från 2015 som tycker och att det skulle vara en "kriminell" (getaway) bil tyder bara på kvalitet och prestanda.

Men för vem blir bilen dyrare? En Audi i Danmark kostar hälften så mycket som samma Audi i Sverige..
Citera
2025-02-16, 12:05
Medlem
Gentss avatar
Förlorade inte AUDI en del mark när man bestämde att asylsökande skulle bygga bilarna i Tyskland?
Citera
2025-02-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Förlorade inte AUDI en del mark när man bestämde att asylsökande skulle bygga bilarna i Tyskland?

De tillsammans med alla andra Europeiska tillverkade förlorade störst del av marknaden av sanktionerna mot Ryssland.
Europa är inte deras största slutkunder.
Citera
2025-02-16, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessa lyxiga komponenter går inte alls ”bara sönder” utan i de flesta fall funkar de som de ska i de flesta bilar. Men ja, det händer tyvärr att de ibland kan gå sönder. Precis som alla andra delar i en bil också ibland kan gå sönder, i bland mer sällan, ibland mer ofta. Men i princip aldrig ”bara går sönder”

Givetvis kan man ha otur och komponenter har väl en livslängd. Faktum kvarstår att när något väl måste lagas så blir det dyrt på lyx bilar. Tror inte det är lika dyrt med reservdelar till en vanlig bil kontra lyx bil även fast de i det stora hela har samma funktioner. Alla delar hos audi har en audi stämpel så det är väl det man betalar för.

Off topic, jobbar du offshore?
Citera
2025-02-16, 12:09
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Att göra bilar dyrare och ännu mer exklusiva är helt fel recept. Kolla bara hur det gick för Mercedes...

Förmodar att Audi resonerar som att man ingår i VAG där stora delar av prisspannet finns representerat, men dom har ju redan Porsche och Lambo...

Vill VAG öka sin försäljning i Europa behöver dom skapa en ny Dacia.
Citera
2025-02-16, 12:12
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne

Audi

Det är så dom är byggda. Tyska bilar är attraktiva visuellt men i grund och botten är det opålitligt skräp. Vill man ha en lyxbil som är bekväm att kör, bättre isolerad och 5x pålitligare då köper man en Lexus till exempel.
Citera
2025-02-16, 13:03
Medlem
Audi kanske var premium en gång i tiden, idag är det enda som är "premium" med Audi är priset. Kvaliten är samma är till och med sämre än andra märken, till ett högre pris. Försäljningsraset kommer fortsätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in